Kręgosłup

Kręgosłup to podpora naszego ciała. Jego prawidłowa budowa i funkcjonowanie zapewniają możliwość poruszania się w pionowej pozycji, ale także sprawność ogólną i szeroki zakres ruchów. Zdrowy kręgosłup to także wysoki komfort życia na co dzień. Można zapomnieć o zmęczeniu przy noszeniu zakupów, wchodzeniu po schodach, czy podczas długiej jazdy samochodem. Aby kręgosłup był w dobrej formie przez lata, należy o niego dbać poprzez ćwiczenia i higienę układu ruchu

Powrót do zdrowia po amputacji i pogodzenie się z nową rzeczywistością wymaga cierpliwości i czasu. Dopiero później można zacząć myśleć o protezie, która zastąpi utraconą kończynę i pozwoli wrócić do codziennych obowiązków i normalnego życia. Niestety nie wystarczy wejść do zakładu protetycznego, wybrać protezę i zacząć z niej korzystać. Protezowanie to długi i wymagający proces, który pod wieloma względami jest sprawą indywidualną.
Choroba Dupuytrena, zwana przykurczem rozcięgna dłoniowego, to choroba podskórnego kolagenu. Kolagen ten ulega przerostowi i skracaniu, co objawia się upośledzeniem ruchomości palców i często widocznym zgrubieniem podskórnym. Choroba nie wywołuje dolegliwości bólowych. Najbardziej narażeni na zachorowanie są mężczyźni po 50 roku życia, rzadziej kobiety.
Łagodny zespół hipermobilności stawów (ang. Benign Hypermobility joint syndrome - BHJS) zwany jest także hipermobilnością konstytucyjną czy wiotkością stawów. Schorzenie polega na zwiększonym zakresie ruchów w stawach, wynikającym z nieprawidłowości w budowie tkanki łącznej. Jakie są przyczyny i objawy wiotkości stawów? Jak przebiega leczenie?
Ćwiczenia fizyczne to podstawa w leczeniu bóli kręgosłupa. Niektóre jednak, zamiast dawać ulgę, mogą nadmiernie obciążać plecy (np. bieganie). Jakie ćwiczenia i dyscypliny sportowe są bezpieczne dla osób mających problemy z kręgosłupem?
„Zdrowy kręgosłup” to program ćwiczeń polecany dla każdego bez względu na wiek czy poziom aktywności fizycznej. Osobom, którym doskwierają bóle kręgosłupa, zajęcia te pomogą w zmniejszeniu nacisku na kręgi, ból zostanie zredukowany, a przykurczone grupy mięśniowe – rozciągnięte i rozluźnione. Ponadto odpowiednio dobrane ćwiczenia wzmocnią mięśnie pośladków, brzucha i pleców. Dla osób zdrowych, które prowadzą siedzący tryb życia, korzyścią będzie wzmocnienie szkieletu mięśniowego, poprawa sylwetki ciała oraz samopoczucia.
Metoda McKenziego oferuje skuteczne ćwiczenia na bóle kręgosłupa, które pozwolą nie tylko pozbyć się przykrych dolegliwości bólowych, lecz także usuną przyczyny bólu, a tym samym zapobiegną jego ponownemu rozwojowi. Sprawdź, jak wykonać przykładowe ćwiczenia na bóle kręgosłupa zaproponowane przez McKenziego.
Ból pleców szybko zmniejszysz, regularnie ćwicząc. Musisz działać dwukierunkowo: rozluźniać plecy i wzmacniać mięśnie brzucha i przy kręgosłupie, żeby stworzyć naturalny gorset utrzymujący kręgosłup we właściwej pozycji. Zobacz zestaw ćwiczeń rozluźniających mięśnie pleców przy użyciu piłki fitnessowej.
Gorsetem, chroniącym kręgosłup, są mocne mięśnie. To dzięki nim nasze ruchy są zwinne i pełne gracji. Dlatego znajdź czas na gimnastykę kręgosłupa, która wzmocni i rozluźni mięśnie pleców.
Bóle szyi i karku są powszechną dolegliwością, ale im jesteśmy starsi, tym częściej się zdarzają. Rzadziej byśmy się skarżyli na ból szyi i karku, gdyby nasz kręgosłup szyjny był w ruchu. To najlepszy sposób by nie dopuścić do chronicznego napięcia mięśni, które często jest przyczyną bólu.
Kręgosłup lubi ruch. Ale jak mu go zapewnić, kiedy przez wiele godzin dziennie tkwimy przy biurku? Okazuje się, że może być to całkiem proste. Sprawdź, jakie ćwiczenia na kręgosłup możesz wykonywać w pracy, przy biurku.
Ostry atak rwy kulszowej powoduje nieznośny ból, przy czym ból w przypadku rwy kulszowej nie jest stan zapalny, a bezpośredni ucisk na korzenie nerwów rdzeniowych, powodujący ich podrażnienie. Ostry atak rwy kulszowej w skrajnych przypadkach może skończyć się operacją.
Sprawne stawy są na potrzebne do końca życia. Jednak bóle stawów mogą nam dokuczać niezależnie od wieku. Na sprawność stawów wpływa nie tylko dieta, ale także styl życia. Gdy niedomagają, można je wspomóc odpowiednimi preparatami.

Kręgosłup człowieka składa się z pięciu odcinków – szyjnego, piersiowego, lędźwiowego, krzyżowego i guzicznego. Łącznie tworzą go 33 lub 34 kręgi. Pełni on przede wszystkim funkcję stabilizatora i amortyzatora, który tłumi wstrząsy powstałe podczas chodzenia i biegania. Kręgosłup zabezpiecza także rdzeń kręgowy przed urazami mechanicznymi.

Ćwiczenia ukierunkowane na wzmocnienie kręgosłupa zwiększają jego elastyczność oraz budują mięśnie posturalne, ułatwiając zachowanie wyprostowanej postawy. Typowa sesja treningowa składa się z rozgrzewki, sesji głównej i rozciągania. Zazwyczaj wykonuje się je bez dodatkowego sprzętu, czasami z wykorzystaniem niewielkich ciężarków lub gum treningowych.

Ćwiczenia na zdrowy kręgosłup to doskonały pomysł dla przyszłej mamy, która musi przygotować swój organizm do ciąży. Skorzystają z nich także osoby prowadzące siedzący tryb życia, które borykają się z uczuciem sztywności w ciele po wielu godzinach spędzonym za biurkiem. Silny kręgosłup to również podpora w większości dyscyplin sportowych. Dlatego powinni na niego zwrócić uwagę biegacze, kulturyści, kolarze, czy tancerze.

Wzmacnianie kręgosłupa przez odpowiednio dobraną aktywność pomaga też łagodzić dolegliwości bólowe powstałe w przypadku urazów, operacji lub prowadzenia biernego trybu życia. Warto podkreślić, że proste ćwiczenia wzmacniające mogą wykonywać osoby w każdym wieku i niemal bez względu na stan zdrowia. Nie są to obciążające jednostki treningowe jak w przypadku sesji cardio, czy ćwiczeń z dużymi ciężarami. Dlatego też można je wykonywać kilka razy w tygodniu bez ryzyka przemęczenia.