Rekreacja

Rekreacja to wypoczynek umysłowy lub fizyczny, który podejmujemy, aby odpocząć po ciężkim dniu. Stanowi dopełnienie bieżących obowiązków zawodowych oraz domowych i rodzinnych. Często przybiera ona formę rekreacji czynnej, polegającej na podejmowaniu lekkich aktywności ruchowych. Warto pamiętać, że rekreacja nie musi zmierzać – i często nie zmierza – do współzawodnictwa, ale skupia się na wspólnym spędzaniu czasu z osobami o podobnych zainteresowaniach.

Na wyspie panują doskonałe warunki do jazdy na rowerze, zwłaszcza pomiędzy październikiem a kwietniem, gdzie temperatura waha się pomiędzy 15 a 25°C, a średnia opadów jest niska w porównaniu z innymi krajami Europy.
20 kilometrów od Częstochowy i 90 kilometrów od Krakowa znajduje się zaczarowana kraina. Jednych wabi wspaniałą przyrodą (w tym prawdziwą pustynią), miłośników sportu wyczynowego skałkami i jaskiniami.
Zalew Zegrzyński, największy zbiornik wodny w okolicy Warszawy nie mógł pozostać bez atrakcji! Co weekend na nowo rozkwita tutaj cała okolica i zaludnia się najróżniejszej maści turystami. Od żeglarzy i windsurfingowców po wędkarzy i rowerzystów. Wszystko tętni życiem. Każdy znajdzie coś dla siebie w gęsto otaczających Jezioro Zegrzyńskie miasteczkach, ośrodkach wypoczynkowych, hotelach, restauracjach.
Urlop w siodle zyskuje coraz więcej zwolenników. Konie możemy dosiadać w wielu zakątkach Polski.
Aktywny wypoczynek wśród pięknej przyrody, bogata oferta turystyczna, cennik na każdą kieszeń, korzystna lokalizacja - jeśli takimi kryteriami kierujemy się przy wyborze miejsca na weekendowy wypad czy dłuższy urlop, nasze oczekiwania z pewnością spełni Spychowo na Mazurach.
Południe Francji to kraina malowniczych krajobrazów i niezwykłego światła. Właśnie przede wszystkim te walory przyciągają tu od wielu lat sławnych mistrzów pędzla i palety.
Chcesz odpocząć od zgiełku dużych miast? Wyrwij się do Szwecji. Na kilka dni, choćby na weekend. Najbliżej masz do Blekinge. Od razu poczujesz się lepiej ...
Jeśli chcesz wypocząć, popływać w jeziorze, łowić ryby albo spacerować po lesie - mamy dla ciebie propozycję. Wybierz się nad jezioro Babięty koło Rańska.
Na Warmii jest ciszej i spokojniej niż na Mazurach. Nie ma tylu hoteli, a okolica jest równie urocza: soczyste łąki pełne kwiatów, morenowe wzgórza porośnięte lasem, malownicze jeziora i czyste rzeki, w których żyją bobry.
Kiedy postanowiliśmy udać się na wakacyjną wyprawę do Rumunii znajomi pytali: Chcecie tam jechać samochodem? I z dziećmi? Nie boicie się? Nie baliśmy się. Chociaż ich pytania powodowały lekki niepokój. Niesłusznie.
Bieszczady najpiękniejsze są jesienią. Nie ma innych tak kolorowych gór. Dlaczego? To wszystko przez buki. Jesienią ich liście żółkną, czerwienieją, brązowieją...  Nad nimi rude trawy połonin. Cały świat w ciepłych, jesiennych tonacjach. Rano nieco przymglony, potem podświetlony delikatnym wrześniowym słońcem.
Nie pamiętam, w którym momencie zakochałam się w lawendzie. Czy wtedy, gdy ją ujrzałam i poczułam jej zapach, czy czytając książki Peter’a Mayle’a opiewające uroki życia w Prowansji.

Szczególnie efektywnymi postaciami aktywnego wypoczynku są wysiłki tlenowe, które można wykonywać przez wiele godzin bez uczucia szybko narastającego zmęczenia. Wśród osób, które dbają o utrzymanie ciała i umysłu w dobrej formie szczególną popularnością cieszy się bieganie, kolarstwo, nordic walking, ale też zwyczajne piesze wycieczki. Tego rodzaju formy rekreacji przynoszą dodatkowe benefity, kiedy są łączone z przebywaniem w otoczeniu przyrody. Japończycy nazywają taki rodzaj regeneracji mentalnej Shinrin-yoku i uważają ją za jedną z technik mentalnych służących regeneracji. W swojej bazowej formie Shinrin-yoku to powolny spacer po lesie, w trakcie którego należy maksymalnie skupić się na otoczeniu.

Celem aktywności fizycznej podejmowanej jako rekreacja jest przede wszystkim pozbycie się stresu fizycznego i psychicznego. Umiarkowany, regularnie wykonywany wysiłek powoduje regulację ciśnienia, stabilizuje gospodarkę hormonalną m.in. poprzez obniżenie poziomu kortyzolu. To doskonałe remedium dla osób w każdym wieku, bez względu na płeć i stan zdrowia. Z kolei sportowcy wykorzystują rekreacyjne treningi jako okresy przejściowe między kolejnymi cyklami przygotowawczymi do zawodów.

Warto pamiętać, że nie ma jednolitego pojęcia rekreacji. Jej czas trwania, intensywność i forma zawsze zależy od celu i możliwości konkretnej osoby. Ważne jest jedynie, aby dobór formy odpoczynku powodował uczucie relaksu.

Bez względu na to, czy i jak często trenujesz, znalezienie czasu na rekreację jest niezwykle istotne. Nie tylko sprzyja regeneracji organizmu, redukuje zmęczenie mentalne, ale także sprzyja socjalizacji i budowaniu wspólnych więzi.