Rekreacja

Rekreacja to wypoczynek umysłowy lub fizyczny, który podejmujemy, aby odpocząć po ciężkim dniu. Stanowi dopełnienie bieżących obowiązków zawodowych oraz domowych i rodzinnych. Często przybiera ona formę rekreacji czynnej, polegającej na podejmowaniu lekkich aktywności ruchowych. Warto pamiętać, że rekreacja nie musi zmierzać – i często nie zmierza – do współzawodnictwa, ale skupia się na wspólnym spędzaniu czasu z osobami o podobnych zainteresowaniach.

Akcesoria na basen to bardzo potrzebne i przydatne rzeczy, które pozwolą nam pływać bezpiecznie i zwiększą wygodę oraz efektywność pływania na basenie. Takie akcesoria jak czepek pływacki, strój kąpielowy, klapki i okulary basenowe, to niezbędny sprzęt, bez którego nie wyobrażamy sobie wizyty na basenie. Czy wiesz, jakie akcesoria na basen wybrać dla siebie i jak dostosować je do swoich celów?
Spinning to jedna z najbardziej energetycznych form aktywności. Ale przede wszystkim ogromna frajda! Zaletą spinningu jest to, że w przeciwieństwie do jazdy na rowerze, nie musisz z niego rezygnować w okresie jesienno-zimowym. Zobacz przykładowy plan treningu na rowerze stacjonarnym.
Zastanawiasz się, jak schudnąć, dobrze się bawiąc? Wybierz pływanie! To przyjemny sposób na schudnięcie, co więcej - regularne ćwiczenia na basenie wzmocnią twój kręgosłup. Piesek, żabka, kraul, styl grzbietowy i uważany za najtrudniejszy do opanowania styl motylkowy - każdy z nich świetnie rozwija i modeluje ciało oraz spala kalorie. Odchudzanie na basenie przyspieszą też odpowiednie ćwiczenia.
Długa podróż autobusem, samochodem lub pociągiem bywa wyczerpująca i jest sporym obciążeniem dla organizmu. Co zrobić, by upłynęła komfortowo? Poznaj zasady bezpiecznego podróżowania oraz dowiedz się, jak zachować bezpieczeństwo w podróży za granicą.
Pielęgnacja skóry na stoku rządzi się swoimi prawami. Działa bowiem na nią silny wiatr, niskie temperatury oraz słońce, które zimą często niesłusznie lekceważymy. Aby skutecznie ochronić swoją skórę podczas zimowych szaleństw warto zamienić swoje codzienne kosmetyki na te, które w pielęgnacji skóry na stoku okażą się skuteczniejsze. Przeczytaj, jak najskuteczniej chronić skórę przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi podczas uprawiania zimowych sportów.
Podczas treningu na rowerze spinningowym można przyjąć 5 pozycji – dwie siedzące oraz trzy stojące. Jazda w każdej z tych pozycji inaczej oddziałuje na ciało i ma duży wpływ na tempo spalania kalorii. Zobacz, w jaki sposób jeździć na rowerze spinningowym, aby jak najwięcej schudnąć oraz wzmocnić i wymodelować nogi.
Rośnie także liczba osób jeżdżących na łyżwach, czego efektem jest rekordowy pod względem frekwencji sezon na Zimowym Narodowym. Tylko podczas przerwy świątecznej z atrakcji Zimowego Narodowego skorzystało ponad 140 tys. osób!
Dekalog narciarza powstał, by zapewnić bezpieczeństwo na stokach. Powinni go poznać wszyscy początkujący narciarze, których brawura często przewyższa umiejętności. Aby wyjazd na narty był udany, trzeba wiedzieć co robić, by uniknąć wypadku na stoku narciarskim. Oto zasady bezpieczeństwa na stoku.
Upadek na nartach lub snowboardzie może skutkować groźną kontuzją - o jej szybkim wyleczeniu często decyduje to, co zrobimy w kilka minut po nieszczęśliwym zdarzeniu. Jak rozpoznać kontuzję i co robić zaraz po wypadku, żeby nie zrobić sobie większej krzywdy? Zobacz instrukcję krok po kroku oraz rady dr. Krzesimira Sieczycha, lekarza ortopedy z Carolina Medical Center.
Jazda rowerem zimą to aktywność, na którą decydują się nieliczni - większość, w obawie przed zbyt niskimi temperaturami i niesprzyjającymi warunkami na drodze, rezygnuje z roweru w zimie. Wystarczą jednak odpowiednie opony, ciepły strój i znajomość techniki jazdy po śniegu, aby czerpać korzyści z jazdy na rowerze w chłodniejsze dni. Przeczytaj porady, jak przygotować się do jazdy na rowerze zimą.
Planujesz wypad na narty? Zacznij od suchej zaprawy. Najlepszy sprzęt nie uchroni cię przed kontuzją, gdy prosto zza biurka trafisz na stok. Koniecznie popraw kondycję, zwłaszcza gdy na co dzień unikasz ruchu. Wystarczy prosta gimnastyka 3 razy w tygodniu, ćwiczenia musisz jednak zacząć wykonywać kilka tygodni przed wyjazdem na narty. Oto plan treningu, zestaw ćwiczeń na wideo i galeria zdjęć - przygotują cię do sezonu narciarskiego.
Jazda na nartach nie musi być trudna - naukę techniki warto zacząć od poznania podstaw teoretycznych. Początkujący, którzy chcieliby nauczyć się jazdy na nartach, powinni opanować jazdę i hamowania pługiem, podchodzenie pod górę oraz bezpieczne upadanie i wstawanie. Obejrzyj film, na którym instruktor Michał Jędrasik ze Szkoły Narciarskiej Strefa Ruchu pokazuje pierwsze kroki w nauce jazdy na nartach zjazdowych.

Szczególnie efektywnymi postaciami aktywnego wypoczynku są wysiłki tlenowe, które można wykonywać przez wiele godzin bez uczucia szybko narastającego zmęczenia. Wśród osób, które dbają o utrzymanie ciała i umysłu w dobrej formie szczególną popularnością cieszy się bieganie, kolarstwo, nordic walking, ale też zwyczajne piesze wycieczki. Tego rodzaju formy rekreacji przynoszą dodatkowe benefity, kiedy są łączone z przebywaniem w otoczeniu przyrody. Japończycy nazywają taki rodzaj regeneracji mentalnej Shinrin-yoku i uważają ją za jedną z technik mentalnych służących regeneracji. W swojej bazowej formie Shinrin-yoku to powolny spacer po lesie, w trakcie którego należy maksymalnie skupić się na otoczeniu.

Celem aktywności fizycznej podejmowanej jako rekreacja jest przede wszystkim pozbycie się stresu fizycznego i psychicznego. Umiarkowany, regularnie wykonywany wysiłek powoduje regulację ciśnienia, stabilizuje gospodarkę hormonalną m.in. poprzez obniżenie poziomu kortyzolu. To doskonałe remedium dla osób w każdym wieku, bez względu na płeć i stan zdrowia. Z kolei sportowcy wykorzystują rekreacyjne treningi jako okresy przejściowe między kolejnymi cyklami przygotowawczymi do zawodów.

Warto pamiętać, że nie ma jednolitego pojęcia rekreacji. Jej czas trwania, intensywność i forma zawsze zależy od celu i możliwości konkretnej osoby. Ważne jest jedynie, aby dobór formy odpoczynku powodował uczucie relaksu.

Bez względu na to, czy i jak często trenujesz, znalezienie czasu na rekreację jest niezwykle istotne. Nie tylko sprzyja regeneracji organizmu, redukuje zmęczenie mentalne, ale także sprzyja socjalizacji i budowaniu wspólnych więzi.