Diety i żywienie

Prawidłowa, zbilansowana dieta jest warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia. Warto jednak pamiętać, że nie ma jednego, uniwersalnego modelu żywienia. W każdym przypadku należy uwzględnić szereg czynników, które determinują nie tylko skład diety, ale również gęstość energetyczną oraz ilość poszczególnych posiłków. Chcąc zadbać o dietę i żywienie warto rozważyć konsultacje z profesjonalnym dietetykiem, który pomoże wytyczyć realne cele i ułoży plan żywieniowy.

Lato to czas, gdy jest ciepło. W ostatnich latach, nomen omen, lato bywa często nawet zbyt ciepłe. Co roku dużo mówi się o tym, jak ważne jest właściwe nawodnienie. I co roku szereg osób ten aspekt zaniedbuje, czego efektem może być złe samopoczucie, pogorszenie koncentracji, osłabienie organizmu, a nawet omdlenia. Zanim przyjdą upały, czas wyrobić w sobie nawyk picia odpowiedniej ilości wody. Ale jak to zrobić?
Białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy i minerały - pamiętasz? To wszystko jest niezbędne organizmowi, żeby sprawnie funkcjonował także podczas upału. W ciągu gorącego dnia zupełnie nie chce się jeść? To wykorzystaj myk z pożywnym śniadaniem i zaserwuj sobie zastrzyk energii na resztę dnia. Działa!
Detoksykacja organizmu i zmiana nawyków żywieniowych - to główne założenia metody Mayra. Jego dieta to 14-dniowy plan, który ma pomóc nam zrzucić zbędne kilogramy. Jednak czy jest tak piękna jak się wydaje?
Lato to najlepszy czas, aby jeść owoce – są wtedy najsmaczniejsze, świeże i stanowią doskonały sposób na lekkie i zdrowe letnie odżywianie: mają niewiele kalorii, a dużo korzyści. Dziś przyjrzymy się rambutanowi – mało znanemu przysmakowi, po który naprawdę warto sięgać. Jakie są zalety rambutanu? Można się zdziwić.
Podczas upałów jedzenie szybko się psuje, więc pierwsze co przychodzi nam do głowy to, to, by schować je do lodówki. Jednak to nie zawsze będzie dobre rozwiązanie. Dlatego zwracamy uwagę na kilka zasad, które pozwolą uniknąć marnowania jedzenia.
Niby od dawna wiemy, co jeść, a czego nie, żeby było dobrze dla ciała i ducha. Tym razem jednak naukowcy skupili się na konkretnych biomarkerach w żywności, a efekty ich działania sprawdzali uznanymi narzędziami diagnostycznymi, jak choćby rezonans magnetyczny. Sprawdź zatem, co lubi jeść twój mózg, żeby zachować formę.
Niemal każdy z nas marzy o idealnym plażowym ciele. Zazwyczaj jednak wiąże się ono z dietami i ćwiczeniami, które trzeba stosować miesiącami lub latami. Dietetyczka gwiazd ma na szczęście kilka porad. Tak ponoć osiągniemy plażowe ciało w siedem dni.
Zdecydowana większość napojów gazowanych to zło, ale to nie gaz jest w nich problemem. Wysycony dwutlenkiem węgla płyn może ci nawet wyjść na zdrowie. Znaczenie ma dawka, ilość orzeźwiających bąbelków i do czego je dodano. Są też konkretne przeciwwskazania.
I oto znów on: sezon na szparagi. Są dostępne przez krótki czas w roku, od maja do czerwca. Są smaczne, zdrowe, oryginalnie wzbogacają smak potraw, mają niewiele kalorii i... mogą być niebezpieczne. Dlaczego szparagi dla niektórych osób stanowią zagrożenie?
Gorzki lek najlepiej leczy? Wcale nie musi tak być. Polecamy ziołową, domową herbatkę na odchudzanie. Nie zastąpi co prawda redukcyjnej diety i aktywności fizycznej, ale z pewnością wspomoże proces utraty kilogramów. Wielu dietetyków poleca niezbyt smaczne herbaty, gdy chcesz schudnąć, ale ta jest naprawdę dobra.
Statystyczny Polak zjada około 36 kg pieczywa rocznie. Biały chleb, czyli taki na oczyszczonej mące pszennej, nie może poszczycić się dobrym składem. Zawiera bardzo mało błonnika, witamin i składników mineralnych. Wyeliminowanie tzw. cichego wroga sylwetki z jadłospisu pomoże ci zrzucić zbędne kilogramy. Co jeść zamiast chleba? Wypróbuj te smaczne, zdrowe i lekkie zamienniki, a poczujesz się lepiej.
Myślisz, że punkt dymienia jest najważniejszy? Dr Bartek Kulczyński, dietetyk oraz technolog żywności i żywienia, jest innego zdania. W swoim najnowszym filmie na YouTube szczegółowo objaśnia, czym powinniśmy się kierować, wybierając tłuszcz do smażenia. Istotnych kryteriów, zgodnie z obecnie obowiązującą wiedzą, jest aż pięć. Który olej wybrać?

Choć dieta może kojarzyć się z kuracją odchudzającą, jest to błędne postrzeganie tego pojęcia. Jako dietę należy rozumieć zrównoważony system odżywiania, który dostarcza odpowiedniej ilości mikro- i makroskładników, fitoskładników, a także witamin i minerałów. Niezbędnym elementem żywienia jest także prawidłowe nawodnienie organizmu.

Dobrze ułożona dieta powinna uwzględniać wiek i płeć, tryb życia, aktywność fizyczną oraz indywidualne ograniczenia zdrowotne (np. choroby glutenozależne, problemy z układem pokarmowym).

Na odpowiednie żywienie musimy uważać wszyscy, ale szczególną uwagę powinny na nią zwrócić dzieci i młodzież w wieku rozwojowym, kobiety w ciąży, osoby w podeszłym wieku oraz sportowcy, u których występuje wyraźna zależność między dietą a wynikami.

Wśród dostępnych modeli żywienia można znaleźć zarówno diety codzienne, jak i wykluczające. Przykładem diet wykluczających jest np. weganizm lub wegetarianizm, które opierają się na unikaniu spożywania określonego rodzaju pokarmów. Należy pamiętać, aby eliminować poszczególne produkty z diety wyłącznie na podstawie przesłanek medycznych, po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem. W przeciwnym razie łatwo doprowadzić do niedoborów żywieniowych, a nawet wyindukować różnego rodzaju choroby, jak np. refluks żołądka. Żaden model żywienia, poza okresowo stosowanymi dietami medycznymi, nie powinien prowadzić do wyniszczenia organizmu.

Znajomość podstaw zdrowego odżywiania ułatwia przygotowywanie posiłków, które będą nie tylko smaczne, ale dostarczą organizmowi niezbędnych substancji.