Diety i żywienie

Prawidłowa, zbilansowana dieta jest warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia. Warto jednak pamiętać, że nie ma jednego, uniwersalnego modelu żywienia. W każdym przypadku należy uwzględnić szereg czynników, które determinują nie tylko skład diety, ale również gęstość energetyczną oraz ilość poszczególnych posiłków. Chcąc zadbać o dietę i żywienie warto rozważyć konsultacje z profesjonalnym dietetykiem, który pomoże wytyczyć realne cele i ułoży plan żywieniowy.

Odchudzanie to nie lada sztuka, zwłaszcza kiedy postrzegamy ten proces jako serię wyrzeczeń. Dlatego warto poznać jeden produkt, który jest nie tylko pyszny, ale także pomaga zwalczyć pokusę sięgania po słodycze, chipsy i inne niezdrowe przekąski.
Myślisz, że punkt dymienia jest najważniejszy? Dr Bartek Kulczyński, dietetyk oraz technolog żywności i żywienia, jest innego zdania. W swoim najnowszym filmie na YouTube szczegółowo objaśnia, czym powinniśmy się kierować, wybierając tłuszcz do smażenia. Istotnych kryteriów, zgodnie z obecnie obowiązującą wiedzą, jest aż pięć. Który olej wybrać?
Upalne dni zachęcają do sięgania po orzeźwiające napoje. Jednak zanim sklepy wypełniły się różnorodnymi, kolorowymi produktami, nasze babcie i dziadkowie przygotowywali domową wiejską lemoniadę. Nie znajdziemy w niej cytryny, a mimo to skutecznie ugasimy pragnienie. Co to za napój?
Ruch przyspiesza metabolizm, wiemy to od dawna. Jednak często wydaje się, że konieczne jest uprawianie jakiejś dyscypliny, czy chociaż regularne bieganie, by obniżyć poziom cukru we krwi i uchronić się przed chorobami, czy zrzucić kilka kilogramów. Naukowcy ustalili pewną ciekawą zależność.
Już od samego patrzenia na te soczyste owoce robi się lżej w gorący dzień. To obietnica ulgi, nawilżenia i smaku. "Trochę cukru i woda"? Ukrywa w miąższu prozdrowotne skarby, więc nie ma co się wahać.
O jego niezwykłej diecie i filmie, w którym dokumentował eksperyment na sobie, mówił cały świat. Morgan Spurlock był nawet nominowany do Oskara, nazywano go "pogromcą fast-foodów". 53-latka zabił rak.
Polski, klasyczny obiad to ziemniaki z mięsem i surówką. Jednak coraz częściej szukamy innego rozwiązania, które zapewni sytość i pomoże schudnąć. Wbrew pozorom wcale nie chodzi o jedną z kasz. Nasza propozycja może zaskoczyć, ale jest smaczna i warto dać jej szansę.
I oto znowu jest: sezon na szparagi. Są dostępne przez krótki czas w roku, od maja do czerwca. Są smaczne, zdrowe, oryginalnie wzbogacają smak potraw, mają niewiele kalorii i... mogą być niebezpieczne. Dlaczego szparagi dla niektórych osób stanowią zagrożenie?
"Wystarczy więcej pić i jakoś przetrwasz" - w tym poglądzie kluczowe jest słowo "jakoś". Skończyły się czasy, gdy upały trwały 2-3 dni i rzeczywiście krótka głodówka nie odbijała się negatywnie na naszym zdrowiu. Tygodniami nie można nie jeść.
Długowieczność to połączenie kilku aspektów, a mianowicie diety, genów i stylu życia. Naukowcy wciąż analizują, w jaki sposób możemy wpłynąć na liczbę przeżytych lat. Z obserwacji wynika, że nie bez znaczenia są codzienne nawyki. Tym razem w grę wchodzi jeden produkt, który warto włączyć, planując menu. Co więcej, dzięki niemu posiłki nie będą nudne i pomogą w odchudzaniu.
Gorzki lek najlepiej leczy? Wcale nie musi tak być. Polecamy ziołową, domową herbatkę na odchudzanie. Oczywiście nie zastąpi redukcyjnej diety i aktywności fizycznej, ale z pewnością wspomoże proces utraty kilogramów. Wielu dietetyków poleca niezbyt smaczne herbaty, gdy chcesz schudnąć, ale ta jest naprawdę dobra.
Statystyczny Polak zjada około 36 kg pieczywa rocznie. Biały chleb, czyli taki na oczyszczonej mące pszennej, nie może poszczycić się dobrym składem. Zawiera bardzo mało błonnika, witamin i składników mineralnych. Wyeliminowanie tzw. „cichego wroga sylwetki” z jadłospisu pomoże ci zrzucić zbędne kilogramy. Co jeść zamiast chleba? Wypróbuj te smaczne, zdrowe i lekkie zamienniki, a poczujesz się lepiej.

Choć dieta może kojarzyć się z kuracją odchudzającą, jest to błędne postrzeganie tego pojęcia. Jako dietę należy rozumieć zrównoważony system odżywiania, który dostarcza odpowiedniej ilości mikro- i makroskładników, fitoskładników, a także witamin i minerałów. Niezbędnym elementem żywienia jest także prawidłowe nawodnienie organizmu.

Dobrze ułożona dieta powinna uwzględniać wiek i płeć, tryb życia, aktywność fizyczną oraz indywidualne ograniczenia zdrowotne (np. choroby glutenozależne, problemy z układem pokarmowym).

Na odpowiednie żywienie musimy uważać wszyscy, ale szczególną uwagę powinny na nią zwrócić dzieci i młodzież w wieku rozwojowym, kobiety w ciąży, osoby w podeszłym wieku oraz sportowcy, u których występuje wyraźna zależność między dietą a wynikami.

Wśród dostępnych modeli żywienia można znaleźć zarówno diety codzienne, jak i wykluczające. Przykładem diet wykluczających jest np. weganizm lub wegetarianizm, które opierają się na unikaniu spożywania określonego rodzaju pokarmów. Należy pamiętać, aby eliminować poszczególne produkty z diety wyłącznie na podstawie przesłanek medycznych, po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem. W przeciwnym razie łatwo doprowadzić do niedoborów żywieniowych, a nawet wyindukować różnego rodzaju choroby, jak np. refluks żołądka. Żaden model żywienia, poza okresowo stosowanymi dietami medycznymi, nie powinien prowadzić do wyniszczenia organizmu.

Znajomość podstaw zdrowego odżywiania ułatwia przygotowywanie posiłków, które będą nie tylko smaczne, ale dostarczą organizmowi niezbędnych substancji.