Diety i żywienie

Prawidłowa, zbilansowana dieta jest warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia. Warto jednak pamiętać, że nie ma jednego, uniwersalnego modelu żywienia. W każdym przypadku należy uwzględnić szereg czynników, które determinują nie tylko skład diety, ale również gęstość energetyczną oraz ilość poszczególnych posiłków. Chcąc zadbać o dietę i żywienie warto rozważyć konsultacje z profesjonalnym dietetykiem, który pomoże wytyczyć realne cele i ułoży plan żywieniowy.

Zmiana nawyków żywieniowych wcale nie musi być korzystna, nawet kiedy uważamy, że rezygnując z mięsa, będziemy zdrowsi. Powodem jest to, że samodzielne układanie jadłospisu, bez odpowiedniej wiedzy dotyczącej poszczególnych składników odżywczych możemy doprowadzić do wielu niedoborów. Dietetyczka wymienia popularne błędy.
Sekretem medycyny ludowej jest czerpanie z natury. Dawniej instynktownie sięgano po określone rośliny, a widząc ich działanie stosowano je kiedy zaszła tak potrzeba. Dziś dzięki nauce wiemy, dlaczego napar z nagietka jest tak cenny i warto ususzyć te kwiaty, dopóki rosną w ogrodzie.
Flądra to niewątpliwie królowa nadbałtyckich barów, smażalni i restauracji. Jest tak powszechna, że aż czasem zapominamy, jak bardzo jest zdrowa. Nie żałuj sobie nie tylko na urlopie. Wiesz, w jakiej wersji jest najzdrowsza?
Siemię lniane należy do tak zwanych produktów superfoods - czyli najzdrowszych na świecie. Jego miejsce na tej zaszczytnej liście nie powinno być zaskoczeniem. Jest w końcu doskonałym źródłem wielu składników odżywczych. Te niewielkie ziarenka mogą nam przynieść wiele dobrego.
Nie od dziś wiadomo, że awokado jest dobre dla naszego zdrowia. Jego największym minusem, który odrzuca wiele osób jest jego cena. Nowe badania mogą jednak sprawić, że więcej osób po nie sięgnie. Okazuje się, że są zdrowsze niż wcześniej myślano.
Zarówno owoce, jak i warzywa są niezbędne w zbilansowanej diecie. Pomagają one bowiem utrzymać dobre zdrowie. Każde z nich ma własny wpływ na nasz organizm. Jak zdradza kardiolog, szczególnie jeden z owoców jest niezwykle ważny dla zdrowia naszego serca.
Aktywność fizyczna przyspiesza metabolizm, wiemy to od dawna. Jednak często zakładamy, że konieczne jest uprawianie jakiejś dyscypliny, czy chociaż regularne bieganie, by obniżyć poziom cukru we krwi i uchronić się przed chorobami, czy zrzucić kilka kilogramów. Naukowcy ustalili pewną ciekawą zależność, która spodoba się także tym bardziej leniwym.
Ziemniaki są smaczne, łatwe w przygotowaniu, relatywnie tanie i przede wszystkim zdrowe. Nie zapominajmy jednak, że może się zdarzyć, iż w niektórych okolicznościach ziemniaki mogą szkodzić zdrowiu.
Jagody i borówki amerykańskie to jedne z najpopularniejszych owoców lata, które nie tylko zachwycają smakiem, ale także oferują liczne korzyści zdrowotne. Choć borówki amerykańskie zdobyły dużą popularność, tradycyjne czarne jagody wciąż mają wiele do zaoferowania. W tym artykule przyjrzymy się bliżej zaletom jagód, ich wartościom odżywczym oraz porównamy je z borówkami amerykańskimi.
Olej z ostropestu plamistego na pewno nie nadaje się do smażenia i generalnie przygotowywania w wysokich temperaturach. Jego delikatny, lekko orzechowy, smak sprawia, że na zimno pasuje do sałatek, ale też do deserów. Możesz też przyjmować go solo, jak lekarstwo.
Naturalne sposoby na zdrowe trawienie? Zwykle na topie popularnych metod wymienia się choćby siemię lniane. Tymczasem rośnie mu – całkiem dosłownie – konkurencja. Jak wykorzystać babkę płesznik, aby zmniejszyć obwód brzucha i usprawnić pracę jelit? Wyjaśniamy.
Żółta malina, czyli Rubus ellipticus, to powszechnie znany owoc w Himalajach, którego tubylcy określają jako Ainselu. Od wieków stosowana była w tybetańskiej medycynie ludowej. Nie musimy jednak wyruszać w daleką podróż, by spróbować jej smaku. W Polsce coraz więcej osób sadzi te krzewy i cieszy się słodkim plonem.

Choć dieta może kojarzyć się z kuracją odchudzającą, jest to błędne postrzeganie tego pojęcia. Jako dietę należy rozumieć zrównoważony system odżywiania, który dostarcza odpowiedniej ilości mikro- i makroskładników, fitoskładników, a także witamin i minerałów. Niezbędnym elementem żywienia jest także prawidłowe nawodnienie organizmu.

Dobrze ułożona dieta powinna uwzględniać wiek i płeć, tryb życia, aktywność fizyczną oraz indywidualne ograniczenia zdrowotne (np. choroby glutenozależne, problemy z układem pokarmowym).

Na odpowiednie żywienie musimy uważać wszyscy, ale szczególną uwagę powinny na nią zwrócić dzieci i młodzież w wieku rozwojowym, kobiety w ciąży, osoby w podeszłym wieku oraz sportowcy, u których występuje wyraźna zależność między dietą a wynikami.

Wśród dostępnych modeli żywienia można znaleźć zarówno diety codzienne, jak i wykluczające. Przykładem diet wykluczających jest np. weganizm lub wegetarianizm, które opierają się na unikaniu spożywania określonego rodzaju pokarmów. Należy pamiętać, aby eliminować poszczególne produkty z diety wyłącznie na podstawie przesłanek medycznych, po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem. W przeciwnym razie łatwo doprowadzić do niedoborów żywieniowych, a nawet wyindukować różnego rodzaju choroby, jak np. refluks żołądka. Żaden model żywienia, poza okresowo stosowanymi dietami medycznymi, nie powinien prowadzić do wyniszczenia organizmu.

Znajomość podstaw zdrowego odżywiania ułatwia przygotowywanie posiłków, które będą nie tylko smaczne, ale dostarczą organizmowi niezbędnych substancji.