Diety i żywienie

Prawidłowa, zbilansowana dieta jest warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia. Warto jednak pamiętać, że nie ma jednego, uniwersalnego modelu żywienia. W każdym przypadku należy uwzględnić szereg czynników, które determinują nie tylko skład diety, ale również gęstość energetyczną oraz ilość poszczególnych posiłków. Chcąc zadbać o dietę i żywienie warto rozważyć konsultacje z profesjonalnym dietetykiem, który pomoże wytyczyć realne cele i ułoży plan żywieniowy.

Dla wielu z nas kawa jest pierwszym, po co sięgamy w ciągu dnia. Warto więc zadbać o to, żeby nie była to byle jaka kawa, a taka, która rzeczywiście niesie ze sobą pewne wartości odżywcze. Dietetyk Michał Wrzosek wziął pod lupę niektóre rodzaje kaw, jakie możemy znaleźć w popularnych sklepach. Wrzosek podkreśla, że wiele tych produktów zawiera niewielką ilość kawy, a przeważają w nich cukier i tłuszcze.
Nie bez powodu mówi się, że to "królewskie owoce". Nie tylko są słodkie jak nektar, to jeszcze mają wszechstronne działanie prozdrowotne i bogaty skład. Trzeba jednak przyznać, że choć wyglądają dość niepozornie, to wzmacniają serce, usprawniają pracę jelit oraz pozytywnie wpływają na pracę mózgu. Wystarczą dwa dziennie, a na efekty nie trzeba będzie długo czekać.
Uzależnienie od żywności przetworzonej jest zmorą współczesnych czasów. Mimo że zawiera śladowe ilości składników odżywczych, nie potrafimy się jej oprzeć. Jak zrezygnować z niezdrowego jedzenia? Ekspert zdradza pięć sposobów, które pomogą zaniechać ten szkodliwy dla zdrowia nawyk żywieniowy.
Stres i zmęczenie towarzyszą nam każdego dnia. Współczesne czasy dostarczają szczególnie wielu bodźców. Coraz częściej szukamy sposobów, które mogą pomóc uporać się z trudnościami dnia codziennego. Oto prosty składnik, który przyda się w chwilach napięcia i wyczerpania - i ma jeszcze kilka zalet.
Już w starożytności twierdzono, że to właśnie natura kryje w sobie najlepsze środki na dolegliwości ludzkiego ciała i umysłu. Ta dawna mądrość wciąż znajduje potwierdzenie we współczesnych badaniach. Ostatnie skupiały się na wasabi - znanej głównie jako pikantny dodatek do potraw. Tym razem skupimy się jednak na jej zdrowotnych właściwościach.
Wiosna to czas, gdy zyskujemy znów możliwości korzystania z dobroczynnego działania darów natury. Już pierwsze kwiaty, kojarzone z przedwiośniem, mogą mieć korzystny wpływ na zdrowie. Sprawdź, jak je wykorzystać w domowej apteczce.
Choć rozpieszcza kubki smakowe, to uzależnia tak samo, jak palenie papierosów i niesie za sobą katastrofalne skutki dla organizmu. Wyniki największego - jak do tej pory - na świecie badania mówią same za siebie. Udział żywności ultraprzetworzonej w naszym codziennym menu zwiększa ryzyko poważnych chorób, a nawet przedwczesnej śmierci.
W ostatnich dekadach coraz więcej uwagi poświęca się związkowi między dietą a ryzykiem rozwoju nowotworów złośliwych. Badania w tej dziedzinie dostarczają coraz to nowszych dowodów na to, że sposób odżywiania oraz konsumpcja alkoholu mogą mieć bezpośredni wpływ na prawdopodobieństwo zachorowania na raka.
Tę rybę zna chyba każdy z nas, ale niestety niezbyt często po nią sięgamy. Uchodzi ona za zdrowszy substytut mięsa. Jej delikatnie mięso dostarcza do organizmu wiele cennych składników odżywczych, które poprawiają pracę mózgu, wzmacniają odporność oraz działa jak krem przeciwzmarszczkowy. Można ją kupić praktycznie w każdym sklepie.
O Grekach mówi się, że to osoby, których charakteryzuje zaskakująca długość życia. Naukowcy na przestrzeni lat pozyskali informację, że wpływ na długowieczność Greków ma kuchnia śródziemnomorska uznawana rokrocznie za najzdrowszą dietę na świecie. Niemniej jednak poza posiłkami, warto zwrócić uwagę na pewien napar.
Czy coś tak pysznego może zarazem być dobre dla zdrowia? Okazuje się, że "kanadyjskie płynne złoto" ma znakomity wpływ na nasze zdrowie, jeśli przestrzegasz podstawowych zasad i stosujesz je rozsądnie.
Przez chwilę były w Polsce szalenie modne, miały leczyć prawie wszystko, a potem ucichło. Niewątpliwie mogą być cennym dodatkiem do zróżnicowanej diety, ale o paru rzeczach musisz pamiętać.

Choć dieta może kojarzyć się z kuracją odchudzającą, jest to błędne postrzeganie tego pojęcia. Jako dietę należy rozumieć zrównoważony system odżywiania, który dostarcza odpowiedniej ilości mikro- i makroskładników, fitoskładników, a także witamin i minerałów. Niezbędnym elementem żywienia jest także prawidłowe nawodnienie organizmu.

Dobrze ułożona dieta powinna uwzględniać wiek i płeć, tryb życia, aktywność fizyczną oraz indywidualne ograniczenia zdrowotne (np. choroby glutenozależne, problemy z układem pokarmowym).

Na odpowiednie żywienie musimy uważać wszyscy, ale szczególną uwagę powinny na nią zwrócić dzieci i młodzież w wieku rozwojowym, kobiety w ciąży, osoby w podeszłym wieku oraz sportowcy, u których występuje wyraźna zależność między dietą a wynikami.

Wśród dostępnych modeli żywienia można znaleźć zarówno diety codzienne, jak i wykluczające. Przykładem diet wykluczających jest np. weganizm lub wegetarianizm, które opierają się na unikaniu spożywania określonego rodzaju pokarmów. Należy pamiętać, aby eliminować poszczególne produkty z diety wyłącznie na podstawie przesłanek medycznych, po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem. W przeciwnym razie łatwo doprowadzić do niedoborów żywieniowych, a nawet wyindukować różnego rodzaju choroby, jak np. refluks żołądka. Żaden model żywienia, poza okresowo stosowanymi dietami medycznymi, nie powinien prowadzić do wyniszczenia organizmu.

Znajomość podstaw zdrowego odżywiania ułatwia przygotowywanie posiłków, które będą nie tylko smaczne, ale dostarczą organizmowi niezbędnych substancji.