Diety i żywienie

Prawidłowa, zbilansowana dieta jest warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia. Warto jednak pamiętać, że nie ma jednego, uniwersalnego modelu żywienia. W każdym przypadku należy uwzględnić szereg czynników, które determinują nie tylko skład diety, ale również gęstość energetyczną oraz ilość poszczególnych posiłków. Chcąc zadbać o dietę i żywienie warto rozważyć konsultacje z profesjonalnym dietetykiem, który pomoże wytyczyć realne cele i ułoży plan żywieniowy.

Mleko roślinne jest alternatywą dla wegetarian i wegan. Czy jednak jest zdrowsze? Odpowiedź na to pytanie sugerują najnowsze badania. Według najnowszych badań przedstawionych na spotkaniu Amerykańskiego Towarzystwa Chemicznego, wegańskie produkty mleczne zawierają zazwyczaj mniejsze ilości czterech kluczowych mikroelementów w porównaniu do mleka krowiego.
O zdrowie psychiczne należy dbać tak samo, jak o zdrowie fizyczne. Sezon jesienno-zimowy jest okresem, w którym najczęściej doskwiera nam brak energii oraz jesteśmy bardziej podatni na chandrę. W zależności od tego, co zjemy, nasz nastrój może się poprawić lub pogorszyć. Brytyjscy naukowcy radzą, aby wyeliminować jeden produkt z diety. To jest niezwykle ważne dla zachowania dobrostanu psychicznego.
Obecnie multimedialna platforma TikTok jest przysłowiową wylęgarnią wszelkiego rodzaju trendów i wyzwań. W ostatnim czasie na popularności zyskuje przepis na "śpiącego kurczaka" marynowanego w syropie na kaszel. Eksperci z amerykańskiej Agencji ds. Żywności i Leków (FDA) ostrzegają przed jego stosowaniem. To może mieć poważne konsekwencje dla zdrowia.
Katarzyna Szklarczyk przyznała, że zmagała się z zaburzeniami odżywiania. Choć te zdrowotne problemy ma już za sobą, do dziś zmaga się z ich skutkami. Kasia przyznała, że problemy z odżywianiem rozregulowały jej organizm, ale jest pod opieką specjalisty i czuje się świetnie.
Są takie obszary na ciele, z których nieco trudniej pozbyć się upartego tłuszczu. Jednym z nich jest brzuch. Choć aktywność fizyczna i zdrowa dieta to podstawa w procesie odchudzania, nie zawsze wiemy, po jakie produkty powinniśmy sięgać, a których unikać, by osiągnąć oczekiwane efekty.
Nawłoć pospolita (Solidago virgaurea) jest też określana jako mimoza, złotnik, złota rózga, złota dziewica, głowienka czerwona. Nawłoć pospolita należy do gatunku rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. Bywa traktowana jako chwast, a tymczasem w medycynie ludowej była stosowana jako remedium na wiele schorzeń. Nawłoć rośnie na terenie całej Polski i to w kilku odmianach. Poznaj właściwości i zastosowanie nawłoci pospolitej.
W codziennym jadłospisie nie może zabraknąć warzyw, które dostarczają wiele witamin, flawonoidów, ale także składników mineralnych i błonnika. Ich spożywanie korzystnie wpływa na pracę przewodu pokarmowego, samopoczucie i koncentrację. Osoby zdrowe mogą spożywać wszystkie warzywa, inaczej jest jednak w przypadku diabetyków. Muszą oni uważać na niektóre z nich, ponieważ podnoszą poziom cukru we krwi.
Fusy z kawy są zwykle uważane za odpady i najczęściej lądują w koszu. Okazuje się, że mogą mieć one wiele ciekawych i praktycznych zastosowań, np. jako neutralizator zapachów lub domowy peeling do ciała. A czy można je spożywać? Odpowiedź może mocno cię zaskoczyć.
Dieta ketogeniczna (nazywana też dietą keto, ketogenną czy ketonową) w ostatnich latach zyskała ogromną popularność. Postrzegana jest przede wszystkim jako skuteczny sposób na walkę z nadprogramową tkanką tłuszczową i utratę zbędnych kilogramów. Nie każdy jednak wie o tym, że stosuje się ją także w leczeniu wielu zaburzeń. Sprawdź, na czym dokładnie polega dieta keto, jakie produkty są w niej zalecane, a jakich należy unikać.

Materiał partnerski

Camilla Parker Bowles uchodzi za dosyć kontrowersyjną postać w rodzinie królewskiej. Latami walczyła o uznanie i sympatię Brytyjczyków. Do tej pory nosiła tytuł księżnej Kornwalii, a w chwili śmierci Elżbiety II zyskała miano Królewskiej Mości Królowej Małżonki Zjednoczonego Królestwa. Mimo swojego wieku cieszy się dobrym zdrowiem i każdego dnia jest w świetniej formie. W czym tkwi sekret żony króla Karola III?
Lista zdrowotnych właściwości czosnku jest bardzo długa. Polacy, szczególnie w sezonie jesienno-zimowym, chętnie sięgają po czosnek, gdyż jest naturalnym wspomagaczem leczenia przeziębienia i grypy. Okazuje się, że mimo wielu zalet, czosnek może niektórym osobom szkodzić. Kto powinien zachować ostrożność z jedzeniem czosnku?
Cukier potocznie nazywany jest "białą śmiercią". Wiele teraz mówi się o tym, żeby ograniczać ten składnik w diecie. Powoduje on między innymi cukrzycę i otyłości, a do tego zakłóca równowagę bakteryjną w jelitach, które wspierają układ odpornościowy – wynika z najnowszych badań naukowych.

Choć dieta może kojarzyć się z kuracją odchudzającą, jest to błędne postrzeganie tego pojęcia. Jako dietę należy rozumieć zrównoważony system odżywiania, który dostarcza odpowiedniej ilości mikro- i makroskładników, fitoskładników, a także witamin i minerałów. Niezbędnym elementem żywienia jest także prawidłowe nawodnienie organizmu.

Dobrze ułożona dieta powinna uwzględniać wiek i płeć, tryb życia, aktywność fizyczną oraz indywidualne ograniczenia zdrowotne (np. choroby glutenozależne, problemy z układem pokarmowym).

Na odpowiednie żywienie musimy uważać wszyscy, ale szczególną uwagę powinny na nią zwrócić dzieci i młodzież w wieku rozwojowym, kobiety w ciąży, osoby w podeszłym wieku oraz sportowcy, u których występuje wyraźna zależność między dietą a wynikami.

Wśród dostępnych modeli żywienia można znaleźć zarówno diety codzienne, jak i wykluczające. Przykładem diet wykluczających jest np. weganizm lub wegetarianizm, które opierają się na unikaniu spożywania określonego rodzaju pokarmów. Należy pamiętać, aby eliminować poszczególne produkty z diety wyłącznie na podstawie przesłanek medycznych, po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem. W przeciwnym razie łatwo doprowadzić do niedoborów żywieniowych, a nawet wyindukować różnego rodzaju choroby, jak np. refluks żołądka. Żaden model żywienia, poza okresowo stosowanymi dietami medycznymi, nie powinien prowadzić do wyniszczenia organizmu.

Znajomość podstaw zdrowego odżywiania ułatwia przygotowywanie posiłków, które będą nie tylko smaczne, ale dostarczą organizmowi niezbędnych substancji.