Diety i żywienie

Prawidłowa, zbilansowana dieta jest warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia. Warto jednak pamiętać, że nie ma jednego, uniwersalnego modelu żywienia. W każdym przypadku należy uwzględnić szereg czynników, które determinują nie tylko skład diety, ale również gęstość energetyczną oraz ilość poszczególnych posiłków. Chcąc zadbać o dietę i żywienie warto rozważyć konsultacje z profesjonalnym dietetykiem, który pomoże wytyczyć realne cele i ułoży plan żywieniowy.

Zapalenie to kluczowa reakcja obronna organizmu na bodźce, które niszczą jego tkanki. Tę reakcję mogą wywołać różne czynniki, np. urazy, grzyby, bakterie, a nawet niektóre leki. Pewne produkty mogą również sprzyjać powstawaniu stanów zapalnych, ale niektóre działać odwrotnie, czyli je łagodzić. Które z nich wybierać?
Co pić w czasie upałów? Najlepiej wodę mineralną, która szybko ugasi pragnienie i skutecznie zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Sprawdzonym sposobem na upał jest także sok, najlepiej świeżo wyciśnięty z określonych owoców i warzyw, np. pomidorów. Jednak kawy lepiej unikać, bo może tylko pogorszyć stan zdrowia. Sprawdź, co pić, a czego nie pić w czasie upałów, by skutecznie ugasić pragnienie.
Kefir to napój mleczny o bardzo długiej historii. Maślankę można nazwać skutkiem ubocznym produkcji masła. Choć są podobne, każde z nich ma swoje specyficzne właściwości, smak i historię. Poznajcie bliżej dwa najpopularniejsze napoje mleczne.

Materiał sponsorowany

Są takie obszary na ciele, z których nieco trudniej pozbyć się upartego tłuszczu. Jednym z nich jest brzuch. Choć aktywność fizyczna i zdrowa dieta to podstawa w procesie odchudzania, nie zawsze wiemy, po jakie produkty powinniśmy sięgać, a których unikać, by osiągnąć oczekiwane efekty.
W sezonie letnim stragany uginają się pod ciężarem świeżych owoców oraz warzyw. Wśród nich znajdziemy również bób, który jest nie tylko smaczny, ale również obfituje w cenne składniki odżywcze, m.in. kwas foliowy i witaminy z grupy B. Niestety nie wszyscy mogą sięgać po to sezonowe warzywo. Kto nie powinien jeść bobu?
Niektórzy nie wyobrażają sobie lata bez zimnego piwa w ręku. Dla nich to idealny sposób na ugaszenie pragnienia i ochłodę w czasie upałów. Ale czy zimne piwo rzeczywiście chłodzi i nawadnia nasz organizm?
Kontrola masy ciała jest najłatwiejsza, kiedy łączymy ćwiczenia z dietą i odpowiednio dobraną suplementacją. Niekiedy jednak trudno znaleźć czas lub siły na regularne treningi. Dbanie o formę utrudniają m.in. stres, zmiana pracy, choroba czy kontuzja. Czy pomimo braku aktywności fizycznej da się utrzymać, a nawet obniżyć wagę?
Napoje odtruwające wątrobę działają nie tylko na ten jeden organ, ale na cały organizm, wspierając jego pracę. Przede wszystkim mają jednak za zadanie sprawić, aby wątroba pozostała zdrowa i spełniała swoje zadanie. Co więcej, składniki napojów odtruwających wątrobę są zdrowe i łatwo dostępne. Spróbuj więc przygotować i regularnie pić taki napój.
Dieta wątrobowa to dieta, której jadłospis powinien zawierać produkty lekkostrawne, z małą ilością tłuszczu. Dieta wątrobowa stosowana jest w profilaktyce i wspomagająco w terapii różnych schorzeń wątroby. Dowiedz się, jaka powinna być dieta przy problemach z wątrobą. Jakie są zasady diety wątrobowej? Co można jeść? Które produkty są wskazane i przeciwwskazane?
Chcesz szybko zrzucić brzuch, ale nie wiesz jak się do tego zabrać? Internet pełen jest planów treningowych i porad dietetycznych dla kobiet i mężczyzn, które mają ułatwić zrzucenie brzucha, ale tak naprawdę kluczowe jest trzymanie się kilku prostych wskazówek. Sprawdź, jak zrzucić brzuch wprowadzając do swojego życia niezbędne nawyki żywieniowe i treningowe.
Teoretycznie woda z cytryną jest polecana przez dietetyków właśnie ze względu na właściwości zdrowotne. Ale w praktyce z niczym nie wolno przesadzać. Poznajcie, czym grozi picie wody z cytryną lub soku z cytryny w nadmiarze.
Sezon na rabarbar trwa już w najlepsze. To wyjątkowe warzywo może wyglądem nieco przypominać seler naciowy. Niektórzy uwielbiają je za charakterystyczny kwaskowaty posmak, a inni unikają go ze względu na łykowatą strukturę. Rabarbar uchodzi za prawdziwą bombę witaminową, ale warto wiedzieć, że nie jest jadalny… w całości. Tej jego części należy unikać, bo może być trująca.

Choć dieta może kojarzyć się z kuracją odchudzającą, jest to błędne postrzeganie tego pojęcia. Jako dietę należy rozumieć zrównoważony system odżywiania, który dostarcza odpowiedniej ilości mikro- i makroskładników, fitoskładników, a także witamin i minerałów. Niezbędnym elementem żywienia jest także prawidłowe nawodnienie organizmu.

Dobrze ułożona dieta powinna uwzględniać wiek i płeć, tryb życia, aktywność fizyczną oraz indywidualne ograniczenia zdrowotne (np. choroby glutenozależne, problemy z układem pokarmowym).

Na odpowiednie żywienie musimy uważać wszyscy, ale szczególną uwagę powinny na nią zwrócić dzieci i młodzież w wieku rozwojowym, kobiety w ciąży, osoby w podeszłym wieku oraz sportowcy, u których występuje wyraźna zależność między dietą a wynikami.

Wśród dostępnych modeli żywienia można znaleźć zarówno diety codzienne, jak i wykluczające. Przykładem diet wykluczających jest np. weganizm lub wegetarianizm, które opierają się na unikaniu spożywania określonego rodzaju pokarmów. Należy pamiętać, aby eliminować poszczególne produkty z diety wyłącznie na podstawie przesłanek medycznych, po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem. W przeciwnym razie łatwo doprowadzić do niedoborów żywieniowych, a nawet wyindukować różnego rodzaju choroby, jak np. refluks żołądka. Żaden model żywienia, poza okresowo stosowanymi dietami medycznymi, nie powinien prowadzić do wyniszczenia organizmu.

Znajomość podstaw zdrowego odżywiania ułatwia przygotowywanie posiłków, które będą nie tylko smaczne, ale dostarczą organizmowi niezbędnych substancji.