Diety i żywienie

Prawidłowa, zbilansowana dieta jest warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia. Warto jednak pamiętać, że nie ma jednego, uniwersalnego modelu żywienia. W każdym przypadku należy uwzględnić szereg czynników, które determinują nie tylko skład diety, ale również gęstość energetyczną oraz ilość poszczególnych posiłków. Chcąc zadbać o dietę i żywienie warto rozważyć konsultacje z profesjonalnym dietetykiem, który pomoże wytyczyć realne cele i ułoży plan żywieniowy.

Dane z końca 2022 roku są alarmujące. Polacy wyrzucają około 5 milionów ton żywności rocznie, z czego większość przypada na indywidualne gospodarstwa domowe. Czy rzeczywiście jedzenie, którego termin przydatności do spożycia minął nadaje się wyłącznie do wyrzucenia? Na czym polega ruch freegan?
Jej smak docenią wielbiciele korzennych, lekko gorzkawych smaków, jej właściwości z kolei przypadną do gustu osobom, które szukają skutecznego remedium na niektóre problemy zdrowotne. Lista zalet herbaty z krwawnika nie jest może imponująco długa, jednak większość ma uzasadnienie naukowe, co czyni ją cenną z punktu widzenia dbania o własne zdrowie.
Uwielbiają ją ludzie na całym świecie, jednak w Polsce ten aromatyczny napój o unikalnej, czerwono-pomarańczowej barwie ciągle jest mało znany. Tymczasem picie tajskiej herbaty może mieć wiele zalet, również zdrowotnych, które zawdzięcza swojemu unikalnemu, tradycyjnemu składowi.
Choroby serca to nieodmiennie główna przyczyna zgonów na całym świecie. Jednym z czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych jest niezdrowa dieta. Dlatego kardiolodzy, którzy na co dzień stykają się ze skutkami działania na serce określonych produktów spożywczych, konsekwentnie ich unikają. Ale na liście produktów, których nie zje kardiolog są również takie, które z pozoru są zdrowe, mogą jednak bardzo zaszkodzić sercu.
Są źródłem wielu bogactw, mających zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Zdaniem ekspertów, można po nie sięgać nawet codziennie. Dla tych, którzy nie przepadają za ich smakiem mamy dobre wieści - są proste sposoby, aby "przemycić" je do codziennej diety. Jakie korzyści można dostrzec, jedząc te warzywa codziennie?
Dzisiaj jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich rezultatów. Dotyczy to niemal wszystkich sfer naszego życia, w tym wysiłku fizycznego oraz redukcji masy ciała. Czy można schudnąć szybko i jakie tempo utraty wagi jest bezpieczne dla zdrowia?
Pączki to jedne z ulubionych słodkości Polaków - ale to właśnie w tłusty czwartek, który w tym roku przypada 16 lutego, sięgamy po nie najczęściej. Statystyczny Polak zjada wtedy przynajmniej 2-3 pączki. Wedle ludowego przesądu rezygnacja z pączków w tłusty czwartek może przynieść pecha. Jednak czy pączki są zdrowe? Jakie wartości odżywcze mają pączki i czy tuczą?
Tłusty Czwartek to ulubiony dzień wszystkich łasuchów. Ale budzi rozterki nie tylko u osób na diecie. Bo zjadłoby się pączka, i to nie jednego, ale co z kaloriami? Na szczęście w Tłusty Czwartek przytyć wcale nie trzeba. Oto przykłady ćwiczeń, dzięki którym spalicie nadmiar kalorii i unikniecie negatywnych konsekwencji karnawałowego obżarstwa.
Jak skutecznie schudnąć? Odpowiedzi na to pytanie jest wiele, ale nie każda rada ma sens. Istnieje kilka metod, których lepiej nie stosować, gdyż są przestarzałe i nie tylko nie pomogą stracić na wadze, ale też mogą poważnie zaszkodzić zdrowiu. Warto je znać.
Sztuczne słodziki wzbudzają w diecie wiele kontrowersji. Wśród nich szczególnie złą sławą cieszy się aspartam. W najnowszych badaniach odkryto, że stosowanie tej substancji może wywoływać zaburzenia lękowe. Zwrócono uwagę jeszcze na jeden szczegół.
Charakteryzuje go ostry, charakterystyczny smak, a jego właściwości prozdrowotne znane są od dawna. W kuchni wykorzystywany jest jako dodatek do dań, deserów, koktajli czy soków. Już dwie łyżeczki dziennie mogą ochronić przed zachorowaniem na raka oraz pomóc w walce z bólem i stanem zapalnym.
Sezon jesienno-zimowy to bardzo dobry czas na jedzenie rozgrzewających zup. Jedną z nich jest rosół kolagenowy tzw. prawdziwe remedium na wiele dolegliwości m.in. bolące stawy i nie tylko. Koniecznie sprawdź, jak przygotować bulion i poznaj jego wyjątkowe właściwości prozdrowotne.

Choć dieta może kojarzyć się z kuracją odchudzającą, jest to błędne postrzeganie tego pojęcia. Jako dietę należy rozumieć zrównoważony system odżywiania, który dostarcza odpowiedniej ilości mikro- i makroskładników, fitoskładników, a także witamin i minerałów. Niezbędnym elementem żywienia jest także prawidłowe nawodnienie organizmu.

Dobrze ułożona dieta powinna uwzględniać wiek i płeć, tryb życia, aktywność fizyczną oraz indywidualne ograniczenia zdrowotne (np. choroby glutenozależne, problemy z układem pokarmowym).

Na odpowiednie żywienie musimy uważać wszyscy, ale szczególną uwagę powinny na nią zwrócić dzieci i młodzież w wieku rozwojowym, kobiety w ciąży, osoby w podeszłym wieku oraz sportowcy, u których występuje wyraźna zależność między dietą a wynikami.

Wśród dostępnych modeli żywienia można znaleźć zarówno diety codzienne, jak i wykluczające. Przykładem diet wykluczających jest np. weganizm lub wegetarianizm, które opierają się na unikaniu spożywania określonego rodzaju pokarmów. Należy pamiętać, aby eliminować poszczególne produkty z diety wyłącznie na podstawie przesłanek medycznych, po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem. W przeciwnym razie łatwo doprowadzić do niedoborów żywieniowych, a nawet wyindukować różnego rodzaju choroby, jak np. refluks żołądka. Żaden model żywienia, poza okresowo stosowanymi dietami medycznymi, nie powinien prowadzić do wyniszczenia organizmu.

Znajomość podstaw zdrowego odżywiania ułatwia przygotowywanie posiłków, które będą nie tylko smaczne, ale dostarczą organizmowi niezbędnych substancji.