Diety i żywienie

Prawidłowa, zbilansowana dieta jest warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia. Warto jednak pamiętać, że nie ma jednego, uniwersalnego modelu żywienia. W każdym przypadku należy uwzględnić szereg czynników, które determinują nie tylko skład diety, ale również gęstość energetyczną oraz ilość poszczególnych posiłków. Chcąc zadbać o dietę i żywienie warto rozważyć konsultacje z profesjonalnym dietetykiem, który pomoże wytyczyć realne cele i ułoży plan żywieniowy.

Lato to okres, kiedy kupić można najróżniejsze owoce i warzywa. Nie wszystkie jednak są tak znane, jak inne. Pewne z nich, o grubej skórce już można kupić. Są nie tylko smaczne, ale również bardzo dobrze wpływają na nasz organizm
Co kraj to obyczaj. Z upałami także radzimy sobie w różny sposób. Komponujemy różne napoje na bazie dostępnych składników i tradycji. W Polsce znany był dawniej kwas chlebowy, a we Włoszech sgroppino. Dziś przedstawiamy jego bezalkoholową wersję, która mocno orzeźwia.
Metabolizm działa całą dobę przez 7 dni w tygodniu - po to, by utrzymać ciało przy życiu. U każdego działa z różną intensywnością, ale niektóre nawyki żywieniowe mogą go spowalniać. Te produkty stanowią najgorszy wybór nie tylko dla metabolizmu, ale także dla całego organizmu.
Te elementy owoców zwykle bez zastanowienia wyrzucamy do kosza. Niesłusznie, bo choć nie wyglądają szczególnie apetycznie, to mogą stanowić bazę do zrobienia zdrowych, smacznych napojów. Nie wyrzucaj - wykorzystaj. Przygotuj zdrowe „mleko” z nietypowych pestek.
Sezon na świeże owoce i warzywa trwa. Ale trwają też upały, które mogą sprzyjać szybszemu psuciu się warzyw. To niejedyny problem, z jakim możemy się zmierzyć, jedząc nieświadomie warzywa, które mogą szkodzić zdrowiu. Jakich warzyw szczególnie trzeba unikać? Te informacje mogą cię zaskoczyć.
Nie stój przy garach w taki upał, ale też nie wierz, że wystarczy dbać o odpowiednią ilość płynów, żeby jakoś przetrwać. Wprawdzie głodówka przez dwa, trzy dni nie odbije się negatywnie na zdrowiu, ale gorących dni przybywa. Musisz coś jeść. Wybieraj z głową.
O to, co w końcu jest lepsze masło czy margaryna trwają od lat spory. Co rusz pojawiają się nowe badania, które raz chwalą jedno, a raz drugie. Jednak czy teraz w końcu spór dobiegnie końca? Nowe badania, twierdzą, że już wiadomo.
Olej MCT to syntetyczny tłuszcz, bez którego wiele osób nie wyobraża sobie diety. Budzi wiele kontrowersji, ale grono jego zwolenników jest duże. Wszystko dzięki korzyściom związanym z odchudzaniem. Olej ten ma dawać uczucie sytości, dzięki znika ochota na podjadanie między posiłkami.
Cukinie to warzywa o wielu możliwych zastosowaniach: zupa-krem z cukinii, cukinia grillowana, placki z cukinii, a może sałatka z cukinią? Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, cukinia smakuje wyśmienicie. A co powiecie na kwiaty cukinii? Tak, je również można zjeść i zaraz wyjaśnimy, dlaczego warto to zrobić.
To nieprawda, że wszystkie owoce są niewskazane dla osób, które mają zbyt wysoki poziom glukozy we krwi. Są takie, które są wręcz zalecane. Niewątpliwie należy do nich granat. Sam jego sok to już prawdziwy skarb dla zdrowia. Niewielka porcja już przynosi konkretne efekty.
Zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi zwiększa ryzyko wystąpienia wielu chorób sercowo-naczyniowych. Wysoki cholesterol może doprowadzić do miażdżycy, zawału serca oraz udaru mózgu - zdecydowanie nie wolno go lekceważyć. Kardiolog wyjaśnia, jakie produkty należy ograniczyć w diecie oraz na co postawić w trosce o zdrowie serca.
Jeśli chcemy cieszyć się piękną, i jędrną skórą niezbędny będzie do tego kolagen. To właśnie on jest odpowiedzialny za bezustanne odnawianie się komórek. Jeśli chcemy co nieco pomóc w tym ciału, możemy sięgnąć po produkty pełne kolagenu. Te znajdziemy w każdym sklepie

Choć dieta może kojarzyć się z kuracją odchudzającą, jest to błędne postrzeganie tego pojęcia. Jako dietę należy rozumieć zrównoważony system odżywiania, który dostarcza odpowiedniej ilości mikro- i makroskładników, fitoskładników, a także witamin i minerałów. Niezbędnym elementem żywienia jest także prawidłowe nawodnienie organizmu.

Dobrze ułożona dieta powinna uwzględniać wiek i płeć, tryb życia, aktywność fizyczną oraz indywidualne ograniczenia zdrowotne (np. choroby glutenozależne, problemy z układem pokarmowym).

Na odpowiednie żywienie musimy uważać wszyscy, ale szczególną uwagę powinny na nią zwrócić dzieci i młodzież w wieku rozwojowym, kobiety w ciąży, osoby w podeszłym wieku oraz sportowcy, u których występuje wyraźna zależność między dietą a wynikami.

Wśród dostępnych modeli żywienia można znaleźć zarówno diety codzienne, jak i wykluczające. Przykładem diet wykluczających jest np. weganizm lub wegetarianizm, które opierają się na unikaniu spożywania określonego rodzaju pokarmów. Należy pamiętać, aby eliminować poszczególne produkty z diety wyłącznie na podstawie przesłanek medycznych, po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem. W przeciwnym razie łatwo doprowadzić do niedoborów żywieniowych, a nawet wyindukować różnego rodzaju choroby, jak np. refluks żołądka. Żaden model żywienia, poza okresowo stosowanymi dietami medycznymi, nie powinien prowadzić do wyniszczenia organizmu.

Znajomość podstaw zdrowego odżywiania ułatwia przygotowywanie posiłków, które będą nie tylko smaczne, ale dostarczą organizmowi niezbędnych substancji.