Diety i żywienie

Prawidłowa, zbilansowana dieta jest warunkiem zdrowia i dobrego samopoczucia. Warto jednak pamiętać, że nie ma jednego, uniwersalnego modelu żywienia. W każdym przypadku należy uwzględnić szereg czynników, które determinują nie tylko skład diety, ale również gęstość energetyczną oraz ilość poszczególnych posiłków. Chcąc zadbać o dietę i żywienie warto rozważyć konsultacje z profesjonalnym dietetykiem, który pomoże wytyczyć realne cele i ułoży plan żywieniowy.

Dieta bogata w żelazo polecana jest nie tylko przy anemii. Niedobór żelaza może także wystąpić u kobiet w trakcie długich i obfitych miesiączek. Do prawidłowego przyswojenia żelaza konieczne są jednak witaminy i mikroelementy. Dowiedz się, jak poprawić wchłanianie żelaza przez organizm i jak skomponować dietę, jeśli masz niedobór żelaza.
Przez lata wśród trenerów personalnych i sportowców pokutowało przekonanie, że jedynym słusznym modelem odżywiania wśród osób aktywnych fizycznie są diety o wysokiej zawartości węglowodanów. Dzisiaj ten trend ulega stopniowej zmianie i coraz częściej mówi się o zaletach jadłospisów z niską zawartością cukrów. Czy rzeczywiście diety typu low-carb są w stanie zasilić organizm ciężko pracującego sportowca i dostarczyć mu niezbędnego paliwa, są zdrowe i przyczyniają się do utraty wagi?
Teoretycznie woda z cytryną jest polecana przez dietetyków właśnie ze względu na właściwości zdrowotne. Ale w praktyce z niczym nie wolno przesadzać. Poznajcie, czym grozi picie wody z cytryną lub soku z cytryny w nadmiarze.
Czy pomimo braku aktywności fizycznej da się obniżyć wagę? Co prawda kontrola masy ciała jest najłatwiejsza, kiedy łączymy ćwiczenia z dietą i odpowiednio dobraną suplementacją. Jednak często trudno nam znaleźć czas lub siły na regularne treningi. Szczególnie na początku drogi do zdrowej sylwetki. Dbanie o formę utrudniają też m.in. stres, zmiana pracy, choroba czy kontuzja.
Dokonanie kilku drobnych zmian w porannych nawykach może w prosty i skuteczny sposób pomóc pozbyć się kilku zbędnych kilogramów. Praktykowanie zdrowych zachowań rano pomoże także osiągnąć równowagę psychiczną. Oto 8 sposobów, które mogą pomóc stracić na wadze i nie są czasochłonne.
Jagodzianki to bułki z ciasta drożdżowego z kruszonką lub lukrem na wierzchu i jagodowym nadzieniem w środku. Sezon na jagodzianki trwa od czerwca do sierpnia. W tym czasie warto sięgnąć po ten słodki przysmak. Sprawdź, ile kalorii mają jagodzianki, jakie mają wartości odżywcze i czym się różnią domowe jagodzianki od tych sklepowych.
Jeżyna posiada wiele prozdrowotnych właściwości. Dzięki zwartości silnych antyoksydantów stanowią jeden z głównych elementów diety antynowotworowej. Jeżyny są także bogatym źródłem błonnika, który ogranicza wchłanianie niezdrowych tłuszczów, a tym samym zmniejsza ryzyko chorób serca. Poza tym przyspieszają przemianę materii, dzięki czemu są pożądanym składnikiem diety odchudzającej. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości zdrowotne mają jeżyny.
Kupienie prawdziwego miodu staje się coraz trudniejsze, bo nawet pszczelarze w niewielkich pasiekach mieszają prawdziwy miód ze sztucznym. Kiedy nie mamy pewności, z jakiego źródła pochodzi kupowany przez nas miód, to umiejętność sprawdzenia jego jakości może okazać się bardzo przydatna.
Wiśnie to owoce, których właściwości odżywcze i lecznicze są od dawna wykorzystywane w tradycyjnej medycynie ludowej, m.in. w łagodzeniu schorzeń pęcherza moczowego. Jednak kuzynki czereśni są cenione przede wszystkim ze względu na swój dobroczynny wpływ na serce. Wiśnie są znakomitym środkiem na bezsenność. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości posiadają wiśnie.
Czereśnie i wiśnie należą do najbardziej wartościowych owoców. Pozytywnie wpływają na nasze zdrowie i wygląd, a nawet pomagają leczyć niektóre dolegliwości, np. artretyzm. Porcja czereśni dostarcza też dużej dawki jodu, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Sezon na wiśnie i czereśnie jest krótki, dlatego powinniśmy korzystać z ich dobroczynnych właściwości.
Sok z wiśni ma wyrazisty smak i dlatego zwykle smakuje nawet osobom, które wiśni nie lubią. Warto go pić, gdyż orzeźwia, pobudza, dostarcza witamin i minerałów, ma też szereg cennych dla zdrowia właściwości. Można go przyrządzić w sposób tradycyjny lub za pomocą sokownika. Jak zrobić idealny sok z wiśni? Poznaj sprawdzone przepisy.
Woda - jak dobrać najlepszą do swoich potrzeb? Przy wyborze odpowiedniej wody należy wziąć pod uwagę swój stan zdrowia, bo niewłaściwa woda, zamiast pomagać, może szkodzić. W sklepach dostępne są różne wody mineralne, wysokozmineralizowane, wody stołowe, lecznicze i wody źródlane. Zobacz, czym różni się np. woda mineralna od źródlanej.