Co jesz

To co jesz ma ogromny wpływ na Twoje zdrowie, samopoczucie i wydolność. Dlatego właściwy dobór produktów spożywczych powinien uwzględniać znacznie więcej niż jedynie udział poszczególnych makroskładników oraz kaloryczność jedzenia. Wiele ze składników ma też mało znane właściwości, które mogą okazać się nieocenione we wzmacnianiu organizmu. Świadomość tego co jesz pozwala lepiej planować zakupy, ale też przygotowywane posiłki. Każdy etap można przewidzieć z wyprzedzeniem, co ogranicza marnowanie żywności i sprawia, że …

Jagodzianki to bułki z ciasta drożdżowego z kruszonką lub lukrem na wierzchu i jagodowym nadzieniem w środku. Sezon na jagodzianki trwa od czerwca do sierpnia. W tym czasie warto sięgnąć po ten słodki przysmak. Sprawdź, ile kalorii mają jagodzianki, jakie mają wartości odżywcze i czym się różnią domowe jagodzianki od tych sklepowych.
Tahini to pasta sezamowa będącą składnikiem wielu potraw Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Jej historia sięga kilku tysięcy lat wstecz i trudno przypisać jej pochodzenie jednemu obszarowi świata. Z całą pewnością można jednak stwierdzić, że tahina przydaje się do przygotowania wielu wyśmienitych dań. Czym jest tahini i do czego dodać tę pastę?
Jeżyna posiada wiele prozdrowotnych właściwości. Dzięki zwartości silnych antyoksydantów stanowią jeden z głównych elementów diety antynowotworowej. Jeżyny są także bogatym źródłem błonnika, który ogranicza wchłanianie niezdrowych tłuszczów, a tym samym zmniejsza ryzyko chorób serca. Poza tym przyspieszają przemianę materii, dzięki czemu są pożądanym składnikiem diety odchudzającej. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości zdrowotne mają jeżyny.
Kupienie prawdziwego miodu staje się coraz trudniejsze, bo nawet pszczelarze w niewielkich pasiekach mieszają prawdziwy miód ze sztucznym. Kiedy nie mamy pewności, z jakiego źródła pochodzi kupowany przez nas miód, to umiejętność sprawdzenia jego jakości może okazać się bardzo przydatna.
Wiśnie to owoce, których właściwości odżywcze i lecznicze są od dawna wykorzystywane w tradycyjnej medycynie ludowej, m.in. w łagodzeniu schorzeń pęcherza moczowego. Jednak kuzynki czereśni są cenione przede wszystkim ze względu na swój dobroczynny wpływ na serce. Wiśnie są znakomitym środkiem na bezsenność. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości posiadają wiśnie.
Czereśnie i wiśnie należą do najbardziej wartościowych owoców. Pozytywnie wpływają na nasze zdrowie i wygląd, a nawet pomagają leczyć niektóre dolegliwości, np. artretyzm. Porcja czereśni dostarcza też dużej dawki jodu, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Sezon na wiśnie i czereśnie jest krótki, dlatego powinniśmy korzystać z ich dobroczynnych właściwości.
Sok z wiśni ma wyrazisty smak i dlatego zwykle smakuje nawet osobom, które wiśni nie lubią. Warto go pić, gdyż orzeźwia, pobudza, dostarcza witamin i minerałów, ma też szereg cennych dla zdrowia właściwości. Można go przyrządzić w sposób tradycyjny lub za pomocą sokownika. Jak zrobić idealny sok z wiśni? Poznaj sprawdzone przepisy.
Woda - jak dobrać najlepszą do swoich potrzeb? Przy wyborze odpowiedniej wody należy wziąć pod uwagę swój stan zdrowia, bo niewłaściwa woda, zamiast pomagać, może szkodzić. W sklepach dostępne są różne wody mineralne, wysokozmineralizowane, wody stołowe, lecznicze i wody źródlane. Zobacz, czym różni się np. woda mineralna od źródlanej.
Z cytryną, owocami lub bez żadnych dodatków. Pijemy ją, bo znakomicie orzeźwia, gasi pragnienie, a z odrobiną domowego soku jest alternatywą dla słodkich napojów gazowanych. Ale czy woda gazowana jest zdrowa? Jak wpływa na trawienie, żołądek, kości i zęby? I czy na pewno każdy może ją bezpiecznie pić?
Woda mineralna - spotykasz ją czasem na półkach, robiąc zakupy. Czy tak naprawdę wiesz, jaka jest różnica między wodą mineralną a wodą źródlaną? A dobra woda mineralna - jaki powinna mieć skład ? Jak wybrać odpowiednią dla siebie? Czy można podawać wodę mineralną dzieciom? I co wynika z informacji podanych na etykiecie wody?
Borówka amerykańska to owoc, którego właściwości lecznicze powinni docenić wszyscy - w szczególności osoby, które chcą mieć sokoli wzrok. W czasie II wojny światowej brytyjscy piloci z Royal Air Force jedli borówki amerykańskie po to, by poprawić widzenie w nocy. Ten owoc to także dobry sposób na problemy z pamięcią, wątrobą, a nawet jako profilaktyka antynowotworowa. Sprawdź, jakie jeszcze prozdrowotne działanie ma borówka amerykańska i ile ma kalorii.
W sezonie letnim stragany uginają się pod ciężarem świeżych owoców oraz warzyw. Wśród nich znajdziemy również bób, który jest nie tylko smaczny, ale również obfituje w cenne składniki odżywcze, m.in. kwas foliowy i witaminy z grupy B. Niestety nie wszyscy mogą sięgać po to sezonowe warzywo. Kto nie powinien jeść bobu?

Każda wizyta w supermarkecie to problem zbyt dużego wyboru. Producenci kuszą kolorowymi opakowaniami i marketingowymi hasłami, ale czy zawsze mają one pokrycie w rzeczywistej wartości odżywcze? Okazuje się, że niekoniecznie! Dlatego powinieneś wiedzieć, co jesz, aby umieć znaleźć te produkty, które dostarczają energii z pełnowartościowych źródeł, a także uzupełniają zasoby witamin i minerałów organizmu. Świadome czytanie etykiet żywności to również lepsza kontrolą nad tym, jakie konserwanty spożywasz i ile cukru i soli zjadasz, a także nad ilością przyjmowanych kalorii. W ten sposób nie trzeba już odżywiać się „na wyczucie”, ale skład i objętość każdego posiłku można dobrać do indywidualnego zapotrzebowania.

Kontrola ilości energii jest szczególnie istotna dla osób, które chcą się odchudzić, ale też tych, które regularnie trenują i chciałyby w kontrolowany sposób zmienić swoją masę.

Znajdziesz tutaj poradniki dotyczące tego, które produkty dostarczają najlepszej jakości węglowodanów, białek i tłuszczy. Poznasz też opinie wykwalifikowanych dietetyków oraz trenerów personalnych na temat poszczególnych, mniej i bardziej popularnych, potraw i dań.

Warto pamiętać, że świadome odżywianie nigdy nie opiera się na myśleniu życzeniowym, ale na naukowych przesłankach i doniesieniach. To gwarancja sukcesu i minimalizacja skutków ubocznych. Zastanawiając się nad tym co jesz, zawsze zadawaj sobie pytanie, jak dany produkt wpływa na Twój organizm. Dzięki temu rozprawisz się z mitami żywieniowymi.