Co jesz

To co jesz ma ogromny wpływ na Twoje zdrowie, samopoczucie i wydolność. Dlatego właściwy dobór produktów spożywczych powinien uwzględniać znacznie więcej niż jedynie udział poszczególnych makroskładników oraz kaloryczność jedzenia. Wiele ze składników ma też mało znane właściwości, które mogą okazać się nieocenione we wzmacnianiu organizmu. Świadomość tego co jesz pozwala lepiej planować zakupy, ale też przygotowywane posiłki. Każdy etap można przewidzieć z wyprzedzeniem, co ogranicza marnowanie żywności i sprawia, że …

Kefir to napój mleczny o bardzo długiej historii. Maślankę można nazwać skutkiem ubocznym produkcji masła. Choć są podobne, każde z nich ma swoje specyficzne właściwości, smak i historię. Poznajcie bliżej dwa najpopularniejsze napoje mleczne.

Materiał sponsorowany

Tahini to pasta sezamowa będącą składnikiem wielu potraw Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Jej historia sięga kilku tysięcy lat wstecz i trudno przypisać jej pochodzenie jednemu obszarowi świata. Z całą pewnością można jednak stwierdzić, że tahina przydaje się do przygotowania wielu wyśmienitych dań. Czym jest tahini i do czego dodać tę pastę?
W sezonie letnim stragany uginają się pod ciężarem świeżych owoców oraz warzyw. Wśród nich znajdziemy również bób, który jest nie tylko smaczny, ale również obfituje w cenne składniki odżywcze, m.in. kwas foliowy i witaminy z grupy B. Niestety nie wszyscy mogą sięgać po to sezonowe warzywo. Kto nie powinien jeść bobu?
Niektórzy nie wyobrażają sobie lata bez zimnego piwa w ręku. Dla nich to idealny sposób na ugaszenie pragnienia i ochłodę w czasie upałów. Ale czy zimne piwo rzeczywiście chłodzi i nawadnia nasz organizm?
Każdy z nas doświadczył kiedyś problemów ze snem. Potrafią one skutecznie uprzykrzyć życie, zwłaszcza gdy ich charakter staje się przewlekły. Na jakość snu wpływa szereg różnych czynników, choć z wielu z nich nie zdajemy sobie sprawy. Są jednak sposoby na to, by sen był spokojny i nieprzerwany.
Sezon na rabarbar trwa już w najlepsze. To wyjątkowe warzywo może wyglądem nieco przypominać seler naciowy. Niektórzy uwielbiają je za charakterystyczny kwaskowaty posmak, a inni unikają go ze względu na łykowatą strukturę. Rabarbar uchodzi za prawdziwą bombę witaminową, ale warto wiedzieć, że nie jest jadalny… w całości. Tej jego części należy unikać, bo może być trująca.
Choć kurkuma to przyprawa stosowana najczęściej do potraw, wielu ludzi dodaje ją do różnych napojów. Brzmi dziwnie? Nie powinno, ponieważ zwolennicy tego dodatku twierdzą, że dzięki niemu kawa smakuje jeszcze lepiej.
Te podstawowe węglowodany w diecie mają w sobie wiele tajemnic. Choć przez wielu są uznawane za tuczące, w rzeczywistości są mnie kaloryczne niż ryż. Podobnie jak inne warzywa, dostarczają organizmowi wiele cennych składników odżywczych. Dlaczego warto dodać ziemniaki do swojej diety?
Sok z selera naciowego to ponoć jeden z sekretów urody gwiazd Hollywood - niezależnie jednak od tego, czy jest to prawda, fakt jest taki, że sok z selera naciowego dostarcza cennych składników odżywczych i ma właściwości prozdrowotne. Warto więc pić go chociaż od czasu do czasu. Jak przygotować sok z selera naciowego? Poznaj sprawdzony przepis.
Mięso jest jednym z najważniejszych elementów naszej diety. Dostarcza wielu wartościowych mikroskładników, a przede wszystkim proteiny o wysokiej biodostępności. O ile jednak nie brakuje dobrych opinii na temat mięsa białego, podrobów, czy ryb, mięso czerwone budzi wiele kontrowersji. Czy czerwone mięso w diecie szkodzi? Kto powinien go unikać?
Pszenica to jedno z wiodących zbóż, które zawiera sobie gluten – białko, które w przypadku niektórych chorób np. celiakii, uszkadza kosmki jelitowe i prowadzi do osłabienia organizmu i wystąpienia poważnych niedoborów składników odżywczych. Sprawdź, jakie to schorzenia i jak możesz sobie pomóc.
Parszywa (brudna) dwunastka to lista najbardziej skażonych pestycydami warzyw i owoców, publikowana co roku przez amerykańską organizację EWG. Budzi ona nie lada sensację, jednak okazuje się, że ranking nie jest przygotowany rzetelnie i powinniśmy do niego podchodzić sceptycznie.

Każda wizyta w supermarkecie to problem zbyt dużego wyboru. Producenci kuszą kolorowymi opakowaniami i marketingowymi hasłami, ale czy zawsze mają one pokrycie w rzeczywistej wartości odżywcze? Okazuje się, że niekoniecznie! Dlatego powinieneś wiedzieć, co jesz, aby umieć znaleźć te produkty, które dostarczają energii z pełnowartościowych źródeł, a także uzupełniają zasoby witamin i minerałów organizmu. Świadome czytanie etykiet żywności to również lepsza kontrolą nad tym, jakie konserwanty spożywasz i ile cukru i soli zjadasz, a także nad ilością przyjmowanych kalorii. W ten sposób nie trzeba już odżywiać się „na wyczucie”, ale skład i objętość każdego posiłku można dobrać do indywidualnego zapotrzebowania.

Kontrola ilości energii jest szczególnie istotna dla osób, które chcą się odchudzić, ale też tych, które regularnie trenują i chciałyby w kontrolowany sposób zmienić swoją masę.

Znajdziesz tutaj poradniki dotyczące tego, które produkty dostarczają najlepszej jakości węglowodanów, białek i tłuszczy. Poznasz też opinie wykwalifikowanych dietetyków oraz trenerów personalnych na temat poszczególnych, mniej i bardziej popularnych, potraw i dań.

Warto pamiętać, że świadome odżywianie nigdy nie opiera się na myśleniu życzeniowym, ale na naukowych przesłankach i doniesieniach. To gwarancja sukcesu i minimalizacja skutków ubocznych. Zastanawiając się nad tym co jesz, zawsze zadawaj sobie pytanie, jak dany produkt wpływa na Twój organizm. Dzięki temu rozprawisz się z mitami żywieniowymi.