Co jesz

To co jesz ma ogromny wpływ na Twoje zdrowie, samopoczucie i wydolność. Dlatego właściwy dobór produktów spożywczych powinien uwzględniać znacznie więcej niż jedynie udział poszczególnych makroskładników oraz kaloryczność jedzenia. Wiele ze składników ma też mało znane właściwości, które mogą okazać się nieocenione we wzmacnianiu organizmu. Świadomość tego co jesz pozwala lepiej planować zakupy, ale też przygotowywane posiłki. Każdy etap można przewidzieć z wyprzedzeniem, co ogranicza marnowanie żywności i sprawia, że …

Czekoladowe Mikołaje to jedne z najpopularniejszych słodyczy w okresie Świąt - uwielbiane zarówno przez dzieci, jak i przez dorosłych. To must have na mikołajkowy czy bożonarodzeniowy upominek. Choć Polacy masowo wykupują czekoladowe figurki, okazuje się, że to wcale nie jest dobry wybór. Prawdę o składzie czekoladowych Mikołajów ujawniło najnowsze badanie Öko-Test.
Chlorella to alga, która zawiera szereg wartości odżywczych i jest doskonałym źródłem białka. Dzięki chlorofilowi odtruwa nasz organizm i wspomaga jego regenerację. Jakie jeszcze ma właściwości?
Tahini to pasta sezamowa będącą składnikiem wielu potraw Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Jej historia sięga kilku tysięcy lat wstecz i trudno przypisać jej pochodzenie jednemu obszarowi świata. Z całą pewnością można jednak stwierdzić, że tahina przydaje się do przygotowania wielu wyśmienitych dań. Czym jest tahini i do czego dodać tę pastę?
Niebieska herbata używana jest w medycynie ajurwedyjskiej od dawna. Ma służyć wzmocnieniu pamięci, zredukowaniu stresu oraz obniżeniu stopnia bólu. Można ją pić w celach zdrowotnych lub potraktować jako kolejną ciekawostkę kulinarną. Czym jest niebieska herbata i jak ją zaparzyć? Dlaczego właściwie zmienia kolor?
O dobroczynnych właściwościach octu jabłkowego mówi się już od dawna. Jedni go spożywają, jeszcze inni używają jako dodatek do dań lub stosują jako odżywkę na włosy. Można go kupić zarówno w sklepie, jak i zrobić samodzielnie. O tym, jak przygotować domowy ocet jabłkowy opowiada dziennikarka i propagatorka idei zero waste.
Choroby serca to główna przyczyna zgonów na całym świecie. Jednym z czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych jest niezdrowa dieta. Dlatego kardiolodzy, którzy na co dzień stykają się ze skutkami działania na serce określonych produktów spożywczych, konsekwentnie ich unikają. Ale na liście produktów, których nie zje kardiolog są również takie, które z pozoru są zdrowe, mogą jednak bardzo zaszkodzić sercu.
Zjadłeś posiłek, a mimo to po krótkim czasie czujesz ssanie w żołądku. Być może jest tak, że twój jadłospis obfituje w produkty, które zamiast nasycić na dłużej, powodują głód i potęgują łaknienie. Oto 4 produkty, które powinny znaleźć się na czarnej liście.
Wokół słodzików powstało wiele mitów. Niektórzy uważają, że słodziki, mimo że są mniej kaloryczne niż cukier, mogą negatywnie wpływać na organizm. Okazuje się jednak, że nie w każdym przypadku. Najnowsze badanie opublikowane w Molecular Medicine dowodzi, że zamienniki cukru zabijają bakterie oporne na antybiotyki, które powodują zapalenie płuc i posocznicę.
Już na sklepowych półkach zagościły cytrusowe owoce. Spośród nich najbardziej są rozchwytywane pomarańcze i mandarynki. Kojarzone są one najczęściej z nachodzącymi świętami Bożego Narodzenia. W tym okresie większość z nas się nimi zajada nie tylko ze względu na walory smakowe, ale także na korzyści zdrowotne. Ile mandarynek można zjeść w ciągu dnia? Na to pytanie udzielił odpowiedzi dietetyk.
Demencja to schorzenie, na które wciąż nie ma lekarstwa. Naukowcy poszukują coraz nowszych sposobów zapobiegania jej rozwojowi. Tym razem odkryli, że mogą w tym pomóc flawonoidy zawarte m.in. w czerwonym winie.
Kombucza - inaczej kombucha - to napój, który ostatnio stał się bardzo popularny. Uzyskuje się go z fermentowanej słodkiej herbaty. Słynie z wielu prozdrowotnych właściwości, ale ekspert ostrzega: "może zawierać więcej alkoholu niż piwo".
Istnieje szereg działań profilaktycznych, które mogą pomóc w ochronie przed chorobami. Czasami wystarczy być systematycznym w swoich działaniach, aby zobaczyć efekty, bez wychodzenia z domu. Nowe badania dowodzą, że istnieje prosty sposób, aby zmniejszyć ryzyko chorób, noszących miano “cichych zabójców”.

Każda wizyta w supermarkecie to problem zbyt dużego wyboru. Producenci kuszą kolorowymi opakowaniami i marketingowymi hasłami, ale czy zawsze mają one pokrycie w rzeczywistej wartości odżywcze? Okazuje się, że niekoniecznie! Dlatego powinieneś wiedzieć, co jesz, aby umieć znaleźć te produkty, które dostarczają energii z pełnowartościowych źródeł, a także uzupełniają zasoby witamin i minerałów organizmu. Świadome czytanie etykiet żywności to również lepsza kontrolą nad tym, jakie konserwanty spożywasz i ile cukru i soli zjadasz, a także nad ilością przyjmowanych kalorii. W ten sposób nie trzeba już odżywiać się „na wyczucie”, ale skład i objętość każdego posiłku można dobrać do indywidualnego zapotrzebowania.

Kontrola ilości energii jest szczególnie istotna dla osób, które chcą się odchudzić, ale też tych, które regularnie trenują i chciałyby w kontrolowany sposób zmienić swoją masę.

Znajdziesz tutaj poradniki dotyczące tego, które produkty dostarczają najlepszej jakości węglowodanów, białek i tłuszczy. Poznasz też opinie wykwalifikowanych dietetyków oraz trenerów personalnych na temat poszczególnych, mniej i bardziej popularnych, potraw i dań.

Warto pamiętać, że świadome odżywianie nigdy nie opiera się na myśleniu życzeniowym, ale na naukowych przesłankach i doniesieniach. To gwarancja sukcesu i minimalizacja skutków ubocznych. Zastanawiając się nad tym co jesz, zawsze zadawaj sobie pytanie, jak dany produkt wpływa na Twój organizm. Dzięki temu rozprawisz się z mitami żywieniowymi.