Co jesz

To co jesz ma ogromny wpływ na Twoje zdrowie, samopoczucie i wydolność. Dlatego właściwy dobór produktów spożywczych powinien uwzględniać znacznie więcej niż jedynie udział poszczególnych makroskładników oraz kaloryczność jedzenia. Wiele ze składników ma też mało znane właściwości, które mogą okazać się nieocenione we wzmacnianiu organizmu. Świadomość tego co jesz pozwala lepiej planować zakupy, ale też przygotowywane posiłki. Każdy etap można przewidzieć z wyprzedzeniem, co ogranicza marnowanie żywności i sprawia, że …

Zielone warzywa liściaste od dawna są cenione za swoje liczne korzyści zdrowotne, ale ich wpływ na zdrowie mózgu może być jeszcze ważniejszy, niż sądziliśmy. Naukowcy podkreślają, że regularne włączanie do diety warzyw takich jak szpinak, jarmuż, kapusta czy sałata, może znacząco opóźnić proces starzenia się mózgu i zredukować ryzyko demencji.
Czterdzieści lat jest jednym z najlepszych etapów w życiu zarówno dla kobiety, jak i mężczyzny. To także odpowiedni moment, by zainwestować w swoje zdrowia i przejąć kontrolę nad swoimi nawykami żywieniowymi. Jakie produkty warto włączyć do codziennego jadłospisu, żeby wyglądać młodziej? Oto 3 superfoods, którymi warto na co dzień się zajadać.
Tahini to pasta sezamowa będącą składnikiem wielu potraw Bliskiego i Dalekiego Wschodu. Jej historia sięga kilku tysięcy lat wstecz i trudno przypisać jej pochodzenie jednemu obszarowi świata. Z całą pewnością można jednak stwierdzić, że tahina przydaje się do przygotowania wielu wyśmienitych dań. Czym jest tahini i do czego dodać tę pastę?
Kawa cieszy się od wieków popularnością na całym świecie – świetnie smakuje, pobudza i dodaje energii. Doczekała się jednak silnej konkurencji i jej pozycja może się nieco zachwiać. Jej „rywal” pochodzi z Japonii oraz słynie z bogactwa składników odżywczych i wyjątkowych właściwości zdrowotnych. Dzięki temu wydaje się zdrowszy od tak zwanej „małej czarnej”. Sprawdź, co na ten temat mówią eksperci.
Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Ten fakt wydaje się oczywisty. Problem w tym, że wiele osób nie przykłada już tak dużej wagi do tego, co jedzą o poranku. To oczywiście błąd, który może mieć niekorzystny wpływ na zdrowie. Niektóre ze śniadaniowych przysmaków mogą być szkodliwe. Sprawdź, co nie powinno znaleźć się na talerzu.
Ma wszelkie atuty, by znakomicie służyć naszemu zdrowiu. Żadnych polepszaczy, spulchniaczy, drożdży, dodatków, aromatów - tylko naturalne, dobre składniki. Nic dziwnego - ta receptura ma tysiące lat, czyli powstała, zanim postanowiliśmy konsekwentnie popsuć żywność. Współczesna dietetyka docenia jeszcze bogactwo składu i pewien sekret.
Te kwaskowate owoce podobne do wiśni mają egzotyczne pochodzenie. Jednak ich działanie idealnie sprawdza się w polskim klimacie. Chociaż trudno je importować, na lokalnym rynku znajdziemy suplementy i przetwory, które pomogą w walce z infekcjami, skokami cukru i... zniwelują zmarszczki. Sprawdź, o jakie owoce chodzi.
Raczej nie kupisz ich w łupinkach, ale to ze względów praktycznych - zewnętrzna skorupka jest tak twarda, że domowy dziadek do orzechów by nie podołał. Szybko się psują. Nawet świeże nie smakują każdemu. "Trochę zajeżdżają zjełczałym masłem". Jak się z tym uporać i czy w ogóle warto?
Czy wiecie, że to skromne ziarno, wspomniane w Biblii jako waluta o niewielkiej wartości, jest dziś uznawane za prawdziwy skarb dla naszego zdrowia? Soczewica, bo o niej mowa, jest dostępna za jedyne 6 złotych, a jej wartości odżywcze robią wrażenie, szczególnie na osobach po 50. i 60. roku życia.
Wszyscy chcielibyśmy żyć długo, szczęśliwie i... młodo. W pogoni za młodością sięgamy po zdobycze medycyny estetycznej, kolejne kosmetyki i zabiegi. Tymczasem nieświadomie omijamy „eliksiry młodości”, które mogłyby wylądować na naszych talerzach.
Stres i napięcie nerwowe to czynniki towarzyszące stale zwiększającemu się tempu życia. Jeśli chcesz zmniejszyć napięcie nerwowe, możesz wprowadzić w diecie kilka drobnych zmian. Pozwolą one poczuć się lepiej, wzmocnią układ nerwowy i zwiększą odporność na stres.
Włoszki są atrakcyjne i piękne w każdym wieku. Jak to robią? Oto kilka wskazówek żywieniowych pokazujących, jak kobiety ze słonecznej Italii dbają o swoją figurę. Okazuje się, że ich sekret tkwi w… prostocie.

Każda wizyta w supermarkecie to problem zbyt dużego wyboru. Producenci kuszą kolorowymi opakowaniami i marketingowymi hasłami, ale czy zawsze mają one pokrycie w rzeczywistej wartości odżywcze? Okazuje się, że niekoniecznie! Dlatego powinieneś wiedzieć, co jesz, aby umieć znaleźć te produkty, które dostarczają energii z pełnowartościowych źródeł, a także uzupełniają zasoby witamin i minerałów organizmu. Świadome czytanie etykiet żywności to również lepsza kontrolą nad tym, jakie konserwanty spożywasz i ile cukru i soli zjadasz, a także nad ilością przyjmowanych kalorii. W ten sposób nie trzeba już odżywiać się „na wyczucie”, ale skład i objętość każdego posiłku można dobrać do indywidualnego zapotrzebowania.

Kontrola ilości energii jest szczególnie istotna dla osób, które chcą się odchudzić, ale też tych, które regularnie trenują i chciałyby w kontrolowany sposób zmienić swoją masę.

Znajdziesz tutaj poradniki dotyczące tego, które produkty dostarczają najlepszej jakości węglowodanów, białek i tłuszczy. Poznasz też opinie wykwalifikowanych dietetyków oraz trenerów personalnych na temat poszczególnych, mniej i bardziej popularnych, potraw i dań.

Warto pamiętać, że świadome odżywianie nigdy nie opiera się na myśleniu życzeniowym, ale na naukowych przesłankach i doniesieniach. To gwarancja sukcesu i minimalizacja skutków ubocznych. Zastanawiając się nad tym co jesz, zawsze zadawaj sobie pytanie, jak dany produkt wpływa na Twój organizm. Dzięki temu rozprawisz się z mitami żywieniowymi.