Bieganie

Bieganie na przestrzeni lat zdobyło ogromną popularność. Obok klasycznych zawodów asfaltowych rosnącym zainteresowaniem cieszy się bieganie w terenie, tzw. trail running. Ogromną zaletą tej dyscypliny jest to, że można ją uprawiać praktycznie wszędzie, bez dostępu do sportowej infrastruktury i minimalnym nakładem finansowym. Coraz więcej osób stopniowo wydłuża pokonywany dystans, a obok typowych zawodów na 5, 10 km. półmaratonu i maratonu na stałe zagościły biegi ultra.

W zasadzie ustalono już dość precyzyjnie, o której godzinie najlepiej biegać, by osiągać najlepsze efekty. Opinie regularnych biegaczy są jednak nadal podzielone. przekonują wręcz, że to pytanie to w zasadzie dylemat nowicjusza, a każda pora ma swoje lepsze i gorsze strony.
Dr Joseph Maroon w USA jest dobrze znany nie tylko fanom futbolu amerykańskiego i drużyny Pittsburgh Steelers. Wiele osób zazdrości 82 -latkowi kondycji i zdrowia. Neurochirurg konsultujący zawodników właśnie zdradził swój przepis na znakomitą formę.
Wystarczy przeczytać komentarze pod dowolnym artykułem o bieganiu, by przekonać się, ilu mamy w Polsce 'ekspertów' od tej formy aktywności fizycznej. Wielu przekonuje, że bieganie jest gorsze od wieczoru przed telewizorem z pilotem w ręku. Wszystko w niewłaściwej dawce i formie może szkodzić, ale chyba warto bieganie odczarować.
Rozpoczęcie przygody z bieganiem nie musi być wcale takie straszne. Tylko jak je polubić? Okazuje się, że jest na to prosta rada. Jeśli zastosujesz się do niej, ta aktywność fizyczna przyniesie ci wiele radości i zmotywuje też do osiągania coraz to większych celów.
Od kilku lat bieganie w górach zdobywa w Polsce coraz większą popularność, a nazwiska takie jak Marcin Świerc, Patrycja Bereznowska czy Bartłomiej Przedwojewski znają wszystkie osoby, które choć trochę interesują się biegami trailowymi.
To będzie już 31. raz! Po ulicach Warszawy pobiegną uczestnicy Biegu Konstytucji 3 Maja. Start w majowe święto o godz. 10. Dystans 5 kilometrów.
Półki w sklepach ze sprzętem do biegania wprost uginają się pod ciężarem obuwia sportowego. Producenci prześcigają się w opracowywaniu coraz to nowszych rozwiązań, które mają poprawić nasze wyniki sportowe. Czy rzeczywiście innowacje w butach do biegania sprawią, że zaczniemy przekraczać własne granice?
Na przestrzeni ubiegłych kilku lat bieganie przeżywa prawdziwy renesans. Oprócz typowych biegów ulicznych coraz większą popularnością cieszą się biegi terenowe ze szczególnym wskazaniem na bieganie po górach. Na jakie korzyści, poza wyrzutem adrenaliny, mogą liczyć biegacze i w jaki sposób ten wysiłek wpływa na nasze ciało?
Aby ciągle rozwijać się w dowolnie wybranej dyscyplinie sportu, nie wystarczy jedynie wykonywać kolejnych treningów. Dobrze ułożony plan ćwiczeń to taki, który uwzględnia różnego rodzaju bodźce treningowe. Ich zamienne stosowanie wymusza ciągłą adaptację organizmu. Dotyczy to także biegaczy. Przeczytaj, jakie rodzaje treningów możesz wykonywać, aby poprawić swoją formę.
Biegi ultra to wyjątkowa i nadal stosunkowo słabo znana dyscyplina sportu. Dla większości biegaczy ukoronowaniem wysiłków włożonych w rygorystyczną dietę i ćwiczenia jest dystans maratoński. Jednak powoli coraz większym zainteresowaniem w Polsce cieszą się biegi na dystansach ultra. Wyjaśniamy, czym są ultramaratony, jak do nich trenować i gdzie zacząć tę fascynującą przygodę.
Zimowe miesiące to dla wielu biegaczy duże wyzwanie. Zwłaszcza osoby początkujące zastanawiają się, czy w ogóle warto biegać, kiedy na zewnątrz panują ujemne temperatury. Jak ubierać się do biegania zimą? Co zrobić, aby aktywność na świeżym powietrzu nie skończyła się przeziębieniem, ale kojarzyła się z przyjemnością?
Trening siłowy dla biegacza może stanowić świetne urozmaicenie planu treningowego. Jednak czy jest konieczny? Siłownia kojarzy się na ogół z budowaniem dużej masy mięśniowej i podnoszeniem ogromnych ciężarów. Z tego względu większość biegaczy unika jej jak ognia. Dowiedz się, czy biegacze powinni wykonywać ćwiczenia siłowe.

Bieganie jest stosunkowo łatwą technicznie dyscypliną, dlatego przyciąga osoby na każdym poziomie zaawansowania bez względu na wiek. Można je traktować zarówno jako treningi uzupełniające, które poprawią wyniki w innych dyscyplinach (np. sporty walki, czy kulturystyka), ale też jako odrębną dyscyplinę.

Bieganie w sposób kompleksowy wpływa na organizm, wzmacniając serce i układ krążenia, układ oddechowy oraz mięśnie. Jednocześnie dzięki wyrzutowi hormonów takich jak adrenalina czy endorfiny poprawia samopoczucie, daje poczucie zadowolenia i spełnienia. Biegacza mówią nawet o tzw. Runner’s High, czyli euforii biegacza spowodowanej odpowiedzią układu hormonalnego na intensywny i długotrwały wysiłek fizyczny. Bieganie jest także jednym z najpopularniejszych wysiłków tlenowych, które wspomagają odchudzanie.

Aby dobrze biegać, nie wystarczą silne nogi. Świadomy biegacz powinien dbać również o wszystkie mięśnie posturalne, których współpraca zapewnia wydajną pracę organizmu, odporność na zmęczenie i możliwość trenowania przez długie lata bez kontuzji.

Dla osób, które ćwiczą regularnie, istotny jest dobór odpowiedniego ekwipunku. Chodzi nie tylko o buty do biegania, odzież termoaktywną i kompresyjną, ale też sprzęt pozwalając mierzyć intensywność wysiłku, pulsometr.

Choć bieganie może wydawać się całkowicie bezpieczne dla organizmu, zbyt szybkie zwiększanie kilometrażu, nieprawidłowy dobór środków treningowych, czy wyposażenia może skończyć się kontuzją. Poza uciążliwymi, ale mało groźnymi jak pęcherze lub odbity paznokieć zdarzają się również te poważniejsze – zapalenie rozcięgna podeszwowego lub pasma biodrowo-piszczelowego. Tego typu urazy należy niezwłocznie konsultować fizjoterapeutą lub ortopedą.