Suplementy i odżywki

Suplementy i odżywki to preparaty przyjmowane przez osoby aktywne fizycznie w celu zwiększenia wydolności organizmu, przyspieszenia redukcji tkanki tłuszczowej lub promowania przyrostu masy mięśniowej. Część suplementów wykazuje również profilaktyczny efekt prozdrowotny i wzmacnia odporność lub uspokaja układ nerwowy. Odżywki i suplementy są stosowane przez przedstawicieli większości dyscyplin sportowych, m.in. kulturystów, biegaczy, kolarzy, czy triathlonistów.

Czy kawa może wpłynąć na wydajność treningu? Okazuje się, że tak! Aby podnieść wyniki i możliwości wysiłkowe organizmu, sportowcy sięgają po suplementy ergogeniczne. Jednym z nich jest właśnie kofeina. Najnowsze badanie dowodzi, że ma ona znaczący wpływ na polepszenie wyników, w szczególności u biegaczy.
Choć to wygodne, nie jest najlepszą metodą na dostarczanie kluczowych składników diety do naszego organizmu – mówią o suplementach witaminowych eksperci. Certyfikowana dietetyczka Kristin Kirkpatrick podkreśla, że najlepiej sięgać po odpowiednie pokarmy, a nie przyjmować zamienniki witamin w postaci tabletek. Jest jednak jeden wyjątek.
Krwawienie dziąseł, nerwowość, czy skłonność do powstawania zajadów to objawy niedoboru witamin. Ich deficyt może być skutkiem niewłaściwie zbilansowanej diety lub też może wynikać z upośledzonego wchłaniania przez jelita lub żołądek. Jeśli wiesz, jakiej witaminy ci brakuje, możesz szybciej odszukać źródło problemu i zadbać o bardziej odżywczą dietę lub poprawę funkcjonowania jelit, czy żołądka.
Wiele osób, które planuje zrzucić nadmiarowe kilogramy sięga po suplementy diety dostępne w aptekach oraz sklepach z odżywkami dla osób aktywnych fizycznie. Czy rzeczywiście wszystkie z nich są skuteczne? Jakie preparaty warto stosować?
Kiedy pogoda za oknem zachęca do aktywności fizycznej, chcesz po prostu założyć wygodny strój i zacząć się ruszać. Świetnie, ale czy wiesz o tym, że spontaniczny ruch może być przyczyną wielu urazów? Szczególnie jeśli od dłuższego czasu ćwiczenia są Ci obce. Dlatego przed podjęciem jesiennych aktywności warto zadbać nieco o siebie.

Materiał sponsorowany

Nowe badanie sugeruje, że ludzie, którzy jedzą pokarmy bogate w ten składnik mogą mieć zdrowszą strukturę mózgu, a co za tym idzie lepszą pamięć i koncentrację.
O jego drogocennych dla zdrowia właściwościach mówi się wiele. Niestety, organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie go wyprodukować, dlatego w tej kwestii należy polegać na pokarmach, zwłaszcza tłustych rybach – takich jak makrela, tuńczyk i śledź.
Brak ciągłości bariery jelitowej skutkuje nie tylko endotoksemią, ale także upośledzonym wchłanianiem składników odżywczych, nietolerancjami pokarmowymi, czy zaburzeniami od strony układu immunologicznego. Dlatego dbanie o śluzówkę jelit powinno być dla każdego priorytetem. Pomocne mogą być tu nie tylko dieta, czy eliminacja szkodliwych substancji, ale również odpowiednia suplementacja.
W sklepach sportowych znajdziesz duży wybór suplementów przedtreningowych. To grupa odżywek przeznaczona do stosowania przed aktywnością fizyczną w celu poprawy wydolności, zwiększenia motywacji i przyspieszenia przyrostów siły i masy mięśniowej. Jakie substancje stosuje się w przedtreningówkach i czy zawsze są one bezpieczne?
Aby poprawić wyniki i podnieść możliwości wysiłkowe organizmu, sportowcy często sięgają po suplementy ergogeniczne. To substancje, które mają na celu zwiększenie wydolności, odporności na zmęczenie, motywacji do zwiększenia intensywności wykonywanej pracy. Najpopularniejszycm ergogenikiem przyjmowanym przez większość z nas jest kofeina. Jak działa ta substancja i czy jest bezpieczna?
Kreatyna to najlepiej przebadany i jednocześnie jeden z najskuteczniejszych suplementów stosowanych przez sportowców. Szczególnie chętnie używają go kulturyści, ale sprawdzi się także w sportach, gdzie wymagana jest eksplozywna energia. Kreatyna jest także powszechnie uważana za całkowicie bezpieczną. Jakie korzyści daje stosowanie kreatyny i jak ją przyjmować?

Suplementy i odżywki można dzielić na wiele sposobów. W zależności od strategii wykorzystania, część z nich, np. kreatyna lub BCAA może być stosowana zarówno przed treningiem, jak po wysiłku. Inne, jak np. kofeina, synefryna albo arginina raczej znajdują się w składzie przedtreningówek.

Do najbardziej popularnych suplementów o uniwersalnym działaniu można zaliczyć kreatynę, kofeinę oraz odżywki białkowe. Zadaniem kreatyny jest przyspieszenie resyntezy ATP w komórkach mięśniowych i stworzenie korzystnego środowiska do budowy masy mięśniowej. Dzięki niej szybciej przebiega regeneracja i rośnie generowana moc. Kofeina to ergogenik zawarty przede wszystkim w kawie. Przyjmowanie jej przed wysiłkiem zwiększa skupienie, oddala efekt zmęczenia i sprawia, że dużo łatwiej utrzymać intensywność wysiłku na wysokim poziomie. Z kolei odżywki białkowe dostarczają organizmowi wyselekcjonowanych frakcji protein o różnej kinetyce wchłaniania. Doskonale nadają się do uzupełnienia niedoborów białka w diecie, ale mogą też służyć jako baza do przygotowania deserów, shake’ów i koktajli.

Racjonalne stosowanie suplementów diety pozwala poprawić osiągi sportowe, znaleźć motywację do wysiłku po ciężkim dniu oraz zadbać o zdrowie. Warto pamiętać, że suplementy diety nie zostały zaprojektowane jako substytut zróżnicowanego modelu odżywiania i nie powinny być tak traktowane.

Odżywki i suplementy stosowane zgodnie z zaleceniami producenta nie stanowią zagrożenia dla zdrowia i życia. Powinny na nie jednak uważać osoby młode, kobiety w ciąży oraz sportowcy, którzy chorują na nadciśnienie lub inne choroby serca. W razie wątpliwości stosowanie suplementacji powinno być poprzedzone konsultacją z lekarzem.