Zdrowe odżywianie

Zdrowe odżywianie to dzisiaj znacznie więcej niż przelotna moda. Dla wielu osób to sposób na wyrażanie swoich przekonań, a także poszukiwanie drogi do lepszego samopoczucia czy poprawy wydolności organizmu. Odpowiedź na pytanie o to jak się zdrowo odżywiać nie zawsze jest prosta i zależy od wielu czynników. Decydujące znaczenie ma wiek, płeć i aktywność fizyczna, ale też indywidualne ograniczenia dietetyczne wynikające ze stanu zdrowia.

Zapalenie to kluczowa reakcja obronna organizmu na bodźce, które niszczą jego tkanki. Tę reakcję mogą wywołać różne czynniki, np. urazy, grzyby, bakterie, a nawet niektóre leki. Pewne produkty mogą również sprzyjać powstawaniu stanów zapalnych, ale niektóre działać odwrotnie, czyli je łagodzić. Które z nich wybierać?
Co pić w czasie upałów? Najlepiej wodę mineralną, która szybko ugasi pragnienie i skutecznie zapobiegnie odwodnieniu organizmu. Sprawdzonym sposobem na upał jest także sok, najlepiej świeżo wyciśnięty z określonych owoców i warzyw, np. pomidorów. Jednak kawy lepiej unikać, bo może tylko pogorszyć stan zdrowia. Sprawdź, co pić, a czego nie pić w czasie upałów, by skutecznie ugasić pragnienie.
W badaniu przeprowadzonym przez naukowców z Uniwersytetu Paris-Saclay przez ponad 20 lat obserwowano 65 tys. kobiet. Na podstawie zebranych danych ustalono, że stosowanie diety roślinnej może stanowić skuteczną ochronę przed zachorowaniem na różne typy raka piersi. Jest tylko jeden warunek.
Jeden ze sklepów z asortymentem dla dzieci ma w swojej ofercie zabawkę - świnkę, która chrumka przy każdym otwarciu lodówki. Gadżet ma zniechęcić do podjadania. Na Twitterze zawrzało.
Zbyt wysoki poziom cholesterolu bardzo szkodzi naszemu zdrowiu - odkładając się w tętnicach, cholesterol może doprowadzić do ich zwężenia, a to już prosta droga do miażdżycy, zawału serca oraz udaru mózgu. Można go obniżyć za pomocą leków, a częścią kuracji jest dieta, w której warto uwzględnić czosnek. Jak potwierdziło wiele badań, ma on właściwości pozwalające obniżyć stężenie cholesterolu.
Po słodycze sięgamy bardzo łatwo, bo szybko zaspokajają wilczy głód, koją emocje, zajmują ręce, gdy się nudzimy. I po prostu smakują obłędnie. Czy da się przestać jeść słodycze? A może lepiej jest nauczyć się świadomego jedzenia słodyczy i ograniczania ich ilości? Dlaczego jedzenie słodyczy przychodzi tak łatwo, a rezygnacja z nich jest tak trudna? Dowiedz się, jak jeść mniej słodyczy i jak robić to świadomie.
Smoothie to doskonały sposób na dostarczenie do organizmu cennych składników odżywczych. Zamiast standardowych przepisów warto także czasem sięgnąć po kreatywne, niestandardowe rozwiązanie, aby spróbować nowych smaków i niecodziennych połączeń. Oto najdziwniejsze składniki, które warto dodać do smoothie.
Jeśli sięgasz po południu po filiżankę kawy, może to oznaczać, że masz popołudniowy "kryzys". Choć kofeina rzeczywiście może cię pobudzić, prawdopodobnie spowoduje również kolejny spadek energii później. Istnieje na szczęście zdrowa alternatywa.
Kilka badań z ostatnich kilkudziesięciu lat dowiodło, że niektóre zmiany w diecie i stylu życia mogą pozwolić zachować trzeźwość umysłu w miarę starzenia się. Okazuje się jednak, że nie tylko to, w jaki sposób się odżywiasz, ale również to, co pijesz ma wpływ na zdrowie twojego mózgu.
Ostropest plamisty (łac. Silybum marianum) to roślina, która chroni wątrobę przed szkodliwym działaniem alkoholu i łagodzi stany zapalne na tle cukrzycowym. Jest stosowana także w leczeniu WZW typu A, B i C czy choroby alkoholowej. Mogą po nią sięgnąć także kobiety zmagające się z endometriozą i przedłużonym miesiączkowaniem. Jakie jeszcze właściwości lecznicze ma ostropest plamisty?
Wypróbuj przepisy na koktajle na odchudzanie ze szpinakiem, kiwi, grejpfrutem oraz innymi owocami i warzywami. Fit koktajle sprawdzą się na diecie odchudzającej, ponieważ zawierają dużo błonnika, który przyspiesza utratę wagi oraz daje uczucie sytości na długo. Poznaj przepisy na koktajle dietetyczne, dzięki którym szybciej schudniesz i uzupełnisz niedobory witamin w organizmie.
Znany jest ich dobroczynny wpływ na zdrowie, zwłaszcza na funkcjonowanie układu krążenia, kondycję serca i mózgu. Na czym polega działanie tych wyjątkowych kwasów tłuszczowych? Skąd je czerpać i kiedy potrzebna jest suplementacja?

Najprostsze zasady zdrowego odżywiania opierają się na kilku prostych nawykach takich jak dbanie o nawodnienie organizmu, spożywanie odpowiedniej ilości warzyw i owoców oraz rezygnacja z przetworzonej żywności i używek. W bardziej kompleksowym ujęciu zdrowe odżywianie to umiejętność łączenia ze sobą poszczególnych składników i ich obróbki oraz odpowiedź na pytanie o pory i sposób spożywania posiłków.

Osoby zainteresowane zwiększeniem swojej świadomości kulinarnej znajdą tutaj również wiele przydatnych tabel, kalkulatorów i wytycznych, które pomogą zadbać o szczupłą i zdrową sylwetkę. To gotowe narzędzia dla tych, którzy lubią gotować, ale chcą wiedzieć, jakie dokładnie proporcje poszczególnych składników zachować.

Zdrowe odżywianie powinno uwzględniać nie tylko tradycyjne produkty spożywcze jak nabiał, mięso i jaja czy warzywa i owoce. Dieta skoncentrowana na zdrowiu to również wdrożenie właściwej suplementacji, która wspiera proces trawienia, wzmacnia odporność i dba o perystaltykę jelit. Wśród naturalnych suplementów znajdziesz nawet produkty, które wspierają spalanie tłuszczu, poprawiają pracę mózgu lub w naturalny sposób wzmacniają odporność organizmu.

Zdrowe odżywianie jest ważne dla każdego z nas. Gwarantuje lepsze samopoczucie, zmniejsza ryzyko infekcji oraz przyspiesza regenerację powysiłkową. Szczególną uwagę na spożywane dania powinny zwrócić osoby w wieku rozwojowym, osoby starsze, kobiety w ciąży oraz sportowcy. W tych grupach dostarczenie energii z pełnowartościowych źródeł jest szczególnie istotne, ponieważ musi odpowiadać na zwiększone potrzeby organizmu.