Zdrowe odżywianie

Zdrowe odżywianie to dzisiaj znacznie więcej niż przelotna moda. Dla wielu osób to sposób na wyrażanie swoich przekonań, a także poszukiwanie drogi do lepszego samopoczucia czy poprawy wydolności organizmu. Odpowiedź na pytanie o to jak się zdrowo odżywiać nie zawsze jest prosta i zależy od wielu czynników. Decydujące znaczenie ma wiek, płeć i aktywność fizyczna, ale też indywidualne ograniczenia dietetyczne wynikające ze stanu zdrowia.

Ryzyko zachorowania na raka zależy od wielu czynników związanych ze stylem życia, w tym diety i ćwiczeń fizycznych, a także predyspozycji genetycznych. Także narażenie na szkodliwe chemikalia w miejscu pracy może mieć długoterminowy wpływ na zdrowie. Dietetyczka onkologiczna zdradza, co robić, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia choroby nowotworowej.
Czy dieta może pomóc w walce ze stresem? Okazuje się, że tak, a to wszystko za sprawą osi mózgowo-jelitowej. To właśnie jelita rządzą naszym nastrojem. Naukowcy przeprowadzili badanie, które pokazuje, jak dieta psychobiotyczna może zmienić poziom odczuwanego stresu.
Próbujesz zrzucić zbędne kilogramy, ale twoje działania po raz kolejny nie przynoszą rezultatu, a waga stoi w miejscu lub wzrasta? Wiedza o żywieniu nieustannie się zmienia. Wiele informacji, o których słyszałeś od swoich dziadków lub rodziców może być już dawno nieaktualna. Przeczytaj o największych mitach w odżywianiu!
Pomijając posiłki w ciągu dnia, narażamy organizm na poważne problemy. Nowe badanie, opublikowane na łamach "Journal of the Academy of Nutrition" wykazało, że ten niezdrowy nawyk może wiązać się z wyższym ryzykiem śmiertelności z jakiejkolwiek przyczyny. Uczeni apelują, żeby dbać o regularność posiłków, która stanowi podstawę zasad zdrowego żywienia.
Nie wyobrażasz sobie dnia bez kawy? Czasem mały detoks może przynieść pozytywne skutki dla organizmu. Pewien lekarz postanowił sprawdzić, jak będzie się czuć po odstawieniu kawy. Opowiedział o swoich odczuciach po 30-dniowym "odwyku". Efekty również dla niego samego okazały się zaskakujące.
Przestrzeganie zasad zdrowej diety i spożywanie zbilansowanych posiłków to warunek dobrego samopoczucia, skutecznego odchudzania i progresu w sporcie. Co do tego nie trzeba nikogo przekonywać. Niekiedy jednak pomimo dbałości o odżywianie organizm zamiast wzmacniać się, słabnie. Winę za to może ponosić niska przyswajalność mikro- i makro składników. Jak sobie radzić z tym problemem?
Apteczne półki uginają się od różnych suplementów, które mają za zadanie poprawiać nasze zdrowie. A my - Polacy - jesteśmy w czołówce nacji, które kupują najwięcej tego typu preparatów. Niektóre z nich mogą poprawić nasze zdrowie, ale inne mogą wyrządzić nam więcej szkody niż pożytku. Lekarze wyjaśniają, na zakup jakich suplementów warto się zdecydować.
Te cenne nienasycone kwasy tłuszczowe są niezbędnym składnikiem diety. Ich naturalnym źródłem są tłuste ryby, oleje roślinne czy tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Przeciwdziałają wielu chorobom, wzmacniają odporność i nie tylko. Według najnowszych badań chronią mózg przed oznakami starzenia. Szczególnie powinna w nie obfitować dieta osób mających predyspozycję genetyczną do rozwoju choroby Alzheimera.
Wątroba to ważny narząd w organizmie, który pełni cztery główne funkcje: detoksykującą, magazynującą, filtracyjną i odpornościową. Niestety każdego dnia poddawana jest ekspozycji na czynniki, które zaburzają jej pracę i mogą skutkować rozległymi konsekwencjami. Warto zatem zadbać o jej odpowiednie odżywianie i wzbogacić jadłospis o konkretne warzywa.
Nawłoć pospolita (Solidago virgaurea) jest też określana jako mimoza, złotnik, złota rózga, złota dziewica, głowienka czerwona. Nawłoć pospolita należy do gatunku rośliny wieloletniej z rodziny astrowatych. Bywa traktowana jako chwast, a tymczasem w medycynie ludowej była stosowana jako remedium na wiele schorzeń. Nawłoć rośnie na terenie całej Polski i to w kilku odmianach. Poznaj właściwości i zastosowanie nawłoci pospolitej.
Camilla Parker Bowles uchodzi za dosyć kontrowersyjną postać w rodzinie królewskiej. Latami walczyła o uznanie i sympatię Brytyjczyków. Do tej pory nosiła tytuł księżnej Kornwalii, a w chwili śmierci Elżbiety II zyskała miano Królewskiej Mości Królowej Małżonki Zjednoczonego Królestwa. Mimo swojego wieku cieszy się dobrym zdrowiem i każdego dnia jest w świetniej formie. W czym tkwi sekret żony króla Karola III?
Wakacji wyczekują z utęsknieniem nie tylko dzieci, ale także dorośli. To moment resetu zarówno dla ciała, jak i umysłu, czyli upragnionych urlopów. Niektórzy decydują się na odpoczynek za granicą, inni wyjeżdżają na wczasy nad polskie morze. Jednym z najważniejszych elementów jest odpowiedni prowiant na wyjazd. Co zabrać do jedzenia w podróż, by zaspokoić głód i mieć więcej energii? Tych zdrowych przekąsek nie może zabraknąć.

Najprostsze zasady zdrowego odżywiania opierają się na kilku prostych nawykach takich jak dbanie o nawodnienie organizmu, spożywanie odpowiedniej ilości warzyw i owoców oraz rezygnacja z przetworzonej żywności i używek. W bardziej kompleksowym ujęciu zdrowe odżywianie to umiejętność łączenia ze sobą poszczególnych składników i ich obróbki oraz odpowiedź na pytanie o pory i sposób spożywania posiłków.

Osoby zainteresowane zwiększeniem swojej świadomości kulinarnej znajdą tutaj również wiele przydatnych tabel, kalkulatorów i wytycznych, które pomogą zadbać o szczupłą i zdrową sylwetkę. To gotowe narzędzia dla tych, którzy lubią gotować, ale chcą wiedzieć, jakie dokładnie proporcje poszczególnych składników zachować.

Zdrowe odżywianie powinno uwzględniać nie tylko tradycyjne produkty spożywcze jak nabiał, mięso i jaja czy warzywa i owoce. Dieta skoncentrowana na zdrowiu to również wdrożenie właściwej suplementacji, która wspiera proces trawienia, wzmacnia odporność i dba o perystaltykę jelit. Wśród naturalnych suplementów znajdziesz nawet produkty, które wspierają spalanie tłuszczu, poprawiają pracę mózgu lub w naturalny sposób wzmacniają odporność organizmu.

Zdrowe odżywianie jest ważne dla każdego z nas. Gwarantuje lepsze samopoczucie, zmniejsza ryzyko infekcji oraz przyspiesza regenerację powysiłkową. Szczególną uwagę na spożywane dania powinny zwrócić osoby w wieku rozwojowym, osoby starsze, kobiety w ciąży oraz sportowcy. W tych grupach dostarczenie energii z pełnowartościowych źródeł jest szczególnie istotne, ponieważ musi odpowiadać na zwiększone potrzeby organizmu.