Odchudzanie

Redukcja masy ciała jest nieodłącznym elementem pracy nad zdrową i szczupłą sylwetką. Choć powszechnie odchudzanie jest kojarzone ze stosowaniem diet głodówkowych, w osiągnięciu upragnionej masy ciała pomagają proste, domowe sposoby i regularna aktywność fizyczna. To dzięki nim odchudzanie jest możliwe bez efektu jo-jo. Prawidłowe przeprowadzone kuracja odchudzająca to taka, która zapewnia stabilny spadek masy ciała, około 0,5 kg na tydzień.

Dzisiaj jesteśmy przyzwyczajeni do szybkich rezultatów. Dotyczy to niemal wszystkich sfer naszego życia, w tym wysiłku fizycznego oraz redukcji masy ciała. Czy można schudnąć szybko i jakie tempo utraty wagi jest bezpieczne dla zdrowia?
Tłusty Czwartek to ulubiony dzień wszystkich łasuchów. Ale budzi rozterki nie tylko u osób na diecie. Bo zjadłoby się pączka, i to nie jednego, ale co z kaloriami? Na szczęście w Tłusty Czwartek przytyć wcale nie trzeba. Oto przykłady ćwiczeń, dzięki którym spalicie nadmiar kalorii i unikniecie negatywnych konsekwencji karnawałowego obżarstwa.
Jak skutecznie schudnąć? Odpowiedzi na to pytanie jest wiele, ale nie każda rada ma sens. Istnieje kilka metod, których lepiej nie stosować, gdyż są przestarzałe i nie tylko nie pomogą stracić na wadze, ale też mogą poważnie zaszkodzić zdrowiu. Warto je znać.
Cudowna dieta, która mogłaby przyspieszyć spalanie upartego tłuszczu z brzucha nie istnieje. Na tym koniec złych wieści, ponieważ wystarczy kilka zmian w codziennej diecie, aby skutecznie pożegnać nadmiar tkanki tłuszczowej. Dietetyczka zdradza, co trzeba jeść, aby pozbyć się "brzuszka".
Chris Moyles to DJ radiowy, który kilkanaście lat temu ważył ponad 115 kg. Mężczyzna zmienił swój sposób żywienia i udało mu się zrzucić zbędne kilogramy. 48-latek zdradził, jak to zrobił. Okazuje się, że wystarczyło wykluczyć z diety tylko dwa produkty, które dla wielu ludzi stanowią nieodłączną część jadłospisu.
Brytyjska osobowość telewizyjna Mark Labbett, znany jako "Bestia", przeszedł spektakularną metamorfozę. Przemawia za tym nie tylko szczuplejszy wygląd jego sylwetki, ale także liczby. Kiedyś ważył 184 kilogramy, a teraz zrzucił ponad 60 kilogramów. Mężczyzna zdradził, w jaki sposób osiągnął swój cel. Okazało się, że wyeliminował z menu tylko dwa składniki.
Co robić, by nie przytyć w święta? Jak uniknąć świątecznego obżarstwa? W ciągu dwunastu miesięcy nie pozwalamy sobie na tyle jedzenia i takie łakomstwo, jak podczas świąt Bożego Narodzenia. Podpowiadamy, jak pilnować diety w Wigilię i święta, żeby nie przybyło nam zbędnych kilogramów.
Rachel Hosie jakiś czas temu postanowiła popracować nad swoją relacją z jedzeniem. Dzięki nowym nawykom, w ciągu 6 miesięcy udało się jej zrzucić aż 15 kilogramów. Chcąc utrzymać zdrową masę ciała, od tamtej pory przestrzega pięciu prostych zasad.
Kayleigh Prosser, jak wiele kobiet, przytyła w trakcie ciąży. 26-latka ważyła po porodzie ponad 123 kg. Młoda mama zaczęła obawiać się, że waga utrudni jej opiekę nad córką. Była także bardzo niezadowolona ze swojego wyglądu i postanowiła to zmienić. Dzięki swojej determinacji schudła 45 kg.
Otyłość znajduje się na szóstym miejscu spośród czynników ryzyka odpowiedzialnych za liczbę zgonów na świecie. Według Światowej Organizacji Zdrowia na świecie z otyłością zmaga się ok. 400 mln osób dorosłych, natomiast z nadwagą aż 1,6 mld pacjentów. Skala problemu jest więc globalna, a według najnowszego badania, lekarze nie radzą sobie dobrze z tym zagadnieniem.
Historia Teresy Parent jest inspiracją dla innych. Nazywana "wojowniczką utraty wagi" w najgorszym momencie ważyła ponad 270 kg. Przez ponad cztery lata ciężkiej pracy straciła 167 kg. Swoją walką z otyłością kobieta dzieli się w sieci.

Odchudzanie organizmu jest możliwe przede wszystkim dzięki stworzeniu ujemnego bilansu kalorycznego. Polega on na dostarczaniu mniejszej ilości energii, niż jest wydatkowane na wszystkie aktywności w ciągu dnia. Regularnie ćwicząc, zwiększamy zapotrzebowanie na kilokalorie, ułatwiając odchudzanie. Co istotne, aby schudnąć wcale nie trzeba trenować ciężko! Wykazano, że optymalne spalanie tkanki tłuszczowej zachodzi przy intensywności na poziomie 60-70% HR Max.

Sport to nie jedyny sposób an to, aby schudnąć. Istotną kwestią jest też dieta. Właściwy dobór proporcji makroskładników, pory spożywania posiłków oraz nawodnienie mają ogromny wpływ na zarządzanie masą ciała.

Odchudzanie w dużej mierze opiera się na zdrowych nawykach żywieniowych. Oznacza to ograniczenie spożywania przetworzonej żywności (fastfoody, słone przekąski). Opierając dietę na pełnowartościowych artykułach spożywczych dostarczamy organizmowi wysokiej jakości makroskładników, mikroskładników oraz witamin i minerałów, którymi jest on w stanie łatwo zarządzać.

Znajomość podstaw dietetyki i zdrowego żywienia przyda się każdemu z nas. W ten sposób dużo łatwiej przyrządzać smaczne i zróżnicowane posiłki dla całej rodziny.

Warto pamiętać, że u niektórych osób odchudzanie standardowymi metodami będzie utrudnione. Dotyczy to zwłaszcza pacjentów z zaburzeniami endokrynologicznymi tarczycy, zespołem metabolicznym, cukrzycą czy chorobami wątroby. W ich przypadku konieczne będzie w pierwszej kolejności unormowanie stanu zdrowia przez lekarza specjalistę. Często nieodzowne okazuje się również ułożenie diety przez dietetyka klinicznego.