Diety

Zbilansowane odżywianie, które uwzględnia nasze indywidualne potrzeby i ograniczenia to podstawa zdrowego trybu życia. Odpowiednio dobrana dieta wzmacnia odporność, przyspiesza regenerację organizmu i poprawia samopoczucie. Diety można dzielić na wiele sposobów, m.in. na odchudzające, zdrowotne i te, które promują przyrost masy mięśniowej. W każdym przypadku jadłospis będzie prezentował się nieco inaczej, ale żaden model odżywiania nie powinien być monotonny.

Napoje odtruwające wątrobę działają nie tylko na ten jeden organ, ale na cały organizm, wspierając jego pracę. Przede wszystkim mają jednak za zadanie sprawić, aby wątroba pozostała zdrowa i spełniała swoje zadanie. Co więcej, składniki napojów odtruwających wątrobę są zdrowe i łatwo dostępne. Spróbuj więc przygotować i regularnie pić taki napój.
Dieta wątrobowa to dieta, której jadłospis powinien zawierać produkty lekkostrawne, z małą ilością tłuszczu. Dieta wątrobowa stosowana jest w profilaktyce i wspomagająco w terapii różnych schorzeń wątroby. Dowiedz się, jaka powinna być dieta przy problemach z wątrobą. Jakie są zasady diety wątrobowej? Co można jeść? Które produkty są wskazane i przeciwwskazane?
Teoretycznie woda z cytryną jest polecana przez dietetyków właśnie ze względu na właściwości zdrowotne. Ale w praktyce z niczym nie wolno przesadzać. Poznajcie, czym grozi picie wody z cytryną lub soku z cytryny w nadmiarze.
Dieta na płaski brzuch mogłaby być doskonałym sposobem na idealną sylwetkę. Jednak płaski brzuch to nie tylko wynik dobrze przeprowadzonej diety redukcyjnej. To także efekt odpowiednio dobranego pożywienia oraz wyregulowania poziomu hormonów, czy ustabilizowania gospodarki insulinowej. Sprawdź, jakie problemy zdrowotne mogą utrudniać osiągnięcie wymarzonego celu.
Choć coraz częściej mówi się o cudownych właściwościach diety przeciwzapalnej, tak naprawdę nie ma jednego, ustalonego jadłospisu, który można by określić takim mianem. Każda z diet, w której znajdują się składniki wyciszające stan zapalny, np. antyutleniacze, a w której pomijane są substancje prozapalne – np. biały cukier, może być nazywana przeciwzapalną. Sprawdź, co musisz jeść, aby wyciszyć układ immunologiczny i zapoznaj się z listą produktów zakazanych.
Do codziennego jadłospisu wprowadź produkty, które obniżają poziom cukru, a wystrzegaj się tych, które go podnoszą.  W ten sposób uregulujesz poziom glukozy i unikniesz cukrzycy. Poznaj listę odpowiednich produktów - z podziałem na warzywa, produkty zbożowe i owoce - które możesz jeść bez ograniczeń, które są dozwolone w mniejszych ilościach, a których diabetycy i osoby zagrożone cukrzycą powinni w ogóle unikać.
Dieta dla maturzystów jest źródłem energii niezbędnej w okresie wzmożonego wysiłku umysłowego. Dzięki bogactwu odpowiednich witamin, minerałów i innych składników odżywczych przyczynia się do poprawy koncentracji, sprawności intelektualnej i zwiększa chęć od nauki. Sprawdź, co jeść przed maturą i po jakie produkty najlepiej sięgnąć w dniu egzaminu.
Bolą cię stawy? Kondycja stawów zależy od tego, co jemy. Żywność jest bowiem naturalnym źródłem substancji, które budują kości i stawy. Niektóre produkty wręcz zapobiegają stanom zapalnym i bólom stawów, a nawet je leczą. Inne nasilają dolegliwości związanie ze stawami. Co trzeba jeść, aby stawy nie bolały?
Zanim zaczniemy przygotowania do Wielkanocy, konieczne jest ustalenie odpowiedniej diety z lekarzem. Indywidualne ustalenie jadłospisu dla każdego cukrzyka pomoże w doborze maksymalnej gamy wielkanocnych możliwości kulinarnych. Dzięki takiej konsultacji można uzyskać pozwolenie na kieliszek wina lub kawałek słodkiego ciasta.
Bezglutenowe przepisy wielkanocne niczym nie ustępują tym tradycyjnym. W wielkanocnym menu bez glutenu znajdują się majonezy, pasztety i pasty. Nie brakuje bezglutenowych zakwasów i przyrządzanych z nich żurków i chleba. Osoby chore na celiakię, zmagające się z alergią lub nadwrażliwością na gluten nie muszą rezygnować także ze świątecznych babek, mazurków czy paschy. Sprawdź, jak przyrządzić bezglutenową Wielkanoc.
Jesteś wegetarianką i chcesz przygotować wegetariańską Wielkanoc? A może chcesz ograniczyć mięso w wielkanocnym jadłospisie? Proponujemy Wielkanoc z zieleniną. Inspiracje na kolorowe dania główne, przystawki i ciasta.

Podstawowe składniki każdej diety to mikro-, makro- oraz fitoskładniki, a także witaminy i minerały. Łącząc ze sobą różne pokarmy możemy manipulować udziałem tych składników tak, aby dostarczyć organizmowi wszystkiego, co jest mu potrzebne do prawidłowego rozwoju.

Źródłem węglowodanów złożonych w diecie są przede wszystkim różnego rodzaju kasze, ryże, makarony, mąki i płatki. Z kolei te proste znajdują się głównie w sokach, owocach, ale też słodyczach. Proteiny najłatwiej dostarczyć z mięsa, ryb, owoców morza i nabiału. Tłuszcze nasycone znajdują się przede wszystkim w tłustym mięsie i nabiale. W tłuszcze nienasycone bogate są oleje roślinne, orzechy i nasiona. Duże ilości witamin i mikroelementów znajduje się w warzywach i owocach.

Właściwe połączenie tych składników jest uzależnione m.in. od wieku, płci, stanu zdrowia i aktywności fizycznej. Jedne osoby unikają mięsa, inne stosują diety wysokobiałkowe lub oparte wyłącznie na warzywach i owocach. W każdym przypadku trzeba dbać o dostarczenie kompletu substancji odżywczych.

Odpowiednio zbilansowane diety stanowią również skuteczną broń w walce z wieloma chorobami. Inaczej będzie wyglądał jadłospis osoby chorej na cukrzycę, nadciśnienie lub refluks żołądka. Przy doborze modelu odżywiania warto opierać się wyłącznie na sprawdzonych źródłach lub skorzystać z pomocy wykwalfikowanego dietetyka, który pomoże w ułożeniu menu.

Bez względu na wybór diety warto pamiętać, że żaden model odżywiania nie powinien działać na organizm wyniszczająco. Wyjątkiem są jedynie diety medyczne, stosowane krótkookresowo i pod ścisłą kontrolą personelu medycznego.