Cukier i waga w dół, dłuższa młodość. To małe cuda, ale nie wolno ich przedawkować

2024-02-07 16:56

Przez chwilę były w Polsce szalenie modne, miały leczyć prawie wszystko, a potem ucichło. Niewątpliwie mogą być cennym dodatkiem do zróżnicowanej diety, ale o paru rzeczach musisz pamiętać.

Cukier i waga w dół, dłuższa młodość. To małe cuda, ale nie wolno ich przedawkować
Autor: Getty Images Cukier i waga w dół, dłuższa młodość. To małe cuda, ale nie wolno ich przedawkować

Rodzime dary natury co do zasady są dla nas najlepsze. Najrzadziej powodują alergie, organizm jest optymalnie przygotowany do ich przyswajania i wykorzystywania. To oczywiste prawa ewolucji, bo sposób reagowania na produkty spożywcze zawdzięczamy przecież w znacznym stopniu naszym przodkom. Nie oznacza to jednak, że nie możemy korzystać z produktów egzotycznych i wzbogacać nimi diety. Istotne, by we wszystkim zachowywać umiar i zdrowy rozsądek. Dotyczy to też fantastycznych jagód goji.

Czarne jagody, czyli borówki czernice: właściwości zdrowotne i odżywcze

Jagody goji - na co działają

Kolcowój pospolity, zwany też szkarłatnym, a dokładniej jego owoce - jagody goji (Lycium barbarum) spożywane są przez człowieka od tysięcy lat. Według medycyny alternatywnej owoc ten ma mieć zdolność regenerowania wątroby i nerek, obniżania ciśnienia i poziomu cukru we krwi, wspierania zdrowego odchudzania.

Inne właściwości przypisywane jagodom to: łagodzenie wszelkich dolegliwości ze strony układu oddechowego, poprawa płodności, regulacja nastroju. Ponoć owoce pomagają nam zregenerować się po chorobie, są eliksirem młodości przedłużającym życie komórek nerwowych i podreperowującym pamięć i koncentrację uwagi oraz znoszącym zmęczenie, wreszcie: wspierającym odporność.

Cud nad cudami, ale jest jeden haczyk: nie ma żadnych rozstrzygających badań, które ostatecznie potwierdzałyby  te rewelacje.

Co zawierają owoce goji

Nie ma wątpliwości, że jagody goji, podobnie jak wiele innych owoców jagodowych, charakteryzuje obecność wielu cennych dla zdrowia składników. Zawierają sporo witaminy C, niezbyt często spotykaną w roślinach witaminę E, witaminy z grupy B i cenne barwniki o właściwościach przeciwutleniających.

Dostarczają też sporo ważnych biopierwiastków: selen, żelazo, cynk, potas, wapń, a także cenne białka, błonnik, sterole roślinne rozprawiające się z cholesterolem.

Nic w tym dziwnego zatem, że mogą mieć pozytywny wpływ na cały organizm. W jakim stopniu? To już trudno powiedzieć, bo rozbieżności dotyczące ewentualnej zawartości poszczególnych substancji w różnych źródłach są naprawdę spore.

Jagody goji - nie przesadzaj

Większość źródeł podaje, że dzienna dawka tych owoców nie powinna być większa niż 5-15g, co oznacza około 70 jagód. Nadmiar owoców może wywołać efekt przeczyszczający.

Jagód goji nie powinny spożywać osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe. Przy chorobach przewlekłych wskazana jest konsultacja lekarska.