Biała kapusta może być zabójcza dla jelit. Wszystko przez jeden składnik

2023-12-21 10:56

Kapusta z grochem na Wigilię, kapusta z grzybami, kapusta ze śliwką. Na wigilijnych stołach Polaków kapusta króluje. Ale to warzywo, powszechnie uważane za zdrowe, może powodować bolesne dolegliwości. Jeśli zastanawiasz się, czemu po jej zjedzeniu męczą cię gazy, wzdęcia, zgaga i zaparcia, to właśnie znaleziono na to odpowiedź.

Biała kapusta może być zabójcza dla jelit. Wszystko przez jeden składnik
Autor: Getty Images Biała kapusta może być zabójcza dla jelit. Wszystko przez jeden składnik

Na co pomaga biała kapusta? Nie jest tajemnicą, że dzięki dużej zawartości witaminy C wspomaga układ odpornościowy, a dzięki witaminie K - krzepliwość krwi. Powszechnie też uważa się, że reguluje pracę jelit. Ale tu niektórych może czekać niemiłe zaskoczenie. Bo biała kapusta ma w swoim składzie pewien związek, który części z nas bardziej szkodzi, niż pomaga.

Częsty dyskomfort trawienny to znak, że należy obserwować swoje samopoczucie po jedzeniu. Jeśli problem się powtarza, eksperci zalecają prowadzenie dzienniczka, w którym należy sumiennie notować godziny posiłków i listę zjedzonych produktów. Może to pomóc w identyfikacji tych, które nie służą organizmowi. .

„Nie stresuj się" nie działa w ogóle. Jak radzić sobie ze stresem i co mają do tego nasze jelita - odpowiada psychiatra.

Czy surowa kapusta jest zdrowa?

Biała kapusta może powodować zaburzenia w postaci wzdęć i gazów. Do tej samej kategorii warzyw należą także brokuły i brukselka. Ta grupa warzyw zawiera cukier zwany rafinozą, który powoduje gazy.

Na liście znalazła się także fasola, która także obfituje w rafinozę i mimo że zawiera ogromne ilości zdrowego białka, błonnika i mikroelementów, jej spożycie często jest powodem zaburzeń trawiennych. 

Rafinowany cukier występujący w słodyczach, płatkach śniadaniowych i wypiekach jest szkodliwy nie tylko dla jelit, ale i dla całego organizmu. Dodany cukier zwiększa właściwości prozapalne w jelitach, co z kolei może prowadzić do braku równowagi dobrych bakterii jelitowych i rozregulowania metabolicznego. 

Nieustanne unikanie cukrów dodanych w diecie może być uciążliwe, a nawet niemożliwe. Warto zatem zacząć od ograniczenia jego spożycia na tyle, na ile jest to możliwe. Słodkie i niezdrowe przekąski można zastąpić owocami, a cukierki orzecham

Jak uspokoić chore jelita?

Szybkie przekąski w postaci chipsów czy ciasteczek kuszą swoim wyglądem i smakiem, ale zawierają mnóstwo prostych węglowodanów, przez co często prowadzą do wzdęć i gazów. Na tej liście znajduje się także m.in. uwielbiany przez Polaków biały chleb. Produkty smażone, a zwłaszcza chipsy, to najgorsze, co może otrzymać nasz układ pokarmowy.

Produkty o wysokiej zawartości tłuszczu są częstą przyczyną zgagi, której doświadcza wielu z nas. Do listy należy dodać także tłuste potrawy, w tym produkty przetworzone, frytki i tłuste mięso.

Guma do żucia bez cukru to punkt na liście, który zaskakuje najbardziej. Okazuje się, zawiera one niezdrowe dla układu pokarmowego alkohole cukrowe - składniki zastępujące cukier, których organizm nie jest w stanie strawić. 

To z kolei może prowadzić do zaburzeń trawiennych, obejmujących wzdęcia, gazy, a nawet biegunkę. Alkohole cukrowe znajdują się także w innych produktach o obniżonej zawartości cukru, na przykład w "zdrowych" batonach proteinowych.