Ciągłe zmęczenie i problemy z koncentracją? Dietetyczka: to brak ważnego składnika

2024-06-26 10:19

Żelazo to jeden z najważniejszych składników mineralnych. Gdy zabraknie go w diecie, organizm może gorzej funkcjonować. Niedobór żelaza potrafi również prowadzić do rozwoju różnych chorób i stanów chorobowych, na przykład do anemii. Jakie są objawy niedoboru żelaza i jak go bezpiecznie uzupełnić?

Ciągłe zmęczenie i problemy z koncentracją? Dietetyczka: to brak ważnego składnika
Autor: fot. Getty Images Ciągłe zmęczenie i problemy z koncentracją? Dietetyczka: to brak ważnego składnika

Rola żelaza w organizmie. Eksperta przypomina

Żelazo odgrywa ważną rolę w pracy organizmu. Uczestniczy w procesach metabolicznych, bez jego udziału nie moglibyśmy też oddychać.  

Na tym jednak jego właściwości się nie kończą. Żelazo reguluje również pracę układu immunologicznego, metabolizm cholesterolu, procesy detoksykacyjne zachodzące w wątrobie oraz podziały komórkowe.

Justyna Malinowska, dietetyczka z Narodowego Centrum Edukacji Żywieniowej przypomina, że choć w organizmie (w szczególności w wątrobie) zgromadzone są pewne zapasy żelaza, to jednak ważne jest, by pamiętać o dostarczaniu codziennej porcji wraz z dietą. 

Niedobór żelaza - skąd się bierze?

Niedostatecznie wysoka podaż żelaza to bardzo częsty błąd dietetyczny. Nie jest to jednak jedyny powód niedoboru tego składnika. Może do niego dojść również w efekcie zaburzeń wchłaniania, krwawień, przewlekłych stanów zapalnych, infekcji oraz zwiększonego zapotrzebowania wywołanego chorobą lub stanem fizjologicznym.

Dodatkowo niektóre składniki diety mogą zmniejszać przyswajalność żelaza. Chodzi na przykład o kawę, herbatę czy mleko. Z tego powodu zaleca się unikać łączenia tych produktów z dobrymi źródłami żelaza, szczególnie w sytuacji występującej już niedokrwistości.

Zarówno kawa, jak i herbata zawierają dużo szczawianów i garbników, które wiążą się z żelazem. Związki nieodżywcze, które wówczas powstają, ograniczają zarówno wchłanianie, jak i wykorzystanie żelaza. Z kolei mleko zawiera wapń i kazeinę, które bezpośrednio zmniejszają wchłanianie się żelaza.

Suplementy diety w ciąży - żelazo

Objawy niedoboru żelaza. Na to trzeba zwrócić uwagę

Jak rozpoznać niedobór żelaza? Mgr Justyna Malinowska wymienia, jakie są najczęstsze objawy. Należą do nich:

  • Przewlekłe zmęczenie i zmniejszoną tolerancję na wysiłek;
  • Obniżoną odporność;
  • Zajdy w kącikach ust;
  • Zaburzenia pamięci;
  • Problemy z koncentracją;
  • Blade spojówki oraz śluzówki

Żelazo w diecie. Te produkty są go pełne

Dlatego warto dbać o odpowiedni poziom żelaza w organizmie. Najlepszym na to sposobem, będzie nic innego, jak dobrze zbilansowana dieta. W uzasadnionych jednak przypadkach, można uzupełnić ją jednak suplementacją. Ekspertka wyjaśniła, że w produktach spożywczych, żelazo występuje w dwóch formach: hemowej i niehemowej. 

Żelazo hemowe znajdziemy w produktach odzwierzęcych i jest lepiej przyswajalne przez organizm. Wszystko dlatego, że jest na tak zwanym II stopniu utlenienia. Żelazo obecne jest w takich produktach jak: jajka, wołowina, drób, makrela, sardynki, łosoś, tuńczyk i owoce morza.

W przypadku produktów roślinnych jest już trochę ciężej. Żelazo pochodzące z tego źródła jest niehemowe, czyli znajduje się na tak zwanym III stopniu utlenienia. Wciąż jednak produkty roślinne są ważnym źródłem żelaza w diecie codziennej. Znajdziemy je na przykład w: pestkach dyni, kaszy (jaglanej, gryczanej, orzechach, roślinach strączkowych, natce pietruszki, pomidorach, papryce i w owocach. 

Sonda
Stosujesz suplementy diety?
Listen on Spreaker.