Krokiety - z mięsem, pieczarkami i nie tylko. Ile kalorii mają krokiety?

2020-12-16 8:45

Krokiety to jedna z najpopularniejszych potraw w naszym kraju. Największą popularnością cieszą się krokiety z mięsem, pieczarkami, a także z kapustą i grzybami. Jednak na polskich stołach można spotkać także krokiety ziemniaczane, krokiety z serem, a nawet krokiety ze szpinakiem. Sprawdź, ile kalorii mają krokiety i jakie mają wartości odżywcze.

Krokiety - z mięsem, pieczarkami i nie tylko. Ile kalorii mają krokiety?
Autor: Getty Images

Spis treści

  1. Krokiety - z mięsem, pieczarkami i nie tylko
  2. Krokiety - czy krokiety są zdrowe?
  3. Krokiety dietetyczne

Krokiety to masa warzywna lub mięsna w kształcie wałeczka lub cylindra, obtoczona w tartej bułce i/lub zawinięta w naleśnik, a następnie obsmażona na patelni do uzyskania złocistej barwy. W Polsce najpopularniejsze są są krokiety z mięsem, pieczarkami, a także z kapustą i grzybami.

Każdy naród ma własne przepisy na to danie, jednak Francuzi, jako pierwsi stworzyli pisemną recepturę na krokiety. Pierwszy przepis pochodzi z 1691 roku i został spisany przez francuskiego szefa kuchni króla Ludwika XIV i w swoim składzie zawierały trufle, ser śmietanowy i pieczywo. W późniejszym okresie do farszu zaczęto dodawać resztki gotowanego mięsa, ryby i warzywa.

Krokiety - z mięsem, pieczarkami i nie tylko

Tradycyjne krokiety składają się z ciasta naleśnikowego i zawiniętego w nie farszu. Obtacza się je w jajku, bułce tartej i smaży na tłuszczu do momentu uzyskania złocistej barwy. Zwykle podaje się je z barszczem czerwonym.

W Polsce najczęściej farsz do krokietów to:

Jednak krokiety są daniem, którego sposób przygotowania różni się w zależności od kraju. W Indiach farszem do krokietów są ziemniaki, a podaje się je z gulaszem.

W Indonezji do przygotowania krokietów w zamian ciasta naleśnikowego używa się puree ziemniaczanego, które nadziewa się mięsem z kurczaka. Następnie krokiety panieruje się i smaży.

W Belgii popularne są dwa rodzaje krokietów: krokiety podawane jako przystawka z farszem ziemniaczanym oraz krokiety podawane jako danie główne wypełnione sosem beszamelowym i krewetkami.

Zaś w Niemczech i Austrii znane są tylko krokiety ziemniaczane, które są serwowane w ramach przystawki.

Holenderskie krokiety wypełnione są cielęciną lub wołowiną. Z kolei w Portugali do krokietów prócz wołowiny i wieprzowiny wykorzystuje się też ryby i owoce morza.

Podobne nadzienie mają krokiety w Stanach Zjednoczonych, zaś w Wielkiej Brytanii najczęściej krokiety występują w formie mrożonej z nadzieniem ziemniaczanym.

Krokiety z mięsem - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna 240 kcal
Białko 8,9 g
Tłuszcz 13,1 g
- kwasy tłuszczowe nasycone 2,76 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone 6,77 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone 2,63 g
Cholesterol 73,6 g
Węglowodany 22,9 g
Błonnik 1,2 g
Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)
Wapń 39,2 mg (4%)
Sód 132,7,0 mg (9%)
Fosfor 113,1 mg (16%)
Potas 161,3 mg (5%)
Żelazo 1,04 mg (10%)
Magnez 15,04 mg (40%)
Cynk 1,3 mg (12%)
Miedź 0,06 mg (7%)
Witaminy
Witamina B1 0,18 mg (14%)
Witamina B2 0,196 mg (15%)
Witamin B6 0,11 mg (8%)
Niacyna 0,97 mg (6%)
Witamina B12 0,45 µg (19%)
Witamina E 2,08 mg (21%)
Foliany 27,5 µg (7%)
Witamina C 0,94 mg (1%)
Witamina A 80,7 µg (9%)
Witamina D 0,42 µg (3%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Krokiety - czy krokiety są zdrowe?

100 gram krokietów pokrywa dzienne zapotrzebowanie dla osoby dorosłej na witaminy i składniki mineralne jedynie od kilku do kilkunastu procent. Krokiety z mięsem charakteryzują się wyższą niż krokiety z warzywami zawartością witamin z grupy B. Wyjątek stanowią krokiety z pieczarkami, w których zawartość witaminy B2 jest wyższa niż w krokietach z mięsem.

Tradycyjne krokiety nie mają korzystnego wpływu na zdrowie ze względu na wysoką zawartość tłuszczu. Może to przyczyniać się do wzrostu ryzyka wystąpienia nadwagi i otyłości oraz chorób serca.

Krokiety to danie, które dostarcza sporej ilości kalorii. Warto wiedzieć, że mniej kaloryczne są krokiety z farszami warzywnymi oraz te przygotowane bez panierki, gdyż zawierają też mniej tłuszczu.

Ponadto kaloryczność krokietów można obniżyć przez zmianę obróbki termicznej - zamiast smażenia należy wybrać pieczenie. Poza tym krokiety z farszem z mięsa drobiowego są mniej kaloryczne od tych z nadzieniem z mięsa wieprzowego.

Krokiety przygotowane w wersji dietetycznej, z wykorzystaniem pełnoziarnistej mąki oraz zdrowych dodatków, można bez obaw włączyć do diety. Wówczas będą one sycącym i zdrowym daniem.

Krokiety z pieczarkami - ile mają kalorii?

Wartość kaloryczna    165 kcal
Białko 5,6 g
Tłuszcz 7,4 g
- kwasy tłuszczowe nasycone 1,04 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone 3,81 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone 2,01 g
Cholesterol 49,2 g
Węglowodany 24,0 g
Błonnik 1,8 g
Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)
Wapń 36,5 mg (4%)
Sód 103,7 mg (7%)
Fosfor 122,8 mg (18%)
Potas 185,1 mg (5%)
Żelazo 0,99 mg (10%)
Magnez 13,4 mg (34%)
Cynk 0,68 mg (6%)
Miedź 0,18 mg (20%)
Witaminy
Witamina B1 0,06 mg (5%)
Witamina B2 0,32 mg (25%)
Witamin B6 0,06 mg (5%)
Niacyna 1,9 mg (12%)
Witamina B12 0,25 µg (10%)
Witamina E 1,7 mg (17%)
Foliany 32,4 µg (8%)
Witamina C 2,46 mg (3%)
Witamina A 67,8 µg (8%)
Witamina D 0,88 µg (6%)

Wartość odżywcza: baza danych IŻŻ, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Krokiety dietetyczne

Krokiety można także przygotować w wersji dietetycznej, wykorzystując zamist mąki pszennej mąkę pełnoziarnistą lub mąkę gryczaną, dzięki temu krokiety będą bogatsze w składniki mineralne i błonnik. Dodatkowo naleśniki warto usmażyć na patelni bez dodatku tłuszczu, dzięki czemu będą mniej kaloryczne.

Dietetyczne krokiety najlepiej przygotować bez panierki i zapiec w piekarniku. Mniej kaloryczne będą krokiety z nadzieniem z kapusty kiszonej i pieczarkami, pieczarkami, warzywami, mięsem drobiowym, cielęciną.

Poza tym do farszu mięsnego można dodać włoszczyznę. Do dietetycznych krokietów świetnie sprawdzą się sosy warzywne, np. pomidorowy, surówki i barszcz czerwony.

3 pomysły na dekorację stołu na Boże Narodzenie
O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.