Dieta Ketogeniczna. Odkryj jej sekrety

2022-09-19 10:23 Materiał partnerski

Dieta ketogeniczna (nazywana też dietą keto, ketogenną czy ketonową) w ostatnich latach zyskała ogromną popularność. Postrzegana jest przede wszystkim jako skuteczny sposób na walkę z nadprogramową tkanką tłuszczową i utratę zbędnych kilogramów. Nie każdy jednak wie o tym, że stosuje się ją także w leczeniu wielu zaburzeń. Sprawdź, na czym dokładnie polega dieta keto, jakie produkty są w niej zalecane, a jakich należy unikać.

Dieta ketogeniczna
Autor: materiały prasowe

Podstawowym zadaniem diety ketogenicznej było - i wciąż jest - łagodzenie zaburzeń pochodzenia neurologicznego. Dzięki tej diecie neurony nie są tak pobudzone, jak w sytuacji, gdy organizm czerpie energię z węglowodanów (to skutkuje m.in. znacznie rzadszymi napadami padaczkowymi). Dieta ketogenna jest wykorzystywana także w przebiegu choroby Parkinsona czy w chorobie Alzheimera. W ostatnich latach do jej zwolenników dołączyły również osoby zmagające się z cukrzycą, migrenami i ogromne grono osób marzących o szczupłej sylwetce. Co warto wiedzieć o diecie keto?

Spis treści

  1. Zasady diety ketogenicznej
  2. Czym jest ketoza?
  3. Produkty zalecane i zakazane w diecie ketogenicznej
  4. Jak dieta ketogeniczna wpływa na nasze zdrowie?

Zasady diety ketogenicznej

Dieta ketogeniczna to przede wszystkim dieta eliminacyjna i dość restrykcyjna. Polega na znacznym zredukowaniu ilości węglowodanów w codziennym żywieniu i zastąpieniu ich tłuszczami. Najważniejszą zasadą diety ketogenicznej jest bardzo niskie spożycie węglowodanów na rzecz białka oraz tłuszczów. Celem takiego sposobu żywienia jest sprawienie, by organizm zaczął czerpać energię z tłuszczów, a nie węglowodanów. Po dłuższym czasie stosowania diety keto w organizmie dochodzi do produkcji ciał ketonowych (ketozy), które zaczynają oddziaływać na funkcjonowanie układu nerwowego człowieka.

Istnieje kilka odmian diety ketogenicznej, jednak w jej najbardziej typowej odmianie, od 70% do 80% kalorii pochodzi z tłuszczów, 20 – 25% z białek, a 5 do 10% z węglowodanów.

Aby wprowadzić dietę ketogeniczną należy kierować się kilkoma podstawowymi zasadami:

  • Jeść maksymalnie 3 posiłki dziennie.
  • Spożywać tłuszcze wysokiej jakości.
  • Spożywać odpowiednią ilość błonnika.
  • Dbać o odpowiedni stosunek tłuszczów do białka i węglowodanów, w zależności od wybranego modelu żywieniowego.
  • Regularnie konsultować się z lekarzem i poddawać badaniom kontrolnym.

Czym jest ketoza?

W wyniku stosowania diety ketogenicznej w organizmie dochodzi do ketozy. Jest ona pożądanym i oczekiwanym zjawiskiem w tym modelu żywienia. To stan metaboliczny, w którym dochodzi do zwiększenia stężenia ciał ketonowych (a dokładnie acetonu, kwasu beta-hydroksymasłowego i kwasu acetooctowego) we krwi. Są one produkowane w wątrobie i powstają w wyniku obniżenia poziomu insuliny i rozkładu tłuszczu.

Aby zrozumieć ten proces, trzeba przede wszystkim wiedzieć, że organizm czerpie energię przede wszystkim z glukozy. Jest ona swoistym paliwem zarówno dla mózgu, jak i dla mięśni. Glukozę pozyskujemy z węglowodanów, a za jej transport w organizmie odpowiada insulina. W momencie, gdy redukujemy ilość spożywanych węglowodanów, organizm musi znaleźć inne paliwo i zaczyna czerpać energię z tłuszczów, a dokładnie z ciał ketonowych. Ketoza pozwala więc spalać większą ilość tkanki tłuszczowej, do czego dążą osoby, które pragną schudnąć.

W celu wywołania ketozy bardzo ważne jest przestrzeganie konkretnych zasad diety. Jedynie 0-15 proc. codziennego żywienia powinny stanowić węglowodany, natomiast 15-20 proc. białko, a 60-90 procent tłuszcze.

Produkty zalecane i zakazane w diecie ketogenicznej

Dieta ketogeniczna nakłada konkretne ograniczenia. Przede wszystkim, istotne jest pilnowanie wybranego modelu żywieniowego, a także wykluczenie określonych produktów oraz zastąpienie ich innymi. Lista produktów zalecanych w siecie keto wcale nie jest krótka. Znajdują się na niej takie produkty, jak: mięso (wołowina, cielęcina, wieprzowina, jagnięcina, drób), tłuste ryby morskie, niektóre warzywa (brokuły, kalafior, seler, bakłażan, szpinak, szparagi, brukselka, kapusta, kiełki), awokado, tłuszcze oraz nabiał o wysokiej zawartości tłuszczu. Można także spożywać orzechy i migdały.

A jakie produkty nie mogą się w niej znaleźć? Słodycze, słodkie i gazowane napoje, pieczywo, kasze, makarony, ryż, płatki. Wykluczone są także warzywa o wysokiej zawartości skrobi, słodzone napoje alkoholowe oraz większość owoców (w niewielkich ilościach dozwolone są m.in.: jagody, maliny, truskawki, porzeczki, brzoskwinie czy cytrusy).

Ale spokojnie! Choć dieta ketogeniczna zakłada dużo restrykcji i ograniczeń, to na rynku można znaleźć produkty dedykowane osobom decydującym się na ten model żywienia. BeKeto to pierwsza marka w Europie dedykowana w całości diecie ketogenicznej. W jej ofercie można znaleźć wegańskie keto dżemy (bezglutenowe, naturalne i całkowicie bez dodatku cukru), wyjątkowy i pyszny chleb o najniższej zawartości węglowodanów na świecie, a także keto kawę z olejem MCT i organiczną ashwagandhą. Do tego nie brakuje keto ciasteczek, keto batonów czy keto czekolady. Nie da się ukryć, że dzięki temu przejście na dietę ketogeniczną może stać się znacznie przyjemniejsze i łatwiejsze, jeśli nie trzeba rezygnować ze wszystkich ulubionych, a jednocześnie zakazanych produktów. BeKeto ułatwia życie w stylu KETO!

BeKeto
Autor: materiały prasowe Link: Beketo.pl

Keto przekąski

Myślisz, że dieta ketogeniczna oznacza koniec ze słodyczami? Nieprawda! na Beketo.pl znajdziesz zdrowe, bezcukrowe, naturalne, a przede wszystkim przepyszne zamienniki ulubionych słodkości. Skosztuj czekolad, ciasteczek i kremów BeKeto, ale uważaj - uzależniają!

BeKeto - keto przekąski
Autor: materiały prasowe Link: Keto przekąski

Keto suplementy

W dzisiejszych czasach żywność może nie dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych makroelementów. Wszystko, czego potrzebujesz, aby wesprzeć swój niskowęglowodanowy lub ketonowy styl życia znajdziesz na BeKeto.pl. Legendarne Ketolytes, Keto Burns i nie tylko!

BeKeto - keto suplementy
Autor: materiały prasowe Link: Keto suplementy

Zdrowie&Sport

Dieta ketogeniczna to świetny wybór dla każdego, kto ćwiczy lub dopiero planuje rozpocząć aktywność fizyczną. Na BeKeto.pl znajdziesz szeroką gamę produktów, dzięki którym zwiększysz wydajność fizyczną. Koniecznie sprawdź ketony egzogenne, izolaty serwatki, kolageny czy oleje MTC.

BeKeto - zdrowie i sport
Autor: materiały prasowe Link: Zdrowie i sport

Jak dieta ketogeniczna wpływa na nasze zdrowie?

Choć dieta ketogeniczna zalecana jest przy wielu jednostkach chorobowych, to stosowana niewłaściwie i bez należytego przygotowania organizmu do wprowadzenia w stan ketozy - może nie spełnić założeń. Owszem, pozwala nie tylko schudnąć i w wielu przypadkach zadbać o zdrowie, ale nie jest to dieta dla każdego. Nie powinny jej stosować m.in. osoby, które zmagają się z zaburzeniami czynności nerek, wątroby oraz trzustki. Wszystkie inne osoby, które chciałaby zacząć swoją przygodę z tym rodzajem żywienia, powinny wcześniej skonsultować się z lekarzem, a także zapoznać się z zasadami komponowania posiłków.

Jeśli jednak dieta ketogenna jest stosowana pod kontrolą i zgodnie z zaleceniami, bez wątpienia ma dużo zalet. Wśród nich możemy wymienić redukcję masy ciała, zmniejszenie dolegliwości ze strony układu pokarmowego (np. wzdęcia), zapewnienie uczucia sytości, korzystny wpływ na zdrowie jamy ustnej, a także zmniejszenie objawów dolegliwości o charakterze neurologicznym, wspomaganie walki z insulinoopornością, a także cukrzycą.