Tajna broń do utraty wagi, ale czy zdrowa? To warto wiedzieć o metodzie Mayra

2024-05-29 10:49

Detoksykacja organizmu i zmiana nawyków żywieniowych - to główne założenia metody Mayra. Jego dieta to 14-dniowy plan, który ma pomóc nam zrzucić zbędne kilogramy. Jednak czy jest tak piękna jak się wydaje?

Tajna broń do utraty wagi ale czy zdrowa? To warto wiedzieć o metodzie Mayra
Autor: Shutterstock.com Tajna broń do utraty wagi ale czy zdrowa? To warto wiedzieć o metodzie Mayra

14-dniowy plan żywieniowy. Kilogramy mają lecieć w dół

Metoda Mayra jest popularnym planem diety, który liczy sobie już około 100 lat. Zazwyczaj przedstawiana jest ona jako szynki i wygodny sposób na pozbycie się zbędnych kilogramów. Mimo że istnieje już długi czas, ostatnio zyskał sporą popularność dzięki celebrytom, którzy ją probmują - jak na przykład Rebel Wilson. Metodę tę stworzył austriacki lekarz  dr. Franza Xavera Mayra. Uważał on, że wszystko powiązane jest z jelitami i to, co jemy (lub czego nie jemy) wpływa na nasz ogólny stan zdrowia i samopoczucie. Niektórzy uważają, że plan ten jest nie tylko skuteczny, ale również łatwy w przestrzeganiu. Inni natomiast są zdania, że jest zbyt restrykcyjny i eliminuje kilka ważnych grup zdrowej żywności.

Plan diety koncentruje się na wyeliminowaniu niektórych pokarmów z diety w celu poprawy zdrowia układu trawiennego. Włącza natomiast uważne praktyki żywieniowe, takie jak dokładnie przeżuwanie jedzenia oraz unikanie rozproszenia uwagi podczas posiłków. Choć cały plan został skonstruowany tak, by można go było stosować wyłącznie przez 14 dni, to wiele praktyk z niego ma się stać się długoterminowymi nawykami wpływającymi na ogólny san zdrowia. Międzynarodowe Stowarzyszenie Lekarzy Mayra poleca tę dietę osobom zmagającym się z problemami trawiennymi, nadwagą, zgagą, a także z problemami z układem krążenia.  Skorzystać mogą również diabetycy, osoby zmagające się z migreną, zmęczeniem i chorobami skóry.

W formie 24: dieta na dobry humor

Co zakłada metoda Mayra? Plusy i minusy planu żywieniowego

14-dniowy plan Mayra zaleca całkowite wyeliminowanie cukru i kofeiny. Do tego dochodzi spożywanie dużej ilości pokarmów zasadowych (jarmuż, brokuły, szpinak, ogórek, awokado, papryka, seler naciowy, pietruszka, algi, kiełki, cukinia) i ograniczenie spożycia glutenu i nabiału. Plan zakłada również minimalizowanie czynników rozpraszających podczas posiłków, jak oglądanie telewizji czy korzystanie ze smartfona. Dodatkowo zachęca się do:

  • przeżuwania każdego kęsa co najmniej 40 razy
  • zjedzenie największego posiłku na początek dnia
  • zakończenia jedzenia kiedy tylko czujemy się pełni
  • jedzenie wyłącznie gotowanego jedzenia po 15:00
  • unikania picia wody podczas posiłków
  • jedzenia ostatniego posiłku przed 19:00

Na tę chwilę nie ma jeszcze badań, które szczegółowo oceniłyby skuteczność metody Mayra. Udało się jednak wykazać, że kilka zasad z tej diety rzeczywiście pomaga stracić zbędne kilogramy. Na przykład jedzenie żywności bogatej w składniki odżywcze, taki jak owoce, warzywa, orzechy i rośliny strączkowe. Nie tylko są pełne witamin, minerałów i przeciwutleniaczy, ale również są bogate w błonnik.

Metoda Mayra ogranicza również cukier i żywność przetworzoną, które są powiązane z przyrostem masy ciała. Ważne są również praktyki żywieniowe, takie jak uważne przeżuwanie i ograniczenie rozproszeń. 

Minusem jest ograniczenie niektórym pokarmów bogatych w składniki odżywcze takie jak nabiał czy zboża. Co więcej, specjaliści twierdzą, że nie jest on odpowiedni dla osób, które w przeszłości borykały się z zaburzeniami odżywiania.

Sonda
Czy jesteś na diecie?