Jaki rower kupić? Dobór roweru do stylu jazdy
Jaki rower kupić, żeby jeździło się na nim wygodnie? Gdzie kupować i na co zwrócić uwagę przy wyborze jednośladu? Zobacz, co na temat wyboru roweru radzą eksperci.
Spis treści
- Cztery główne rodzaje rowerów:
- Poznaj korzyści z jazdy na rowerze!
- Rower wygodny, czyli dopasowany do ciebie i stylu jazdy
- Na co zwracać uwagę przy wyborze roweru?
Cztery główne rodzaje rowerów:
- rower szosowy (tzw. kolarzówka) – to rower wyścigowy. Jest lekki i szybki, ale nadaje się wyłącznie do jazdy po równej, gładkiej nawierzchni (np. asfalt). Siedzi się na nim w niezbyt komfortowej pochylonej pozycji;
- rower górski (MTB) – jest lekki, ma grube opony z bieżnikiem i wzmocnioną ramę. Przeznaczony do jazdy w trudnym terenie, więc po asfalcie porusza się wolniej od rowerów szosowych. Przyjmuje się na nim pochyloną pozycję, więc dla amatorów może być niewygodny;
- rower miejski (tzw. holender) – jest dość ciężki, ma cienkie opony i duże koła. Wyposażony jest w koszyk lub bagażnik, ma światła i błotniki. Siedzi się na nim w komfortowej, wyprostowanej pozycji. Nie ma jednak amortyzatorów, przerzutek (rzadko). Sprawdza się do jazdy po asfalcie;
- rower trekkingowy – to rower turystyczny. Ma duże koła i grube opony. Wyposażony jest w przerzutki, amortyzatory, światła, można na nim zamontować bagażnik. Zapewnia wyprostowaną pozycję w czasie jazdy. Dobrze radzi sobie zarówno w mieście, na asfalcie, jak i na drogach szutrowych.
Ekspert radzi, czym kierować się przy wyborze roweru
Piotr Bochnia, instruktor kolarstwa szosowego radzi: jeśli chcesz kupić rower, to nie w hipermarkecie. Wybierz sklep specjalistyczny, by mieć gwarancję i możliwość serwisu (będziesz w nim mogła robić przeglądy). Nie szukaj najtańszego roweru, bo to inwestycja na lata! Rower musi być lekki i wygodny. Wybór modelu zależy od twoich upodobań, niekoniecznie od przeznaczenia, bo np. rowerem górskim można jeździć także po mieście, ale potrzebne są opony z małym bieżnikiem. Zwróć też uwagę na amortyzację - to ona decyduje o komforcie jazdy. Nie oszczędzaj na niej, zwłaszcza gdy masz kłopoty z kręgosłupem.
Poznaj korzyści z jazdy na rowerze!
Rower wygodny, czyli dopasowany do ciebie i stylu jazdy
Rower powinien być dopasowany do warunków fizycznych użytkownika, terenu i stylu (pozycji) jazdy.
Rozmiar ramy musi być dopasowany do naszego wzrostu. Dobierze ją dla nas sprzedawca w specjalistycznym sklepie. Chodzi o to, aby nie jeździć z rękami wyciągniętymi do przodu i nisko pochylonym tułowiem.
Bardzo ważne jest prawidłowe ustawienie wysokości siodełka - siedząc na nim, piętą wyprostowanej nogi powinniśmy dotykać pedała znajdującego się najbliżej ziemi. Dzięki temu unikniemy bólów kręgosłupa.
Do jazdy rekreacyjnej kierownica powinna być na tyle daleko i wysoko, by tułów był pochylony w stosunku do podłoża pod kątem 45 stopni, a jego ciężar w równym stopniu opierał się na siedzeniu, rękach i nogach.
Do jazdy po mieście lepsza jest pozycja jeszcze bardziej wyprostowana, ponieważ trzeba cały czas obserwować, co dzieje się wokół. Odciążone są wtedy nadgarstki, łokcie i barki, a mięśnie karku i szyi nie sztywnieją. Niestety większy ciężar tułowia spoczywa na kręgosłupie. Aby przy tej pozycji uniknąć dyskopatii wywołanej nagłymi tąpnięciami na licznych dziurach, najlepiej jeździć na rowerze z przednią i tylną amortyzacją lub przynajmniej założyć grubsze opony i nie pompować dętek “na kamień”. Pedałuje się wtedy trochę ciężej, ale kręgosłup jest bezpieczniejszy.
Wygodna jazda zależy w dużej mierze od pozycji, a ta od ustawienia poszczególnych elementów roweru. Dlatego nie bój się przy nim manipulować. Jeśli np. po kilku przejażdżkach boli cię krzyż, zmień położenie siodełka lub kierownicy. Gdy mrowieją ci palce, pomanipuluj manetkami, wymień uchwyty czy rękawiczki. Jeśli masz problemy z kolanami, ustaw wysoko siodełko, tak by prostować nogę, gdy korba jest nisko. Często nawet niewielkie zmiany od razu przynoszą efekt.
Na co zwracać uwagę przy wyborze roweru?
Oświetlenie – rower powinien być dobrze widoczny dla kierowców, dlatego musi mieć reflektor przedni, tylną lampkę, światełka odblaskowe.
Siodełko – ma podeprzeć guzy kulszowe i nie obcierać skóry, dlatego trzeba je dobrze dobrać. Sportowe siodełka są twarde i wąskie, nadają się na długie trasy w pozycji pochylonej. Szerokie, żelowe sprawdzą się na krótkie dystanse, ale podczas długiej jazdy mogą powodować ból i otarcia.
Amortyzacja – jest ważna dla osób z chorym kręgosłupem, zapobiega też bólom nadgarstków. Ale uwaga: w tanich jednośladach amortyzatory nie spełniają swojej funkcji. Dlatego jeśli wybierasz rower z amortyzacją, nie oszczędzaj na niej.
Błotniki - chronią rowerzystę przed tryskającym błotem i wodą. Dobieramy je do wielkości kół, które dostępne są w dwóch rozmiarach 26" i 28". Nie warto kupować najtańszych błotników, bo często się luzują i zamiast poprawiać komfort jazdy, chwieją się i brzęczą na każdej nierówności terenu.
miesięcznik "Zdrowie"