Uniwersalne rowery turystyczne oraz miejskie - różnice i podobieństwa
Dojazd na rowerze do pracy, a także regularne krótsze lub dłuższe wycieczki rowerowe to nie tylko kwestia mody na zdrowy styl życia. To przede wszystkim spora oszczędność kosztów i czasu, szczególnie w przetłoczonych miastach, ale i poprawa własnego samopoczucia.
Spis treści
Rower miejski wykorzystywany jest przede wszystkim do codziennych dojazdów do pracy, a sporadycznie do krótkich wycieczek poza miasto. Na pierwszy rzut oka nie ma wielkiego znaczenia, czy będzie to stary, kilkunastoletni pojazd ściągnięty ze strychu czy też nowoczesny, zbudowany w zgodzie z aktualnymi trendami. Ma być wygodny, prosty w obsłudze i funkcjonalny.
Warto jednak zainwestować we własny komfort i bezpieczeństwo. Dobrze, jeśli dwukołowiec ma zamontowany bagażnik, dzięki czemu wygodniej podróżuje się nam z plecakiem lub torbą. Odpowiedni rower miejski powinien mieć również błotnik, bo przecież używamy go też jesienią i zimą, a także wygodne siodełko.
Wszystko dlatego, że dojeżdżając do pracy, zamiast profesjonalnej odzieży sportowej, korzystamy z ubioru casualowego. Zanim wybierzemy rower miejski, warto określić sposób jego użytkowania. Wiele zależeć będzie od tego, jak wygląda trasa, po której w głównej mierze będziemy się przemieszczać.
Rower turystyczny a rower miejski
Wiele uniwersalnych rowerów turystycznych wygląda bardzo podobnie do tych przeznaczonych do jazdy w mieście. Z założenia jednoślad miejski powinien być używany do jazdy w spokojnym tempie i po płaskim terenie. To wszystko powoduje, że modele, które mają przerzutki zabudowane wewnątrz tylnej piasty, nie oferują tak dużego zakresu dostępnych biegów, jak rowery turystyczne z zewnętrzną przerzutką. Przerzutki stosowane w rowerach miejskich są bardzo trwałe, trudno je uszkodzić. Właśnie dlatego, że nie wystają poza obrys roweru.
Typowy rower miejski ma też specjalną konstrukcję i geometrię. Najczęściej jego rama jest poprowadzona nisko, a kierownica jest wygięta, dzięki czemu możemy zająć wyprostowaną pozycję. Pozwala to wygodnie jeździć na krótkich trasach w codziennym stroju. Warto jednak pamiętać, że wyprostowana pozycja utrudnia pokonywanie stromych zjazdów i podjazdów. W tym wypadku lepiej sprawdzi się uniwersalny rower turystyczny. Różnice w sposobie korzystania z pojazdów spowodowały, że producenci proponują coraz więcej modeli w ramach segmentu miejskiego – mówi Jakub Pasikowski, ekspert marki Le Grand.
Popraw swoją kondycję
Nie można również zapominać o dynamicznie rozwijającym się segmencie rowerów elektrycznych. Dzięki bateriom i odpowiedniemu napędowi, zapewniają wspomaganie jazdy po mieście. Ale miejskie to nie tylko te z charakterystycznie wygiętą ramą. To także segment urban, czyli rowery stworzone do szybkiej jazdy w mieście. W największym uproszczeniu, urban to model szosowy, który ma prostą kierownicę.
Niektórzy określają je też mianem rowerów fitnessowych. Wszystko dlatego, że mają doskonałe właściwości jezdne i są bardzo praktyczne. Kategoria łączy komfortową geometrię z dynamiką i szybkością, a sama jazda skutecznie poprawia kondycję.
Rower turystyczny natomiast zdecydowanie sprawniej radzi sobie z nierówną nawierzchnią. Choć ma geometrię nieznacznie różniącą się od tej stosowanej w typowo miejskich, to jego wyposażenie podnosi możliwości jazdy po górkach. Często ma też błotniki i bagażnik.
W sklepie najlepiej
Zarówno typowe „turystyki”, jak i miejskie mają swoje przewagi i zapewniają wygodę oraz przyjemność z jazdy. Najważniejsze jest jednak to, by właściwie dopasować rozmiar ramy. Rower nie może być ani za mały, ani za duży. Stąd zdecydowanie najlepszym miejscem do kupna pojazdu jest specjalistyczny sklep, w którym fachowcy podpowiedzą, w jaki sposób wybrać wielkość naszego nowego towarzysza codziennych podróży.