Babka piaskowa - kalorie (kcal), wartości odżywcze

2019-04-17 11:23

Babka piaskowa to słodkie ciasto lub ciastko w formie ściętego stożka. W sklepach dostępna jest babka piaskowa cytrynowa, z olejem, dwukolorowa, marmurkowa czy z kakao, morka lub sucha. Jednak wielkanocna babka piaskowa najczęściej jest z rodzynkami lub bakaliami. Sprawdź, ile kalorii (kcal) ma babka piaskowa i jaka jest jej wartość odżywcza.

Babka piaskowa - kalorie (kcal), wartości odżywcze
Autor: Thinkstockphotos.com Babka piaskowa - kalorie (kcal), wartości odżywcze

Spis treści

  1. Babka piaskowa: kalorie (kcal) i właściwości
  2. Wielkanocna babka drożdżowa [#TOWIDEO]
  3. Babka piaskowa - przygotowanie
  4. Babka piaskowa - którą wybrać?

Babka piaskowa to ciasto przygotowywane z mąki pszennej, mąki ziemniaczanej, jajek, masła, cukru oraz proszku do pieczenia. Do babki dodaje się również skórkę z cytryny, kakao, rodzynki, aromaty zapachowe i wanilię. Babki piaskowe polewa się także lukrem lub białą czekoladą. Na rynku dostępne są różne rodzaje babek piaskowych: babka cytrynowa z dodatkiem startej skórki cytryny, dwukolorowa z dodatkiem kakao, pomarańczowa z dodatkiem startej skórki pomarańczy, waniliowa z dodatkiem miąższu laski wanilii, z rodzynkami czy karmelowa.

    Babka piaskowa: kalorie (kcal) i właściwości

    Babka piaskowa jest produktem wysokokalorycznym.

    • 100 g babki piaskowej to 390 kcal

    Ponadto babka zawiera znaczne ilości tłuszczu. W babce piaskowej znajdują się nieznaczne ilości witamin i składników mineralnych. Jednak na tle innych witamin wyróżnia się zawartość

    Natomiast wśród składników mineralnych na uwagę zasługują

    Wartość odżywcza babki piaskowej jest uzależniona od składników, z których jest produkowana.

    Mąka pszenna używana do przygotowania babki piaskowej nie zawiera błonnika pokarmowego i jest uboga w witaminy i składniki mineralne, ze względu na wysoki poziom oczyszczenia. Mąka pszenna powoduje szybki wzrost glukozy we krwi po jej spożyciu oraz szybki jej spadek, co zwiększa ryzyko cukrzycy typu 2, otyłości i chorób układu krążenia.

    Babka jest lekkim, sypkim, puszystym, miękkim ciastem, które łatwo się kruszy. Struktura ciasta po upieczeniu przypomina piasek, stąd też nazwa babki.

    Jaja, na bazie których powstaje babka piaskowa, są źródłem kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, witaminy E, fosforu i żelaza. Dodatkowo w jajkach znajdziemy wysokiej jakości białko o doskonałym profilu aminokwasowym.

    Masło używane do przygotowania babki piaskowej jest źródłem głównie nasyconych kwasów tłuszczowych, które podnoszą poziom cholesterolu w organizmie, co zwiększa ryzyko chorób serca i miażdżycy. W maśle znajduje jednak witamina E, która jest przeciwutleniaczem.

    Cukier biały dodawany do babki to źródło „pustych” kalorii. Dodatkowo nie dostarcza witamin i składników mineralnych. Nadmierne spożycie cukru zwiększa ryzyko wystąpienia otyłości, cukrzycy typu 2, próchnicy zębów. Dodatkowo cukier może zwiększać poziom cholesterolu we krwi oraz podnosić ciśnienie krwi.

    Babkę piaskową można przygotować w zdrowszej wersji, zastępując masło olejem roślinnym, mąkę pszenną - mąką orkiszową oraz użyć cukru brązowego lub cukru brzozowego.

    Klasyczna babka piaskowa nie jest produktem, który powinniśmy jadać codziennie, wybierajmy ją od czasu do czasu i w małych ilościach. Nie zaleca się babki piaskowej osobom otyłym, ze względu na jej wysoką kaloryczność, oraz cukrzykom.

    Warto wiedzieć

    Babka piaskowa - wartości odżywcze (w 100 g)

    Wartość kaloryczna - 390 kcalBiałko - 5,00 gTłuszcz - 22,7 g

    - tłuszcze nasycone - 4,8 g- tłuszcze jednonienasycone - 3,02 gtłuszcze wielonienasycone - 3,42 g

    Węglowodany 51,29 gBłonnik 0,6 gSacharoza 17,3 gCholesterol 66,0 mg

    Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

    Sód - 390,0 mg (26%)Potas - 210,0 mg (6%)Wapń - 46,0 mg (5%)Fosfor - 300,0 mg (43%)Magnez - 19,0 mg (5%)Miedź - 0,03 mg (3%)Żelazo - 2,2 mg (22%)Cynk - 0,62 mg (6%)Selen - 13,5 µg (25%)

    Witaminy

    Witamina E - 1,42 mg (14%)Witamina B1 - 0,07 mg (5%)Witamina B2 - 0,18 mg (14%)Niacyna - 4,7 mg (29%)Witamina - B6 0,05 mg (4%)

    Wartość odżywcza: USDA, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

    Wielkanocna babka drożdżowa [#TOWIDEO]

    Babka piaskowa - przygotowanie

    Babkę piaskową przygotowuje się przez ucieranie masła z cukrem i stopniowym dodawaniu żółtek jaj. Następnie do masy wsypuje się wymieszaną wcześniej mąkę pszenną, ziemniaczaną i proszek do pieczenia, miesza. Na koniec dodaje się ubitą pianę z białek jaj.

    Innym sposobem produkcji babki piaskowej jest ucieranie jajek z cukrem, stopniowe wsypywanie zmieszanych mąk z proszkiem do pieczenia i dodanie na koniec rozpuszczonego masła. Całość uciera się do uzyskania pożądanej konsystencji.

    Tradycyjna babka piaskowa to ciasto lekkie przygotowane z mąki pszennej i ziemniaczanej, jajek i masła polane lukrem, białą czekoladą lub posypane cukrem pudrem.

    CZYTAJ TEŻ: Staropolska babka piaskowa: jak przygotować?

    Babka piaskowa - którą wybrać?

    Babki piaskowe dostępne na rynku różnią się pod względem ilości substancji dodatkowych, które mają na celu przedłużenie trwałości czy wzbogacenie smaku. W tego typu ciastach znajdziemy dodatek tłuszczu palmowego, glicerolu, syropu glukozowo-fruktozowego oraz emulgatory: mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych. Dlatego wybierając babkę piaskową, warto zwrócić uwagę na etykietę produktu i kupić tę jak najbardziej naturalną, pozbawioną sztucznych polepszaczy i konserwantów.

    Czym się różni ciasto piaskowe od drożdżowego.