Brakuje ci energii i czujesz zmęczenie? 10 suplementów, którymi pokonasz ospałość

2024-02-02 14:03

Może to nieodpowiednia dieta, a może niedobory witamin? Uregulowanie poziomu niektórych niezbędnych składników, może okazać się zbawienne. Wiemy, jakie suplementy i witaminy są szczególnie ważne w stanach psycho-fizycznego wyczerpania i osłabienia.

Brakuje ci energii i czujesz zmęczenie? 10 suplementów, którymi pokonasz ospałość
Autor: Getty Images Brakuje ci energii i czujesz zmęczenie? 10 suplementów, którymi pokonasz ospałość

Czy nieodpowiednie jedzenie może przyczyniać się do zmęczenia?

W optymalnym wariancie powinno być tak, że wszystkie potrzebne organizmowi substancje są dostarczane wraz z pożywieniem. W rzeczywistości jednak zdarza się, że nasza dieta, z różnych powodów, nie zawsze jest należycie skomponowana i odpowiednio bogata w potrzebne organizmowi substancje odżywcze, witaminy i minerały.

To odbija się na samopoczuciu, dlatego niekiedy zaleca się dodatkową suplementację. Jeśli odczuwasz brak energii, osłabienie i nieuzasadnione zmęczenie, może to świadczyć o pewnych niedoborach. Sprawdź top 10 suplementów dodających energii. Pamiętaj jednak, aby nie stosować ich bez konsultacji lekarskiej i badań krwi.

Zdrowo Odpytani: Witamina E chroni przed nowotworami i chorobami serca. Polacy nie doceniają "witaminy młodości"

Jakie suplementy na zwiększenie energii?

Białko

Często nie zdajemy sobie sprawy z faktu, że w naszej diecie jest za mało białka, a za dużo węglowodanów. Tymczasem białko jest nieodzowne dla prawidłowego funkcjonowania. Zwiększenie podaży białka w diecie może przełożyć się na lepszą kondycję, dobre samopoczucie i smukłą sylwetkę, ponieważ białko daje uczucie sytości na dłużej i korzystnie wpływa na przemianę materii.

Witamina B12

Brak energii? Gorsza tolerancja wysiłku fizycznego? Odpowiedzią na te dolegliwości może być zwiększenie podaży witaminy B12 w diecie. Znajdziemy ją w mięsie, rybach, jajach i nabiale. Jeśli dieta jest zbyt uboga w witaminę B12, możesz rozważyć dodatkową suplementację.

Witaminy z grupy B

Wszystkie witaminy z grupy B współgrają ze sobą. Ich niedobór może skutkować osłabieniem organizmu. Witamina B kompleks może przełożyć się na zyskanie energii i... ładnego wyglądu, bo przykładowo niedobór biotyny może być dosłownie wypisany na twarzy.

Herbata

Czy herbata może dodawać energii? Ależ tak! Obecna w niej kofeina i l-teanina zmniejszają uczucie zmęczenia. Dlatego też warto pamiętać o tym, aby nie sięgać po czarną herbatę na krótko przed snem, bo pobudzający efekt może zaburzyć nocny wypoczynek.

CZYTAJ TEŻ: Jaka herbata jest najzdrowsza wśród zdrowych?

Koenzym Q10

Nowe badania wykazały, że koenzym Q10 to specyfik, który działa korzystnie m.in. w okresach osłabienia i przemęczenia. Działa antyoksydacyjnie. Może też efektywnie stymulować pracę mózgu, usprawniając procesy myślowe.

Kreatyna

Kreatyna bywa składnikiem suplementów dla sportowców. Jednak zgodnie z ustaleniami badaczy, może wspierać też pacjentów cierpiących z powodu tzw. longcovid, co w dobie pandemii bywa dość częstą dolegliwością. Według naukowców to przepis na poprawę kondycji fizycznej i psychicznej.

Selen

Selen to mało popularny mikroelement, który może mieć duże znaczenie dla pracy tarczycy. Z kolei zaburzenia pracy tego narządu mogą rzutować na samopoczucie i m.in. przekładać się na utrzymujące się, nieuzasadnione innymi czynnikami zmęczenie. Naturalne źródła selenu to m.in. tuńczyk, podroby i orzechy.

Tyrozyna

Aminokwas zwany tyrozyną to przepis na poprawę nastroju – w organizmie przekształca się w dopaminę. Tyrozynę znajdziemy w mięsie, jak również w mleku i jego przetworach, a także w fasoli. Jej zdrowe źródła to orzechy i produkty pełnoziarniste.

Kwasy Omega

Kwasy omega doskonale wspierają pracę układu krążenia. Ponadto, stanowią remedium na uczucie zmęczenia i znużenia, bo pozytywnie działają na mózg. Z uwagi na ich wpływ na odporność, warto po nie sięgać regularnie, szczególnie w sezonie zimowym

Żelazo

Niedobór żelaza może skutkować anemią, osłabieniem, pogorszeniem wytrzymałości. Organizm nie jest wówczas należycie zaopatrywany w tlen, przez co może się pojawiać uporczywe zmęczenie, nawet przy braku wysiłku fizycznego. Z niedoborami żelaza mogą zmagać się m.in. osoby na diecie wegetariańskiej lub wegańskiej.

Pamiętajmy, żeby na własną rękę nie sięgać po suplementy ani witaminy, ponieważ można je nieświadomie przedawkować. Warto też mieć na uwadze, że czasem wystarczy zwiększenie aktywności fizycznej, szczególnie na świeżym powietrzu. Poprawia się długość i jakość snu, znikają czynników stresogennych z życia, a to przekłada się na odczuwalny przypływ energii.