Prawdziwa oliwa zmniejsza ryzyko udaru nawet o 23 proc. Dietetyk: zwróć uwagę na etykietę

2023-11-28 11:09

W sklepach znajdziemy wiele rodzajów oliwy z oliwek. Czasem trudno zdecydować się na konkretny produkt, ponieważ producenci prześcigają się w pomysłach na graficzne opracowanie etykiet. Okazuje się, że łatwo paść ofiarą oszustwa i zapłacić za oliwę, która nie ma zbyt wielu cennych właściwości. Dietetyk zdradza, na co zwrócić uwagę.

Prawdziwa oliwa zmniejsza ryzyko udaru nawet o 23 proc. Dietetyk: zwróć uwagę na etykietę
Autor: Fot. Getty Images/ youtube.com/ Dr Bartek Kulczyński

Mówiąc o sfałszowanej żywności, najczęściej do głowy przychodzi miód. Stąd w dużej mierze decydujemy się na zakup prosto z lokalnej pasieki, a nie z supermarketu. Dietetyk, Bartek Kulczyński zdradza, że na rynku jest również podrobiona oliwa z oliwek.

Zdrowo Odpytani: Czarna lista dietetyka. Tych trzech produktów absolutnie nie jedz na śniadanie

Fałszywa oliwa z oliwek. Jak ją rozpoznać?

Dr Bartek Kulczyński, to naukowiec, dietetyk i technolog żywności i żywienia. Ekspert pozyskaną wiedzą dzieli się w mediach społecznościowych oraz za pośrednictwem autorskiego kanału na platformie YouTube. 

Jednym z ostatnio poruszonych tematów była kwestia spożycia oliwy z oliwek. Specjalista zaznaczył, że w sklepach nie brakuje sfałszowanej wersji tego produktu i wyjaśnił, po czym poznać, że mamy do czynienia z podróbką.

- Poruszam ten temat, ponieważ niektórzy producenci w celu zwiększenia zysku np. mieszają prawdziwą oliwę z innymi, tańszymi olejami w tym z olejem słonecznikowym, rzepakowym, czy sojowym - podkreśla Kulczyński.

Chcąc posiadać oliwę dobrej jakości, należy czytać etykietę i wybierać produkt oznaczony jako extra virgin. Jak zaznacza dietetyk, na rynku dostępne są także inne wersje oliwy, które spożywane na zimno nie dostarczą nam oczekiwanych wartości. Wymienił  takie przykłady jak:

  • oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia,
  • oliwa z oliwek typu lampante,
  • rafinowana oliwa z oliwek,
  • oliwa z wytłoczyn z oliwek.

Należy jednak wybierać oliwę wyłącznie oznaczoną jako extra virgin inaczej określaną również jako oliwa najwyższej jakości z pierwszego tłoczenia. Specjalista dodaje, że wybierając określony produkt, można także zwrócić uwagę na certyfikaty takie jak np. “chroniona nazwa pochodzenia”, oznacza to, że oliwa została wyprodukowana w określonym regionie.

Natomiast jeśli chodzi o to jak rozpoznać prawdziwą oliwę za pomocą węchu i smaku, Kluczyński wymienia kilka istotnych kwestii.  Po pierwsze warto wybierać oliwę w ciemnych butelkach. Po drugie w odniesieniu do oliwy extra virgin organoleptycznie powinna spełniać następujące kryteria:

  • gęsta konsystencja,
  • wyraźny poziom pieprzności,
  • gorzki i owocowy smak,
  • nie może być zbutwiała, stęchła, lub kwaśna.

Poza tym jeśli chodzi o zapach, to dobrej jakości oliwa ma nuty przypominające świeżo skoszoną trawę, czy zielone pomidory.

Dlaczego oliwa z oliwek jest zdrowa? Wystarczy łyżka dziennie

Naukowiec przytoczył badanie, które wskazuje, że wystarczy jedna łyżka oliwy z oliwek dziennie, aby uchronić się przed różnymi chorobami o podłożu sercowo-naczyniowym, nawet o 23 procent. Mowa m.in. o udarze mózgu, czy chorobie niedokrwiennej serca. Sięgając po sfałszowaną oliwę, nie dostarczymy organizmowi tylu cennych właściwości.

Natomiast nasza redakcja dotarła do najnowszych ustaleń opublikowanych w tym roku na łamach National Library of Medicine. Grupa badaczy z Iranu i Cypru sprawdziła, jak spożycie oliwy z oliwek wpływa na funkcje poznawcze. 

Specjaliści zaznaczyli, że dieta śródziemnomorska, w której dużą rolę odgrywa właśnie oliwa z oliwek, zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia takich chorób jak:

  • choroby mózgowo-naczyniowe,
  • cukrzyca,
  • zespół metaboliczny,
  • niektóre rodzaje nowotworów,
  • choroby neurodegeneracyjne.

Zdaniem autorów badań regularne spożywanie oliwy z oliwek extra vergine odgrywa ważną rolę w pozytywnych skutkach tego wzorca żywieniowego. Oliwa z oliwek zawiera naturalne przeciwutleniacze, takie jak związki fenolowe, które sprawiają, że jest to żywność o ważnych właściwościach biologicznych.

Niezwykle istotne jest to, że tego typu tłuszcz zawiera wysoki poziom jednonienasyconych kwasów tłuszczowych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Szereg badań sugeruje, że częste spożywanie oliwy z oliwek może mieć działanie neuroprotekcyjne i zapobiegać rozwojowi demencji

Oliwa z oliwek extra virgin zawiera sekoirydoid oleuropeinę-aglikon, który opóźnia spadek funkcji poznawczych u osób starszych. Związki fenolowe chronią komórki przed uszkodzeniami oksydacyjnymi powodowanymi przez wolne rodniki powstające podczas metabolizmu tlenu.

Badanie przeprowadzone na myszach wykazało, że oliwa z oliwek extra virgin bezpośrednio poprawia aktywność synaptyczną, krótkotrwałą plastyczność i pamięć, jednocześnie zmniejszając neuropatologię. Ponadto wyniki badań wskazują, że intensywne spożywanie oliwy z oliwek wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem upośledzenia pamięci wzrokowej i płynności werbalnej.