Siemię lniane ułatwi nam nie tylko odchudzanie. Te małe ziarenka mają wielką moc

2024-04-02 8:57

Superfoods to najzdrowsze produkty spożywcze na świecie. Wśród nich znajdziemy na przykład siemię lniane, które jest doskonałym źródłem składników odżywczych - w tym kwasów tłuszczowych omega-3, witamin i przeciwutleniaczy. Te niewielkie ziarenka dodawane do chleba, ciast czy płatków potrafią przynieść nam wiele dobrego

Siemię lniane ułatwi nam nie tylko odchudzanie. Te małe ziarenka mają wielką moc
Autor: fot. Getty Images Siemię lniane. Pomogą w odchudzaniu i walce z zaprciami

Składniki odżywcze w siemieniu lnianym. Jest ich niemało

Siemię lniane to nic innego niż nasiona lnu zwyczajnego. Są one jednak bogatym źródłem cennych składników odżywczych. Podobnie, jak w przypadku nasion chia, po zalaniu ich wodą powiększają się kilkukrotnie, otaczając się jednocześnie dużą ilością śluzu. W tych początkowo niewielkich kuleczkach znajdziemy całą gamę składników odżywczych. Przede wszystkim będą to: kwasy tłuszczowe omega-3, witaminy z grupy B, witaminy E oraz K, kwas foliowy, żelazo, wapń, cynk, sód, magnez, potas, fosfor i lignany.

Po te niewielkie kulki najlepiej jest sięgać w przypadki takich dolegliwości, jak wrzody żołądka, refluks czy bóle brzucha. Sprawdzi się wówczas doskonale, ponieważ działanie siemienia lnianego polega w głównej mierze na tworzeniu żelu po kontakcie z wilgocią. W ten sposób tworzy ono cienką warstwę ochronną, która pokrywa błony śluzowe zarówno żołądka, jak i przełyku. W ten sposób łagodzą one podrażnienia, zapewniając przy tym ogromną ulgę. Warto również zaznaczyć, że lignany zawarte w siemieniu lnianym są prekursorami fitoestrogenów. Pomagają nie tylko w utrzymaniu równowagi hormonalnej organizmu i zmniejszeniu ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, ale również mogą zapobiegać rozwojowi niektórych nowotworów - na przykład rakowi jelita grubego. Co więcej, hamują rozwój bakterii i grzybów chorobotwórczych.

Cudowne SIEMIĘ LNIANE - do picia, na włosy i skórę, zamiast jajka

Siemię lniane to idealne źródło błonnika. Nie każdy powinien jednak po nie sięgać

Jeśli mówi się o siemieniu lnianym nie można zapominać o zawartych w nim kwasie tłuszczowym omega-3 i fitosteroli. Dzięki nim te niewielkie kulki wykazują działania przeciwzapalne i wpływają pozytywnie na zdrowie skóry i włosów. Pomagają nie tylko przeciwdziałając wysuszeniu, ale również starzeniu się. Warto również zaznaczyć, że dzięki zawartości śluzów roślinnych - składających się głównie z wielocukrów i białek - siemię lniane wykazuje silne właściwości pęczniejące przy zetknięciu z wilgocią. Dzięki temu może działać osłaniająco i powlekająco, a co za tym idzie łagodzi podrażnienia i chroni ściany żołądka.

Siemię lniane jest również naturalnym sposobem na walkę z zaparciami. Zawiera bowiem błonnik zarówno rozpuszczalny, jak i nierozpuszczalny. Dzięki temu z powodzeniem można wykorzystywać te nasiona przy zaburzeniach przewodu pokarmowego. Zawarty w nich błonnik wiąże w jelicie zbędne produkty przemiany materii, w tym toksyny i pomaga usunąć je z organizmu. 

Jeśli chodzi o siemię lniane to istnieje kilka przeciwwskazań co do stosowania go. Oczywiście powinny o nim zapomnieć osoby uczulone na len lub nasiona lnu. Co więcej, siemię lniane może oddziaływać z niektórymi lekami, jak na przykład lekami przeciwzakrzepowymi. Osoby, które regularnie przyjmują leki powinny skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem spożywania siemienia lnianego. Warto również zaznaczyć, że w niektórych przypadkach, spożywanie zbyt dużej ilości siemienia lnianego może doprowadzić do problemów trawiennych.