Kto kupuje suplementy diety: przedstawiamy 6 rodzajów konsumentów

2017-01-18 7:40

Polacy chętnie kupują suplementy diety. Chcą wzmocnić swoją odporność, dodać organizmowi energii, poprawić wygląd - motywacje są różne, podobnie jak typy osób, sięgających po suplementy. Poznajcie więc Zapobiegliwych, Chorowitych, Pięknisiów, Konformistów, Przyszłych Rodziców i Prozdrowotnych - 6 najczęściej spotykanych rodzajów konsumentów tego typu preparatów, wyróżnionych w raporcie przygotowanym przez Instytut Badań Pollster.

Kto kupuje suplementy diety: przedstawiamy 6 rodzajów konsumentów
Autor: thinkstockphotos.com Kto kupuje suplementy diety? Zapobiegliwi, Chorobliwi, Pięknisie, Konformiści, Przyszli Rodzice i Prozdrowotni.

Spis treści

  1. Zapobiegliwi 
  2. Chorobliwi 
  3. Pięknisie 
  4. Konformiści 
  5. Przyszli Rodzice 
  6. Prozdrowotni 

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Instytut Badań Pollster dla portalu poradnikzdrowie.pl i magazynu "Zdrowie", połowa Polaków przyjmuje suplementy diety. Najczęściej wybierane są preparaty, które wzmacniają układ immunologiczny, poprawiają pamięć, kondycję skóry, włosów i paznokci. Najmniej chętnie, jak deklarujemy, wybieramy natomiast środki opóźniające proces starzenia się i te wspomagające libido. Na podstawie otrzymanych odpowiedzi i wyborów dokonywanych przez osoby kupujące suplementy diety, w raporcie Instytutu Badań Pollster wyróżniono 6 typów konsumentów tych środków. Okazuje się, że Polacy są w równym stopniu Zapobiegliwi, co Chorobliwi - w każdej z tej grup znajduje się po 21 procent wszystkich osób przyjmujących suplementy. Na kolejnym miejscu znaleźli się Pięknisie - 17 procent, później Konformiści - 15 procent, a na końcu Zapobiegliwi i Przyszli Rodzice - po 13 procent.

Z raportem Instytutu Badań Pollster możesz zapoznać się pod tym linkiem!

Zapobiegliwi 

Pierwsza grupa to osoba zapobiegliwe. Przyjmują suplementy diety zanim wystąpią u nich problemy ze zdrowiem: chcą wzmocnić swój organizm i ustrzec się infekcji. Tę grupę wyróżnia fakt, że jej większość stanowią mężczyźni - 55 procent. Stosunkowo dużo jest również osób z wykształceniem podstawowym - 18 procent, choć dominują te z wykształceniem średnim - 38 procent. Szczególnie zapobiegliwe są osoby powyżej 35. roku życia, które stanowią 62 procent tego typu konsumentów suplementów diety. Zapobiegliwi nieco częściej niż ogół deklarują, że nie zażywają suplementów na co dzień, tylko od czasu do czasu. Rzadziej niż inni spożywają więcej niż jeden typ suplementu diety, ale niemal zawsze konsultują wybór preparatu z lekarzem - tak dzieje się w przypadku aż 80 procent Zapobiegliwych.

Po jakie suplementy osoby z tej grupy sięgają najczęściej? Te wzmacniające odporność (56 procent), poprawiające koncentrację i witalność (33 procent), rzadziej zdarza im się przyjmować preparaty poprawiające urodę (19 procent), wspomagające układ trawienny (15 procent), środki dla sportowców (4 procent) i poprawiające sen (1 procent). Biorąc pod uwagę konkretne składniki suplementów diety, Zapobiegliwi cenią sobie najbardziej witaminę C (89 procent), magnez (83 procent) i wapń (70 procent). Preparaty kupują prawie zawsze w aptece stacjonarnej i kierując się przede wszystkim własnym doświadczeniem, a nie poradami innych. Jeśli jednak potrzebują pomocy w wyborze właściwego produktu, nieco częściej niż ogół badanych informacji o suplemencie szukają u farmaceuty lub na opakowaniu, a rzadziej - w Internecie i reklamie.

Chorobliwi 

Chorobliwi kupują suplementy diety z powodu złego samopoczucia i braku energii. Wśród chorobliwych znajdziemy więcej kobiet (53 procent) niż mężczyzn (47 procent). Stosunkowo duża jest także reprezentacja osób z wykształceniem zawodowym - 22 procent, choć najwięcej z nich ma średnie wykształcenie. Przeważają konsumenci w wieku 35-44 lata, z mniejszych miast. W 55 procentach Chorobliwi sięgają po suplementy nieregularnie i najrzadziej ze wszystkich grup konsultują swój wybór z lekarzem - 86 procent z nich tego nie robi.

Wśród tej grupy największym powodzeniem cieszą się suplementy poprawiające witalność i koncentrację (35 procent), spory odsetek - w porównaniu z innymi grupami - stanowią preparaty redukujące stres (26 procent). Dużo mniejsze zainteresowanie niż ogół populacji Chorobliwi wyrażają preparatami na odchudzanie - 5 procent i poprawiającymi urodę - 21 procent. Biorąc pod uwagę konkretne składniki zawarte w suplementach diety, zdecydowanie wygrywa magnez - 90 procent, na drugim miejscu jest witamina C - 71 procent, na trzecim witamina D3 - 58 procent. Chorobliwi najczęściej ze wszystkich grup kupują preparaty w aptekach stacjonarnych i rzadziej niż ogół badanych udają się po nie na stację benzynową bądź korzystają z Internetu. Do wyboru konkretnego środa przekonuje Chorobliwych niska cena, marka lub polecenie przez znajomego, a w mniejszym stopniu - rekomendacja lekarza lub polecenie w Internecie bądź czasopiśmie.

Pięknisie 

Dla Pięknisiów najważniejsza jest poprawa wyglądu i odchudzanie. W tej grupie jest zdecydowanie więcej kobiet (79 procent) niż w innych, więcej też niż wśród ogółu badanych jest osób młodych - 34 procent to konsumenci w wieku 25-34 lata. Dominują Pięknisie ze średnim wykształceniem - 44 procent grupy - i osoby mieszkające na wsi. Osoby z tego segmentu rzadko sięgają po suplementy - sięgnęły po nie tylko kilka razy, za to częściej niż inni korzystają z kilku preparatów - średnio nawet trzech w jednym czasie. Jeszcze rzadziej niż zapobiegliwi i chorowici, Pięknisie konsultują swój wybór specyfiku z lekarzem - aż 91 procent z nich tak nie robi.

Po suplementy poprawiające urodę sięga 54 procent tej grupy, a po te wspomagające proces odchudzania - 40 procent. Na kolejnym miejscu znajdują się środki poprawiające funkcjonowanie układu trawiennego - 18 procent. Wśród najchętniej wybieranych składników dominują: magnez (79 procent), witamina C (64 procent) i witamina D3 (55 procent). Podobnie jak w każdej z grup, i tu dominują osoby kupujące suplementy diety w aptekach stacjonarnych, ale więcej jest osób, które na zakupy wybierają sklep spożywczy. Jeśli chodzi o poszukiwanie informacji o konkretnym suplemencie diety - Pięknisie częściej niż inne grupy surfują po Internecie, zaglądają do ulotek i czasopism poświęconych zdrowiu. Rzadziej zdarza im się szukać takich informacji u farmaceutów i lekarzy.

Konformiści 

Konformiści, w przeciwieństwie do pozostałych grup, przy wyborze suplementu diety bardziej ufają innym niż sobie. W tym segmencie najsilniej widać sugerowanie się rekomendacjami w artykułach, reklamach, programach telewizyjnych, Internecie, a także wskazówkami przyjaciół, znajomych. Wśród Konformistów znajdziemy dużo więcej mężczyzn niż w którejkolwiek z pozostałych grup - aż 63 procent. Większy jest również odsetek osób z wyższym wykształceniem - 39 procent - oraz tych do 34. roku życia - 32 procent. Większość Konformistów mieszka w dużych miastach (powyżej 100 tysięcy mieszkańców) - 49 procent. Osoby z tej grupy zdecydowanie najczęściej przyznają, że przyjmują suplementy tylko od czasu do czasu. Częściej niż ogół deklarują również, że przyjmują trzy preparaty jednocześnie, rzadziej jeden lub dwa. 24 procent Konformistów konsultuje swoje wybory z lekarzem.

Osoby z tego segmentu najchętniej sięgają po suplementy dla sportowców, te wpływające na układ ruchu oraz po preparaty wspomagające odporność (38 procent), układ trawienny (24 procent), proces widzenia (15 procent), redukujące stres (22 procent). Częściej niż inni deklarują przyjmowanie suplementów diety z różnymi witaminami i pierwiastkami. Wśród nich dominują: magnez (84 procent), witamina C (81 procent) i wapń (67 procent). Konformiści lubią kupować suplementy diety w Internecie - tak robi aż 10 procent z nich. Podobnie jest z poszukiwaniem informacji o produkcie - częściej niż inne grupy wykonują research online, sprawdzają też dane na opakowaniach i ulotkach produktów.

Przyszli Rodzice 

Przyszli Rodzice, a przy okazji konsumenci suplementów diety to w ogromnej większości - 86 procentach - kobiety oraz osoby ze średnim (45 procent) i wyższym (34 procent) wykształceniem. Aż połowa przyszłych rodziców to osoby w wieku 25-34 lata, mieszkające w 40 procentach przypadków na wsi. Częściej niż ogół przyjmują suplementy regularnie, zażywając tylko jeden środek i konsultując swój wybór z lekarzem w 25 procentach przypadków. aby zrobić suplementowe zakupy, Przyszli Rodzice zdecydowanie najchętniej udają się do apteki stacjonarnej.

Konsumenci z tej grupy najczęściej sięgają po suplementy wspomagające pracę układu immunologicznego (32 procent), poprawiające urodę (22 procent) oraz koncentrację i witalność (19 procent). Jeśli chodzi o konkretne pierwiastki i witaminy, zwycięża magnez (75 procent), a następnie witamina C (71 procent) i witamina D3 (61 procent). Przyszłe mamy częściej niż ogół konsumentów sięgają po kwas foliowy - tak dzieje się w 50 procent przypadków. Nie przywiązują wagi do ceny i marki produktów, rzadziej niż pozostałe grupy kierują się podczas zakupów swoim doświadczeniem.

Prozdrowotni 

Wśród Prozdrowotnych jest niemal tyle samo pań i panów, jednak z lekkim wskazaniem - 52 procent - na tych ostatnich. To jedyna grupa konsumentów suplementów diety, w której dominują osoby powyżej 45. roku życia - stanowią one 46 procent tego segmentu. Prozdrowotni często mają wykształcenie wyższe - 39 procent i mieszkają w mniejszych miastach (do 100 tysięcy) - 42 procent. Ta grupa chętniej niż ogół sięga po dwa suplementy jednocześnie i zdecydowanie częściej konsultuje swój wybór z lekarzem dzieje się tak w 56 procentach przypadków.

Osoby z tego segmentu częściej niż ogół korzystają z suplementów wpływających na układ ruchu (25 procent), układ krwionośny (25 procent), zmniejszających ryzyko osteoporozy (19 procent), hamujących procesy starzenia (11 procent), wspomagających sen (11 procent) oraz libido/potencję (10 procent). Podobnie jak w innych grupach, najchętniej wybieranym przez Prozdrowotnych składnikiem jest magnez (84 procent), a następnie witamina C (83 procent) i witamina D3 (61 procent). Rzadziej niż inni en segment sięga po środki na odchudzanie, za to częściej deklaruje kupowanie ich w supermarkecie. Prozdrowotni chętnie szukają informacji o suplementach u lekarza, a z najmniejszym entuzjazmem korzystają z Internetu.

Typ konsumenta suplementów diety Kim jest? Co kupuje? Dlaczego kupuje?

Zapobiegliwi

 

  • mężczyzna
  • z wykształceniem podstawowym
  • powyżej 35. roku życia
  • z miast powyżej 100 tys.
  • suplementy wspomagające układ immunologiczny
  • suplementy poprawiajace witalność i koncentrację
  • by wystrzec się infekcji
  • by wzmocnić organizm

Chorobliwi

 

  • mężczyzna
  • z wykształceniem zawodowym
  • w wieku 35-44 lata
  • z miast poniżej 100 tys.
  • preparaty na koncentrację i witalność
  • suplementy redukujące stres
  • brakuje mu energii
  • źle się czuje

Pięknisie

 

  • kobieta
  • ze średnim wykształceniem
  • w wieku 25-34 lata
  • ze wsi
  • suplementy diety poprawiające urodę
  • preparaty wspomagające odchudzanie
  • suplementy wspomagające układ trawienny
  • by poprawić wygląd
  • odchudza się

Konformiści

 

  • mężczyzna
  • z wyższym wykształceniem
  • do 34. roku życia
  • z miast powyżej 100 tys.
  • suplementy dla sportowców
  • suplementy wspomagające układ ruchu
  • zachęciła go reklama w prasie/Internecie/telewizji
  • rekomendacja rodziny/znajomych

Przyszli Rodzice

 

  • kobieta
  • z wykształceniem średnim i wyższym
  • w wieku 25-34 lata
  • ze wsi
  • suplementy wspomagające układ immunologiczny
  • preparaty na pamięć i koncentrację
  • kwas foliowy
  • jest w ciąży
  • przygotowuje się do ciąży

Prozdrowotni

 

  • mężczyzna
  • z wykształceniem wyższym
  • powyżej 45. roku życia
  • z miast poniżej 100 tys.
  • suplementy wpływające na układ ruchu i układ krwionośny
  • preparaty zmniejszające ryzyko osteoporozy
  • środki spowalniające proces starzenia się
  • preparaty na libido/potencję
  • zachęcił go lekarz
  • badania wykazały niedobór konkretnych substancji