Jak przygotować rower do sezonu? Praktyczne porady
Zarówno rower, który przestał zimę jak i taki, który jest używany przez cały rok wymaga przed pełnią sezonu gruntownego przeglądu i serwisowania. Jeśli mamy trochę technicznej wprawy, to podstawowe czyszczenie i oględziny można zrobić w warunkach domowych. Jeśli nie czujemy się pewnie z rowerowymi naprawami, najlepiej wybrać się do sprawdzonego serwisu.
Spis treści
- Porady dla rowerzystów: przegląd i czyszczenie roweru
- Sprawne hamulce w rowerze - podstawa bezpieczniej jazdy
- Jak sprawdzić stan łańcucha w rowerze?
- Jazda na rowerze - korzyści
- Niebezpieczne luzy w łożyskach i układ jezdny
- Jak sprawdzić stan kół w rowerze?
- Jaki jest koszt przeglądu roweru przed sezonem?
Porady dla rowerzystów: przegląd i czyszczenie roweru
Czyszczenie przyda się zarówno sprzętowi, którym jeździliśmy po śniegu jak i takiemu, który został zakonserwowany na zimę. To podstawa gruntownego przeglądu, która pozwoli sprawdzić, czy wszystkie mechanizmy i części są sprawne – mówi Karol Popławski z serwisu Wygodny Rower. Do dokładnego umycia roweru wystarczy ciepła woda z mydłem lub płynem do mycia naczyń. – Nie zaleca się czyszczenia roweru myjkami wysokociśnieniowymi – woda może się dostać do specjalnie uszczelnionych miejsc, jak łożyska i piasty. – ostrzega serwisant. Po myciu rower należy dokładnie osuszyć miękką ściereczką, np. z mikrofibry.
Sprawne hamulce w rowerze - podstawa bezpieczniej jazdy
Wracając na rower po zimowej przerwie należy przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo jazdy, zaczynając od sprawdzenia czy hamulce działają poprawnie. Jak to zrobić?
– Zaciskając hamulce i ruszając rowerem w przód i w tył możemy sprawdzić, czy nie trzeba dokręcić śrub w klamkach - wyjaśnia ekspert. Jeśli koło przetacza się nawet wtedy, gdy śruba jest wykręcona do końca, zaleca się naciągnięcie linki umieszczonej za ramieniem hamulca.
Jak sprawdzić stan łańcucha w rowerze?
W rowerach bez przełożenia lub z biegami ukrytymi w piaście łatwo możemy sprawdzić stan naciągnięcia łańcucha – dosłownie jednym palcem. Jeżeli możemy unieść go na więcej niż 1 cm, należy odciągnąć koło w tył, lub wymienić łańcuch.
Z rowerem z zewnętrznym systemem przełożenia, np. górskim, powinniśmy udać się do serwisu dysponującego narzędziem do mierzenia stanu zużycia łańcucha i albo go naciągnąć, albo wymienić.
Jazda na rowerze - korzyści
Niebezpieczne luzy w łożyskach i układ jezdny
– Poluzowana piasta, czyli oś koła, podobnie jak każda niedokręcona część roweru, może być przyczyną szybszego zużywania się sprzętu, a nawet groźnego wypadku – wyjaśnia specjalista. – Aby sprawdzić stan piasty, jedną ręką chwytamy za ramę, drugą poruszamy kołem na boki. Wszelki wyczuwalny luz najlepiej od razu zgłosić do serwisu rowerowego, gdzie zostanie wyregulowany. Czasem może to wymagać wymiany zużytych części. Podobnie sprawdzamy działanie korbowodu: chwytamy za ramię korby i poruszamy nią na boki (do wewnątrz i na zewnątrz roweru).
W przypadku poluzowania trzeba dokręcić ramię lub nawet wymienić wkład suportu albo ramię korby. Płynna praca łożysk sterowych to również ważny element bezpiecznej jazdy i właściwej konserwacji sprzętu. – Gdy przechylimy rower lekko na bok, przednie koło powinno skręcić bez oporu. Luzy sprawdzamy zaciskając hamulec i ruszając rowerem w przód i w tył oraz na boki. Ewentualne luzy możemy wyregulować samodzielnie, ale przy braku wyczucia ryzykujemy zniszczeniem łożysk sterowych, co grozi poważaną wywrotką – ostrzega Karol Popławski. Wszelkie inne połączenia również należy sprawdzić.
Przed kolejnym sezonem należy zlikwidować ewentualne luzy śrub na wsporniku siodła, kierownicy, kołach i pedałach.
Jak sprawdzić stan kół w rowerze?
Sprawne koła to podstawa udanego startu w nowy sezon. Na początku sprawdzamy stan opon - całkowicie spuszczając powietrze z kół i ściskając mocno oponę palcami, możemy przyjrzeć się fakturze gumy. Ważny jest też naciąg szprych – jeśli są luźne, to znak, że należy dociągnąć je specjalnym kluczem do centrowania kół. Ostatnim krokiem przed wyruszeniem w trasę jest odpowiednie dopompowanie kół. Jeśli opony uginają się pod nami bardziej niż na centymetr, to znaczy, że ciśnienie jest zbyt małe. Jeśli niepokojąco często musimy dopompowywać koła to znak, że warto wymienić dętkę.
Jeśli decydujemy się na samodzielną naprawę, pamiętajmy by do podważania opony nie używać narzędzi o zaostrzonej krawędzi - wystarczy zwykła łyżka. Właściwe przygotowanie roweru do sezonu to gwarancja bezpiecznej i przyjemnej jazdy. Jeśli nie jesteśmy w stanie samodzielnie dokonać pełnego przeglądu, a chcemy mieć pewność, że rower będzie działał bez zarzutu, skorzystajmy z usług profesjonalnego serwisu.
Jaki jest koszt przeglądu roweru przed sezonem?
Koszt podstawowej regulacji to około 50 zł, bardziej szczegółowy serwis może kosztować 100-150 złotych. Jednorazowy wydatek na początku sezonu może zaoszczędzić nam wielu kłopotów w użytkowaniu sprzętu oraz dalszych kosztów dodatkowych napraw.
Polecany artykuł: