Jazda rowerem zimą - technika jazdy, dobór opon zimowych i stroju
Jazda rowerem zimą to aktywność, na którą decydują się nieliczni - większość, w obawie przed zbyt niskimi temperaturami i niesprzyjającymi warunkami na drodze, rezygnuje z roweru w zimie. Wystarczą jednak odpowiednie opony, ciepły strój i znajomość techniki jazdy po śniegu, aby czerpać korzyści z jazdy na rowerze w chłodniejsze dni. Przeczytaj porady, jak przygotować się do jazdy na rowerze zimą.
Spis treści
- Jak się ubrać na rower zimą?
- Jazda na rowerze - dlaczego warto jeździć jednośladem?
- Opony do jazdy na rowerze zimą
- Technika jazdy na rowerze zimą
Czy jazda rowerem zimą jest zdrowa? Tak, ale trzeba przestrzegać kilku ważnych zasad. Jazda rowerem zimą nie musi być wyzwaniem - wystarczy się do niej właściwie przygotować. Potrzebne będzie odpowiednie ubranie, opony oraz znajomość kilku podstawowych reguł technicznych.
Jak się ubrać na rower zimą?
Ważnym czynnikiem powstrzymującym rowerzystów przed kontynuowaniem jazdy na jednośladzie w chłodniejsze dni jest obawa przed zimnem. Jednak odpowiednio dobrany strój do jazdy na rowerze zimą znacznie poprawi jej komfort. O czym trzeba pamiętać kompletując go?
1. Ubierz się na cebulkę: dzięki kilku warstwom ubrań nie będzie ci ani za zimno, ani za ciepło; jeśli się rozgrzejesz - szybko i łatwo zdejmiesz warstwę zewnętrzną - ochronną.
2. Liczba warstw ubioru zależy od pogody i stopnia odczuwania zimna:
- warstwa podstawowa - przylega do skóry, powinna mieć właściwości oddychające i odprowadzać wilgoć;
- warstwa izolująca - oprócz właściwości oddychających również izoluje;
- warstwa ochronna - oddycha i chroni przed niesprzyjającą aurą: deszczem, śniegiem, wiatrem.
Jeśli zima jest łagodna, a temperatura utrzymuje się powyżej zera - wystarczą dwie pierwsze warstwy. Zazwyczaj jednak ta pora roku wymaga nałożenia wszystkich trzech warstw ubrań.
3. Wybieraj ubrania z materiałów oddychających: jeśli któraś z warstw nie będzie miała właściwości szybkoschnących i oddychających, cały pomysł z ubraniem na cebulkę pójdzie na marne, bo będziemy przemoczeni i przemarznięci. Podczas jazdy na rowerze zimą lepiej unikać ubrań z naturalnych materiałów, np. bawełny, ponieważ wolno schną i tym sposobem możemy wyziębić swój organizm. Sprawdzą się za to syntetyki: poliester, elastyn, polietylen i polipropylen.
4. W zimowym stroju od pasa w dół podstawą jest bielizna termoaktywna. Jeśli chodzi o spodnie, nie powinny przepuszczać wiatru i być wodoodporne. Dobrze też, by miały wysoki stan, który będzie nas chronił, gdy będziemy mocniej pochylać się do przodu. Stosować można różne kombinacje: wybrać termoaktywne getry i na nie założyć spodnie lub tylko jedną parę zwężanych u dołu spodni ocieplanych.
5. Pamiętaj o ochronie głowy przed zimnem - nakrycie głowy to konieczność! Dobrze, jeśli wybierzemy nie zwykłą czapkę, ale kominiarkę, lub czapkę z chustą buff lub maską. W ten sposób osłonimy również twarz. Materiały, z których wykonane jest nakrycie głowy, powinny być syntetyczne. Praktycznym rozwiązaniem jest wodoszczelna membrana.
6. Dobierz odpowiednie rękawiczki: powinny być długie, by swobodnie zmieściły się pod kurtką, przyda się również funkcja wodoszczelności i nieprzemakalności. Dzięki wkładkom żelowym będzie się nam wygodniej trzymało kierownicę, odciążymy dłonie i uchronimy je przed zdrętwieniem.
7. Ważnym elementem stroju do jazdy na rowerze zimą są buty z wodoszczelną i chroniącą przed wiatrem membraną, na wysokiej cholewce. Jeśli planujesz zakup obuwia specjalnie na tę porę roku, wybierz większe niż zazwyczaj - musi się w nich bez problemu zmieścić gruba skarpeta, w przeciwnym razie mogą wystąpić problemy ze swobodnym przepływem krwi, co sprawi, że będzie ci jeszcze zimniej. Skarpety powinny być dłuższe, aby chroniły nogę także powyżej kostki, jednak stopa ma się w nich swobodnie czuć. Postaw na model, który odprowadza pot, np. z materiału Coolmax.
Czytaj też: Buty na rower - jakie cechy powinny mieć dobre buty rowerowe?
Jazda na rowerze - dlaczego warto jeździć jednośladem?
Czytaj też: Rower - 9 powodów, dla których warto jeździć na rowerze
Opony do jazdy na rowerze zimą
Kiedy myślimy o zimowej jeździe samochodem, jedną z pierwszych kwestii, które przychodzą nam do głowy, jest wymiana opon. A jak jest w przypadku rowerów: czy zakup opon zimowych będzie konieczny?
Wydaje się, że większość osób nawet zimą korzysta z opon semi-slick, na których jeździ w każdą inną porę roku. Nie musi to oznaczać złej decyzji, ponieważ zima w Polsce najmocniej atakuje zazwyczaj w ciągu kilkunastu dni w roku, a duża część z nas mieszka w miejscach, gdzie drogi i chodniki są odśnieżane i posypywane solą. Z drugiej strony, śnieg też nie zawsze musi oznaczać duże niebezpieczeństwo - przyklejony do opony zwiększy tarcie, a przy okazji przyczepność do podłoża.
Aby polepszyć przyczepność zwykłych opon, należy obniżyć w nich ciśnienie. Z drugiej strony trzeba uważać, aby ciśnienia nie było zbyt mało, ponieważ wtedy zwiększy się ich opór toczenia.
Jeśli jednak będziemy się poruszać w śniegu kopnym, a nie ubitym (takim, jaki można spotkać w mieście), warto zainwestować w opony terenowe o większej szerokości od semi-slicków, a co za tym idzie - lepszej przyczepność do podłoża. Dzięki nim łatwiej przejedziemy przez grubą warstwę śniegu.
Dużym powodzeniem wśród zimowych rowerzystów cieszą się też opony z kolcami, które dobrze sprawdzają się nawet w najcięższych warunkach jazdy. Ponieważ stawiają większy opór niż zwykłe opony, znacznie poprawiają przyczepność na lodzie i utwardzonym śniegu. Opony z kolcami są droższe niż zwykłe (kosztują od 100 zł), a najbardziej popularnymi ich producentami są niemiecka marka Schwalbe i fińska firma Nokian.
O czym warto pamiętać, jeżdżąc na rowerze zimą?
- przed każdą wyprawą posmaruj twarz grubą warstwą tłustego kremu, np. z witaminą A;
- zainwestuj w błotniki, dzięki którym ochronisz swoją odzież przed przemoczeniem;
- zadbaj o prawidłowe oświetlenie i pamiętaj o przedniej lub tylnej lampce;
- jeśli przechowujesz rower w nieogrzewanym pomieszczeniu, zdejmuj licznik i lampkę na noc, by zaoszczędzić baterie, które zimą mają krótszą żywotność;
- smaruj łańcuch rowerowy częściej niż w cieplejsze dni i za pomocą bardziej gęstych smarów;
- sól, która posypywane są ulice, działa niszcząco na rowerowe podzespoły, dlatego po zimowej przejażdżce dobrze jest umyć rower ciepłą wodą i zostawić go w ogrzewanym pomieszczeniu do momentu wyschnięcia.
Technika jazdy na rowerze zimą
1. Pierwsza zasada jazdy na rowerze zimą jest oczywista - potrzebne są: duża koncentracja, refleks i równowaga, jako że pokonywanie ośnieżonych, a tym bardziej oblodzonych tras jest trudniejsze od codziennego przemierzania suchych asfaltowych dróg. Przy każdym ruszaniu i przyspieszaniu konieczne jest korzystanie z wyższych biegów, które zmniejszają ryzyko utraty przyczepności.
2. Bardzo trudną sytuacją jest poślizg przedniego koła, który (prawie) za każdym razem kończy się w zimowych warunkach mniej lub bardziej spektakularnym upadkiem. Jeśli jednak poślizg dotyczy tylnego koła, warto podeprzeć się na jednej - najlepiej wyprostowanej - nodze. Ten dodatkowy punkt zaczepienia może uchronić nas przed wywrotką. Przed wywróceniem się na rowerze może uchronić nas obniżenie siodełka - dzięki temu środek ciężkości roweru również zostaje obniżony, a my zachowujemy większą stabilność na lodzie.
3. Jazda na rowerze zimą sprawia kłopoty zwłaszcza w kontekście hamowania. Gwałtowne naciśnięcie hamulca i zablokowanie koła może spowodować szybszy upadek. Hamulce zimą sprawiają się o wiele gorzej niż w inne pory roku, dlatego zamiast hamować, lepiej zwalniać, a jeśli hamować - to bezpieczniejszym tylnym hamulcem lub tylnym i przednim. Używanie wyłącznie przedniego może nas szybciej przybliżyć do "gleby".
Czytaj także: Ćwiczenia na uczucie ciężkich nóg: trening zimą
4. Niewielu z nas jeździ zimą po lodzie, jeśli jednak znajdziemy się na oblodzonej uliczce albo kałuży, najbezpieczniej przejechać przez nie prosto, bez skręcania. Natomiast pokonywanie krawężników i różnego rodzaju kolein powinno odbywać się pod kątem zbliżonym do 90° - kąt ostry zwiększa prawdopodobieństwo poślizgu.
5. Dużym wyzwaniem na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni są zakręty - wchodzimy w nie wolno (zimą w ogóle jeździmy wolniej, nawet jeśli byśmy nie chcieli, wymuszają to na nas warunki), nie przechylając roweru i robimy możliwie jak największy łuk, nieznacznie obracając kierownicę.
6. Podniesienie kierownicy na maksymalną wysokość umożliwi zachowanie wyprostowanej postawy ułatwiającej zachowanie równowagi.
Polecany artykuł: