Krewetki - właściwości odżywcze, kalorie. Jak jeść krewetki?

2019-02-14 15:18

Krewetki są cenione nie tylko ze względu na smak. Krewetki mają liczne właściwości i wartości odżywcze, a przy tym niewiele kalorii. Krewetki pozytywnie wpływają na układ nerwowy i układ krążenia. Mają właściwości przeciwzapalne, antynowotworowe i opóźniające procesy starzenia. Sprawdź, dlaczego jeszcze warto jeść krewetki.

Krewetki - właściwości odżywcze, kalorie. Jak jeść krewetki?
Autor: Getty Images

Spis treści

  1. Krewetki - właściwości. Czy krewetki są zdrowe?
  2. Krewetki - wartości odżywcze, kalorie (w 100 g)
  3. Krewetki - dlaczego warto jeść krewetki?
  4. Krewetki - przeciwwskazania
  5. Krewetki - jak wybrać i przechowywać?
  6. Krewetki - jak obrać krewetki?
  7. Krewetki - ile gotować? Jak je przygotować?
  8. Krewetki - przepis na krewetki w białym winie

Krewetki to jedne z popularniejszych skorupiaków w kuchni. Istnieją różne rodzaje krewetek. Ze względu na barwę wyróżnia się krewetki szare, różowe i czerwone. Ze względu na wielkość wyróżnia się krewetki tygrysie i koktajlowe. Jednak ich właściwości i wartości odżywcze są do siebie bardzo zbliżone.

Krewetki - właściwości. Czy krewetki są zdrowe?

  • krewetki źródłem białka

100 g krewetek dostarcza prawie 14 g pełnowartościowego białka, dlatego też z powodzeniem mogą być spożywane jako zamiennik mięsa czerwonego oraz drobiowego.

  • krewetki skarbnicą wielonienasyconych kwasów tłuszczowych

Kolejną zaletą krewetek jest dość wysoka zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (0,295 g/ 100 g), które mają korzystny wpływ na układ sercowo- naczyniowy: regulują pracę tętnic, zapobiegają powstawaniu zakrzepów.

Krewetki są też źródłem cholesterolu (126 mg/100 g produktu). Jednak krewetki, mimo że zawierają cholesterol, są bezpieczne dla osób z wysokim stężeniem cholesterolu we krwi.

Zawierają one bowiem duże ilości kwasów omega-3, które neutralizują jego szkodliwe działanie. Poza tym krewetki charakteryzuje się niską zawartością kwasów tłuszczowych nasyconych i są bogate w witaminy i składniki mineralne. Dzięki temu wpływają pozytywnie na funkcjonowanie układu krążenia.

Poza tym stosunek kwasów omega-3 do omega-6 w krewetkach jest prawidłowy, co wiąże się z niższym ryzykiem cukrzycy typu 2, otyłości i nadciśnienia.

Krewetki to produkt niskokaloryczny - 100 g krewetek dostarcza 71 kcal. Polecane są więc osobom odchudzającym się.

  • Krewetki źródłem karotenoidu

Krewetki dzięki zawartości karotenoidu - astaksantyny - mają właściwości przeciwzapalne. Astaksantyna może być korzystna dla układu nerwowego, układu mięśniowego oraz zmniejszać ryzyko wystąpienia raka jelita grubego i cukrzycy.

Jednak ilość tego barwnika w krewetkach może być różna, w zależności od sposobu żywienia skorupiaków. Ważne jest, by krewetki pobierały astaksantynę z naturalnych źródeł: alg morskich i zooplanktonu.

  • Krewetki - bogactwo witamin i składników mineralnych

Krewetki zawierają znaczne ilości witaminy B12, witaminy B6, niacyny i witaminy E. Są też źródłem selenu, który poprawia odporność organizmu, bierze udział w detoksykacji szkodliwych dla organizmu związków.

W krewetkach znajduje się jeszcze miedź, której funkcja w organizmie związana jest z działaniem dysmutazy ponadtlenkowej, zapobiegającej stresowi oksydacyjnemu.

Niestety krewetki są też bogate w sód.

CZYTAJ TEŻ:

Warto wiedzieć

Krewetki - wartości odżywcze, kalorie (w 100 g)

Wartość energetyczna - 71,0 kcal
Białko - 13,61 g
Tłuszcze - 1,01 g

- tłuszcze nasycone - 0,261 g
- tłuszcze jednonienasycone - 0,181 g
- tłuszcze wielonienasycone - 0,295 g
W tym omega-3 0,076 g (DHA 0,070 g)

Cholesterol 126,0 mg

Minerały

Potas - 133,0 mg (4% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)
Sód - 566,0 mg (38%)
Wapń - 54,0 mg (5%)
Fosfor - 244,0 mg (35%)
Żelazo - 0,21 mg (2%)
Magnez - 22,0 mg (6%)
Cynk - 0,97 mg (9%)
Miedź - 0,182 mg (20%)
Selen - 29,6 µg (54%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,02 mg (2%)
Witamina B2 - 0,015 mg (1%)
Niacyna - 1,778 mg (11%)
Witamina B6 - 0,161 mg (13%)
Foliany - 19,0 µg (5%)
Witamina B12 - 1,11 µg (46%)
Witamina A - 54,0 µg (6%)
Witamina E - 1,32 mg (12%)
Witamina D - 0,1 µg (0,7%)
Witamina K - 0,3 µg (0,5%)

Wartość odżywcza: USDA National Nutrient Database for Standard Reference, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Krewetki - dlaczego warto jeść krewetki?

Źródło: x-news.pl/Agencja TVN

Krewetki - przeciwwskazania

Krewetki należą do skorupiaków, tym samym do produktów, które mogą powodować alergię pokarmową. Niektóre reakcje alergenne mogą być reakcją na siarczyny, które są stosowane w celu zapewnienia okresu przydatności do spożycia.

Krewetki zawierają umiarkowane ilości puryn, które dla osób zdrowych nie są niebezpieczne. Jednak powinny je ograniczyć osoby z dną moczanową, u których zbyt duża ilość krewetek może wiązać się z zaostrzeniem choroby.

Podobnie jak większość ryb i owoców morza, krewetki mogą zawierać śladowe ilości rtęci, której wysokie stężenie jest niebezpieczne dla płodu. W związku nie są one zalecane kobietom w ciąży.

Polecamy
jesz co lubisz kulinaria

Autor: Time S.A

Zbilansowane dieta to klucz do zdrowia i lepszego samopoczucia. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie. Wybieraj spośród tysięcy przepisów na zdrowe i smaczne dania z wykorzystaniem dobrodziejstw natury. Ciesz się indywidualnie dobranym menu, stałym kontaktem z dietetykiem i wieloma innymi funkcjonalnościami już dziś!

Krewetki - jak wybrać i przechowywać?

Świeże krewetki powinny być jędrne, a ich mięso powinno przylegać do skorupy. Na skorupce nie powinno być czarnych plam, a jej barwa nie może być żółta. Dobrej jakości krewetki powinny charakteryzować się lekko morskim zapachem.

Warto wiedzieć, że połowa krewetek dostępna na rynkach pochodzi ze sztucznych hodowli, a ich jakość może się różnić. Warunki niektórych hodowli są zbliżone do warunków w naturalnych środowisku: otwarte systemy i pasze składające się z naturalnych składników. W związku z tym niektóre krewetki z hodowli mogą być bezpieczniejsze niż te z naturalnych połowów, które mogą pochodzić ze skażonych siedlisk.

Warto kupować krewetki z zaufanego źródła. Lepszym wyborem będą krewetki mające oznaczenie „hodowane w sposób zrównoważony” lub „certyfikowane MSC”.

Krewetki świeże można przechowywać maksymalnie 2 dni w warunkach chłodniczych, ale najlepiej spożyć je w dniu zakupu. Natomiast krewetki mrożone można przechowywać nawet do kilku tygodni. Krewetki należy rozmrażać w zimnej wodzie lub w lodówce, to zmniejszy ryzyko wysuszenia oraz zakażenia.

Krewetki - jak obrać krewetki?

Przed przystąpieniem do obierania krewetek należy je opłukać pod bieżącą wodą. Jeśli mają głowę, należy ją odciąć.

Istnieją trzy sposoby obierania krewetek:

  • przy użyciu rąk
  • z wykorzystaniem nożyc kuchennych
  • z wykorzystaniem widelca półmiskowego z dwoma zębami

Obierając krewetki ręcznie w pierwszej kolejności należy pozbyć się nóg. Następnie trzeba rozerwać skorupę przy użyciu kciuków, chwytając ja od spodu, gdzie jest miękka. Na koniec ściągamy skorupę.

Obierając krewetki z wykorzystaniem noża należy włożyć koniec noża między skorupkę a krewetkę i ciąć ją wzdłuż długości aż do ogona. Następnie w ten sposób oddzieloną skorupkę odcinamy od tułowia. Podobnie jak w przypadku obierania ręcznego, pozbywamy się ogona.

Obieranie krewetek za pomocą widelca należy rozpocząć od umieszczenia jednego zęba widelca w ciemnym miejscu w żyle. Mocno przytrzymując krewetkę wciska się zęby w głąb żyły. Wtedy krewetka zacznie się prostować - ciśnienie zwinie skorupkę do ogona.

Krewetki tuż pod powierzchnią posiadają ciemną żyłę, która jest u tych skorupiaków przewodem pokarmowym. Zjedzenie krewetek z żyłą nie jest niebezpieczne, ale bardziej estetycznie wyglądają krewetki bez żyły. Jej usunięcie polega na delikatnym nacięciu tylnej części krewetki i wyjęciu jej przy użyciu końcówki noża.

Krewetki - ile gotować? Jak je przygotować?

Pomysłów na dania z krewetek jest bardzo wiele. Krewetki można piec, gotować, grillować a także smażyć na maśle lub oleju, podawać w sosie maślanym lub kremowym.

Ile gotuje się krewetki? Po doprowadzeniu do wrzenia i gotujemy odpowiednio: mrożone krewetki 1–2 minuty, świeże krewetki 2–3 minuty.

Krewetki pieczone, gotowane i grillowane doprawiane czosnkiem i ziołami będą zdrowsze. Można je podawać jako danie główne, ale też w połączeniu z makaronem, ryżem, bagietką i surówką ze świeżych warzyw.

Krewetki - przepis na krewetki w białym winie

Źródło: x-news.pl/Kocham Gotować

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.