3 superfoods dla zdrowia jelit. Dietetyczka: poprawiają odporność i zmniejszają poziom stresu

2024-01-30 15:47

Początek roku zachęca do refleksji i postanowień. Mamy także większą motywację do wprowadzenia zmian w stylu życia. Najczęściej dotyczą one diety. Jeśli chcecie wprowadzić zmiany w codziennym jadłospisie, to dietetyczka ma pewną radę. Warto uwzględnić w nim 3 produkty typu superfoods. Jelita wam za to podziękują.

3 superfoods dla zdrowia jelit. Dietetyczka: poprawiają odporność i zmniejszają poziom stresu
Autor: Getty Images 3 superfoods dla zdrowia jelit. Dietetyczka: poprawiają odporność i zmniejszają poziom stresu

Najczęściej nasze postanowienia noworoczne dotyczą modyfikacji diety, zrzucenia nadprogramowych kilogramów oraz zadbania o lepsze samopoczucie i aktywność fizyczną. Dużo osób przymierza się do tego, żeby codziennie zdrowo się odżywiać. To jednak wymaga rezygnacji z częstego spożywania fast foodów i produktów wysoko przetworzonych.

Co jeść, aby czuć się lepiej?

Dietetyczka Shony Wilkinson wymieniła w rozmowie z portalem Yahoo Lifestyle Canada tzw. superfoods, które mają zbawienny wpływ na pracę jelit. Te naturalne i pyszne produkty, które zawierają wiele unikalnych składników odżywczych, dbają też o dobry nastrój, jak również poprawiają odporność i zmniejszają poziom stresu.

W formie 24: oczyszczanie jelita grubego

Imbir

Jadłospis warto wzbogacić o dobrze znany i popularny szczególnie w sezonie jesienno-zimowym imbir. Zawiera w sobie całą kompozycję składników odżywczych m.in. witamin, minerałów, aminokwasów i antyoksydantów. Dzięki temu ma wszechstronne właściwości prozdrowotne, np. wspomaga trawienie oraz działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo oraz rozgrzewająco.

Zdaniem dietetyczki imbir uchodzi za środek, który „świetnie pomaga jelitom właściwie pracować, łagodząc ich skurcze i stymulując opróżnianie żołądka”.

Owies

Kolejnym produktem typu superfoods polecanym przez ekspertkę Shony Wilkinson jest owies, który uważany jest za jedno z najzdrowszych zbóż. Jako źródło licznych witamin, soli mineralnych oraz wysokiej ilości błonnika rozpuszczalnego (zwanego beta-glukanem) ma dobroczynny wpływ na jelita. Pobudza je do wzmożonej pracy.

Jak wyjaśniła dietetyczka, owies ze względu na bogatą zawartość włókna roślinnego „odgrywa kluczową rolę w obniżaniu poziomu cholesterolu i regulowaniu poziomu cukru we krwi”. Do tego ma znacznie więcej białka i mniej węglowodanów niż większość zbóż.

- Mam nadzieję, że w nowy roku więcej osób włączy owies do diety, biorąc pod uwagę jego wachlarz korzyści zdrowotnych – dodała. Ten tani i zdrowy produkt może być używany na różne sposoby, np. jako dodatek do musli, jogurtu, ciasteczek, wypieków czy przygotowania domowych płatków śniadaniowych.

Kakao

Zdaniem Wilkinson kakao to cenny produkt w zdrowym i odpowiednio zbilansowanym menu. Ten najważniejszy składnik czekolady obfituje w dużą ilość przeciwutleniaczy, a także w magnez, wapń i żelazo. Połączenie tych składników powoduje, że poprawia się nasze samopoczucie.

Ekspertka zwróciła uwagę, że kakao to też „probiotyk, który pomaga odżywiać zdrowe bakterie jelitowe”. – W ostatnim czasie dostępnych jest wiele produktów na bazie kakao, np. ziarna kakaowe w czekoladzie czy napój kakaowy – dodała. Według niej świetnym pomysłem jest również zjedzenie kawałka ciemnej czekolady.