Rządzi w polskich smażalniach. Mało kalorii, mnóstwo dobrego tłuszczu i antyoksydantów

2024-07-09 11:24

Flądra to niewątpliwie królowa nadbałtyckich barów, smażalni i restauracji. Jest tak powszechna, że aż czasem zapominamy, jak bardzo jest zdrowa. Nie żałuj sobie na urlopie, ale pamiętaj o niej cały rok i spróbuj ją w bardziej zdrowej wersji.

Rządzi w polskich smażalniach. Mało kalorii, mnóstwo dobrego tłuszczu i antyoksydantów
Autor: GettyImages

Nieprzypadkowo mówi się, że ryba wpływa na wszystko, a ryby morskie zaliczane są do tych najzdrowszych ze względu na znakomite tłuszcze.

Pod tym względem flądra nie jest wyjątkiem. Ma jednak dodatkowe, unikalne zalety, które powinny cię do niej przekonać nie tylko na wakacjach.

Ryby morskie – dlaczego warto je jeść?

Flądra a metale toksyczne

Sporo się mówi o tym, że ryby i inne owoce morza chłoną niczym gąbka metale ciężkie i inne szkodliwe substancje. Z tego powodu modne stały się produkty hodowlane, a niektórzy takim zagrożeniem tłumaczą unikanie zdrowych produktów.

W przypadku flądry nie ma się czego bać. Chociaż żyje przy dnie i jest narażona na różne świństwa, którymi człowiek zanieczyszcza morza, w tym Bałtyk, okazała się na nie wyjątkowo odporna.

Badania Morskiego Instytutu Rybackiego dowiodły, że flądra nie kumuluje w sobie nadmiernie kadmu, rtęci czy ołowiu. Prędzej gatunek przepadnie przez nierozsądne połowy niż nam flądry realnie zagrożą.

Między innymi z tego powodu flądry są polecane nawet dzieciom i kobietom w ciąży.

Flądra - walory zdrowotne

Flądra to przede wszystkim woda - stanowi ok. 80 proc. składu tej ryby. 5 proc. to tłuszcz. Jak na rybę morską, nie jest go zbyt dużo i flądra należy do ryb chudych.

Zarazem taki tłuszcz to MNÓSTWO dobra. Jak inne ryby, flądry zawierają dwa niezwykle cenne kwasy należące do omega-3 – są to EPA i DHA (kwas eikozapentaenowy i dokozaheksaenowy).

Kwasy EPA i DHA są szczególnie ważne w profilaktyce chorób serca. Działają także przeciwzapalnie i wspierają układ nerwowy. Dzięki nim możesz liczyć na lepszą koncentrację i zmniejszasz ryzyko depresji.

Pełnowartościowe białko, dobry dla kości i zębów fosfor oraz selen, wspierający odporność, zaliczany do najsilniejszych antyoksydantów - to kolejne skarby z flądry.

Ja przygotować zdrową flądrę

Coraz więcej osób podczas urlopu rezygnuje z jedzenia ryb w barach i smażalniach. Faktycznie, masowy sposób ich przyrządzania nie jest najlepszy dla zdrowia.

Zdecydowanie lepiej wybrać się na lokalne targowisko po świeżą rybę i przygotować ją samodzielnie w piekarniku czy ugotować na parze.

Podczas klasycznego smażenia flądry tracimy sporo cennych składników odżywczych. Flądra szybko wchłania tłuszcz i już nie jest taka dobra.

Jak kupić dobrą flądrę

Kupując świeże ryby, zwróć uwagę na ich brzuch. Powinien być jasny, lekko błyszczący.

Błyszczeć powinny też oczy, a charakterystyczny zapach ryby nie może być zbyt intensywny.

Pamiętaj też, że urlop służy przede wszystkim odpoczynkowi i relaksowi. Jeśli nie lubisz spędzać czasu w kuchni, świat się nie zawali, jeśli pójdziesz na gotową rybkę, choćby z grilla.

Sonda
Podczas urlopu nad morzem z ryb wybierasz najczęściej: