Leczo - z cukinii i nie tylko. Kalorie i wartości odżywcze

2018-08-29 11:42

Leczo to węgierskie danie przyrządzone z różnych warzyw - cukinii, świeżej papryki, pomidorów i cebuli, z dodatkiem kiełbasy, jajek i przypraw, która jest spożywana na gorąco. Ile kalorii i jakie wartości odżywcze ma leczo?

Leczo - z cukinii i nie tylko. Kalorie i wartości odżywcze
Autor: Getty Images Leczo - z cukinii i nie tylko. Kalorie i wartości odżywcze

Spis treści

  1. Leczo - z cukinii i nie tylko
  2. Cukinia - poznaj jej właściwości zdrowotne
  3. Leczo - ile kalorii ma leczo?
  4. Leczo - czy jest zdrowe?
  5. Leczo wegetariańskie - kcal

Leczo to danie wywodzące się z kuchni węgierskiej, ale też charakterystyczne dla kuchni czeskiej, chorwackiej i słowackiej. Jest również bardzo popularne w Polsce, Austrii i Izraelu.

Leczo - to tradycyjne, węgierskie - składa się z żółtej papryki, pomidora i cebuli oraz przypraw soli i słodkiej mielonej papryki. Danie przybiera formę gulaszu z grubo pokrojonymi warzywami. Istnieje wiele modyfikacji leczo.

W Polsce leczo przygotowuje się z dodatkiem cukinii lub bakłażanów, których w okresie letnim jest pod dostatkiem.

Leczo - z cukinii i nie tylko

Leczo charakterystyczne dla kuchni węgierskiej przygotowuje się ze świeżych pomidorów i papryki. Warzywa te są duszone na smalcu z dodatkiem wędzonego boczku oraz podsmażonej cebuli z mieloną papryką. W niektórych przepisach jako dodatki pojawiają się też czosnek, liść laurowy, mielony czarny pieprz czy tymianek.

Do leczo dodaje się też mięso, kiełbasę, bekon oraz wątróbkę, czasami jest również podawane z plastrami jaj na twardo ułożonymi na górze potrawy.

Leczo najczęściej podaje się z ryżem lub ziemniakami, nieco rzadziej w naleśniku, jako farsz.

W Niemczech leczo podaje się jako samodzielne danie, najczęściej z chlebem oraz w postaci dodatku warzywnego do dań mięsnych, np. pieczonego kurczaka, bażanta, wołowiny, wieprzowiny i steków.

W Polsce leczo przygotowuje się z dodatkiem cukinii rzadziej bakłażana. Warzywa - w przeciwieństwie do leczo węgierskiego - dusi się na oleju rzepakowym. Najczęściej spożywa się je na ciepło, jako danie głównie i podaje z kiełbasą oraz chlebem lub ryżem.

W Polsce popularne jest także leczo z dodatkiem mięsa, np. mięsa drobiowego lub wieprzowego, które wcześniej kroi się w kostkę i dusi po uprzednim podsmażeniu. Mniej popularny jest dodatek mięsa mielonego. Leczo przyrządza się także w wersji wegetariańskiej, w Polsce prócz warzyw często leczo wzbogaca się o cieciorkę, soczewicę, fasolę lub tofu. Znane są też wersje z pieczarkami. Leczo podaje się z chlebem, ryżem, ale też z makaronem i kaszą jaglaną.

Cukinia - poznaj jej właściwości zdrowotne

Warto wiedzieć

Leczo - ile kalorii ma leczo?

100 lecza z kiełbasą dostarcza 58 kcal oraz

Składniki odżywcze w 100g
Białko 3,2 g
Tłuszcze 3,99 g
Tłuszcze nasycone 1,01 g
Tłuszcze jednonienasycone 2,02 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,66 g
Cholesterol 7,6 mg
Węglowodany 3,1 g
Błonnik 1,1 g
Minerały
Sód 135,8 mg (9%)*
Potas 262,2 mg (7%)
Wapń 11,5 mg (1%)
Fosfor 42,7 mg (6%)
Magnez 12,7 mg (3%)
Żelazo 0,62 mg (6%)
Cynk 0,53 mg (5%)
Miedź 0,07 mg (8%)
Witaminy
Witamina A 109,0 µg (12%)
Witamina E 1,3 mg (13%)
Witamina B1 0,12 mg (9%)
Witamina B2 0,07 mg (6%)
Niacyna 1,4 mg (9%)
Witamina B6 0,19 mg (15%)
Foliany 36,0 µg (9%)
Witamina B12 0,08 µg (3%)
Witamina C 26,9 mg (30%)
Witamina D 0,08 µg (5%)

*(% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Leczo - czy jest zdrowe?

Leczo to potrawa niskokaloryczna (najmniej kalorii zawiera leczo wegetariańskie). Jednocześnie leczo wegetariańskie cechuje się niższą zawartością kwasów tłuszczowych nasyconych oraz nie zawiera cholesterolu (w przeciwieństwie do leczo z kiełbasą). Także mniejszą zawartością tłuszczu będzie się cechowało leczo z dodatkiem duszonego mięsa drobiowego.

Zarówno leczo z kiełbasą, jak i leczo wegetariańskie jest źródłem witamin i składników mineralnych, głównie witaminy A, witaminy E i witaminy B6 oraz potasu, fosforu, żelaza i cynku.

Leczo wegetariańskie cechuje się wyższą zawartością miedzi i niższą zawartością sodu. Ponadto ma też więcej błonnika pokarmowego.

Leczo wegetariańskie jest zatem zdrowszą alternatywą tego dania. Warto je włączyć do jadłospisu, szczególnie w sezonie letnim, kiedy mamy dostęp do świeżych warzyw.

Leczo wegetariańskie to świetny pomysł na pełnowartościowy posiłek dla osób będących na diecie odchudzającej, osób z cukrzycą, a także z problemami układu sercowo- naczyniowego.

Warto jednak pamiętać o odpowiednich dodatkach - najlepiej wybrać pełnoziarniste pieczywo, ryż brązowy lub dziki oraz gruboziarniste kasze.

Leczo wegetariańskie - kcal

Kalorie, wartości odżywcze lecza wegetariańskiego (w 100 g)

Wartość energetyczna 49 kcal
Białko 2,6 g
Tłuszcze 1,8 g
Tłuszcze nasycone 0,17 g
Tłuszcze jednonienasycone 0,855 g
Tłuszcze wielonienasycone 0,615 g
Cholesterol 0 mg
Węglowodany 7,4 g
Błonnik 1,6 g
Minerały
Sód 6,0 mg (0,4%)*
Potas 296,5 mg (8%)
Wapń 14,0 mg (1%)
Fosfor 41,1 mg (6%)
Magnez 15,1 mg (4%)
Żelazo 0,8 mg (8%)
Cynk 0,46 mg (4%)
Miedź 0,12 mg (13%)
Witaminy
Witamina A 118,6 µg (13%)
Witamina E 1,4 mg (14%)
Witamina B1 0,12 mg (9%)
Witamina B2 0,07 mg (5%)
Niacyna 0,96 mg (6%)
Witamina B6 0,19 mg (15%)
Foliany 41,0 µg (10%)
Witamina B12 0,0 µg (0%)
Witamina C 29,3 mg (33%)
Witamina D 0,0 µg (0%)

*(% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.