Joga

W szerokim kontekście joga to jeden z systemów filozofii indyjskiej. Jej istotnym elementem są ćwiczenia fizyczne i mentalne, które kompleksowo rozwijają ciało i umysł. Praktykowanie poszczególnych pozycji jogi wzmacnia mięśnie, uelastycznia tkanki i rozwija mobilność w stawach. To rodzaj sportu dostępny niemal dla wszystkich bez względu na wiek, płeć i poziom sportowy. Regularne uprawianie jogi wpływa na uważność, koordynację i samoświadomość. Jest ona także niezwykle bezpieczna i trudno w niej …

Czy można ćwiczyć jogę w czasie miesiączki? Nawet warto! Wraz z krwawieniem miesięcznym pojawiają się takie dolegliwości jak bóle brzucha, krzyża, zawroty głowy, nudności czy osłabienie. Odpowiednio dobrane ćwiczenia na ból miesiączkowy mogą je złagodzić. Zobacz najlepsze asany na ból w trakcie miesiączki.
Joga Iyengara to jeden z najpopularniejszych rodzajów jogi. Korzyści zdrowotne praktyki jogi metodą Iyengara są nieocenione, a pozytywne opinie o niej zalewają internet! Metoda Iyengara powstała w ubiegłym wieku, ale liczba praktykujących ją osób stale rośnie. Sprawdź, na czym polega joga Iyengara i dowiedz się czy jest przeznaczona dla osób początkujących.
Sekwencja Powitanie Słońca (Surya namaskar) to układ 12 pozycji połączonych w jeden płynny ruch. Tym co wyróżnia praktykowanie Powitania Słońca (i w ogóle jogi) jest to, że z każdą asaną (ćwiczeniem) zsynchronizowane są kolejne fazy oddechu. Dzięki temu Powitanie Słońca powtarzane regularnie powoduje przypływ energii i witalności. Oprócz tego poprawia jakość snu i zwiększa odporność na infekcje. Zobacz film, jak prawidłowo zrobić surya namaskar.
Ashtanga joga jest dynamicznym rodzajem jogi, w którym zasadnicze znaczenie odgrywa ruch, oddech i koncentracja. Aby poczuć efekty praktyki ashtangi potrzebne jest zaangażowanie, regularność i pełna kontrola nad ciałem. Ashtanga przynosi jednak niezwykłe efekty. Zobacz, czym jest ashtanga joga i dlaczego warto ją praktykować?
Asana oznacza pozycję ciała praktykowaną w jodze. Osoba wykonująca pozycję, aby móc nazwać ją asaną, powinna zastosować się do bardzo konkretnych wytycznych. To, że ktoś potrafi wykonać spektakularne pozycje i pięknie się w nich prezentować, wcale nie musi oznaczać, że wykonuje asany. Ta sama pozycja może być zwykłą pozycją akrobatyczną, a przy zastosowaniu się do precyzyjnych wskazań może stać się pozycją jogi - asaną. Co zatem odróżnia dwie na pierwszy rzut oka bardzo podobne do siebie pozycje, czyniąc je albo pozycją czysto fizyczną albo pozycją medytacyjną?
Joga czakr opiera się na założeniu, że w naszym organizmie istnieją miejsca, w którym przecinają się kanały energetyczne, a więc i przepływająca przez ciało energia. Czujemy i myślimy to, czym wypełniliśmy nasze czakry. Joga czakr ma za zadanie pomóc nam w usunięciu negatywnych myśli i uczuć, które zgromadziliśmy, oczyścić z nich kanały energetyczne. Poznaj asany, które ci to umożliwią i przeczytaj, za jakie funkcje w organizmie odpowiadają konkretne czakry.
Oddychanie odgrywa kluczową rolę w praktyce jogi. O tym, jak ważne jest właściwe oddychanie w jodze, świadczy ogromna liczba ćwiczeń i technik poświęconych treningowi oddechu. To od niego zaczyna się cała filozofia jogi, która pozwala praktykującym osiągnąć stan jedności ciała i umysłu.
Wskazówki, jak ćwiczyć jogę znajdziemy w wielu książkach i internecie. Czy jednak ćwiczenie na podstawie filmu lub poradnika przynosi takie same efekty, jak ćwiczenia pod okiem nauczyciela? Dowiedz się, w jakich sytuacjach lepiej uprawiać jogę w profesjonalnej szkole, a kiedy można ćwiczyć samodzielnie.
Pozycja świecy (salamba sarvangasana) to jedno z najzdrowszych ćwiczeń jogi, które daje wiele korzyści terapeutycznych. Nie należy do najprostszych, a wielu doświadczonych joginów uważa, że jest ukoronowaniem praktyki jogi. Mimo wszystko warto wykonywać pozycję świecy, ponieważ może pomóc w wielu dolegliwościach, dysfunkcjach, a także przewlekłych chorobach. Dowiedz się, co daje robienie świecy oraz jakie są przeciwwskazania do jej wykonywania.
Joga może przynieść ulgę przy objawach PMS. Jeśli nie najlepiej znosisz koniec cyklu miesiączkowego i dopada cię zespół napięcia przedmiesiączkowego, zacznij ćwiczyć asany. Odpowiednie pozycje jogi złagodzą bóle głowy i ukoją nerwy. Ćwiczenia na PMS można wykonywać bez względu na wiek: pomogą młodej dziewczynie i dojrzałej kobiecie.
Ćwiczenia jogi na ból pleców przydadzą się każdemu, kto skarży się na dyskomfort w okolicach kręgosłupa. Siedzisz przez osiem godzin w pracy, a potem w domu odpoczywasz przed ekranem telewizora? Dużo jeździsz samochodem? Twój kręgosłup wkrótce upomni się o swoje prawa. Joga istnieje po to, by uwolnić cię od bólu pleców. Które asany jogi na plecy są skuteczne?
Ajurweda to hinduski system wiedzy medycznej wywodzący się ze starożytności. Jego zasady do dziś wykorzystywane są w celu leczenia i profilaktyki chorób o różnorodnym podłożu: fizycznym, psychicznym i duchowym. Ajurweda zawiera praktyczne zalecenia dotyczące zasad odżywiania, ćwiczeń fizycznych (jogi) oraz sposobów medytacji, których celem jest przywrócenie harmonii ciała i umysłu. Poznaj podstawowe zasady ajurwedy i sprawdź, jaki jest twój typ konstytucji fizycznej oraz psychicznej (dosza).

W treningach jogi silny nacisk kładzie się na synchronizację ciała z oddechem. Każdy ruch jest ściśle powiązany z wdechem lub wydechem, aby był maksymalnie efektywny i przynosił jak najwięcej korzyści. Joga opiera się na pozycjach, tzw. asanach. Ich wykonanie, a w niektórych przypadkach także kolejność, są dokładnie określone. Żadnych asan nie należy wykonywać w pośpiechu, a opanowanie ich do perfekcji zajmuje długie lata. Wśród tysięcy możliwych kombinacji wyróżnia się pozycje ukierunkowane na poprawę siły, równowagi, gibkości, elastyczności lub wydolności. Zmieniając wykonywane ćwiczenia można w harmonijny sposób rozwijać organizm.

Ćwiczenia jogi są szczególnie zalecane osobom, które chcą wzmocnić mięśnie głębokie nawet jeżeli nie trenują innej dyscypliny i traktują ten sport wyłącznie prozdrowotnie. Dlatego skorzystają z niej m.in. osoby w podeszłym wieku, osoby, które borykają się ze skoliozami lub kobiety w ciąży.

Ogromną zaletą jogi jest możliwość wykonywania treningów w niemal każdym miejscu. Nie wymagają one dużo przestrzeni, ani wykorzystania dużej ilości dodatkowego sprzętu. Aby uprawiać tę dyscyplinę w zupełności wystarczy mata, drewniane klocki oraz pasek wykorzystywany do zwiększania naciągu (głównie w nogach i plecach).

Wyróżnia się wiele rodzajów jogi. Oprócz typowo relaksacyjnej, w studiach jogi odbywają się również zajęcia z jogi siłowej, do której można zaliczyć m.in. power jogę, ashtangę czy Bikram. Joga siłowa pozwala spalić znacznie więcej kilokalorii i sprawdzi się również jako forma zajęć redukcyjnych.