Joga

W szerokim kontekście joga to jeden z systemów filozofii indyjskiej. Jej istotnym elementem są ćwiczenia fizyczne i mentalne, które kompleksowo rozwijają ciało i umysł. Praktykowanie poszczególnych pozycji jogi wzmacnia mięśnie, uelastycznia tkanki i rozwija mobilność w stawach. To rodzaj sportu dostępny niemal dla wszystkich bez względu na wiek, płeć i poziom sportowy. Regularne uprawianie jogi wpływa na uważność, koordynację i samoświadomość. Jest ona także niezwykle bezpieczna i trudno w niej …

Tegoroczny Dzień Jogi pod hasłem „Joga – styl życia” będziemy świętować w niedzielę, 17 czerwca, w Warszawie w Łazienkach Królewskich (k. Ermitażu) w godzinach 10-17 oraz w całej Polsce. Zapraszamy do udziału!
Kwiat lotosu to pozycja najbardziej kojarzona z jogą, będąca jej symbolem. Jej wykonanie nie jest trudne, jeśli nie cierpisz na urazy kolan i kostek. Ćwiczenia przygotowujące do pozycji lotosu poprawiają gibkość i elastyczność stawów oraz mięśni, dzięki czemu ułatwiają wykonanie asany. Sprawdź, na czym polega ta uzdrawiająca i prozdrowotna pozycja jogi oraz dowiedz się, jak rozciągać się do kwiatu lotosu.
Na efekty jogi nie trzeba długo czekać. Zdrowotne korzyści widać już po pierwszym treningu. Joga rozciąga mięśnie, poprawia mobilność stawów, uspokaja i wycisza organizm, a to tylko niektóre z jej zalet. Mimo raczej statycznego charakteru ćwiczeń okazuje się, że joga i odchudzanie wcale nie muszą się wykluczać. Sprawdź, jakie joga może dawać efekty i po jakim czasie można je zauważyć.
Joga to naturalny lek na stres, depresję i stany niepokoju. Asany z jednej strony redukują napięcie będące przyczyną stresu, a z drugiej dotleniają, usuwają zmęczenie i dodają energii. Poznaj 6 asan, które łagodzą objawy stresu, depresji i odsuwają niepokojące myśli.
Joga dla początkujących obejmuje podstawowe pozycje (asany) odpowiednie dla osób, które chcą zacząć regularnie uprawiać jogę, ale nigdy wcześniej nie miały do czynienia z tą formą ćwiczeń. Asany jogi dla początkujących można wykonać w domu i nie wymagają dużego rozciągnięcia, dzięki czemu stanowią doskonałe wprowadzenie do dalszej, bardziej zaawansowanej praktyki. Zobacz wideo, na którym instruktorka jogi pokazuje, jak wykonywać proste asany dla początkujących.
Bikram joga to rodzaj jogi odpowiedni dla osób początkujących, które nigdy wcześniej nie miały kontaktu z tą formą aktywności. Bikram joga bazuje na najprostszych pozycjach znanych z hatha jogi, które każdy jest w stanie wykonać. Tym jednak, co odróżnia bikram jogę od innych odmian tej dyscypliny, są specyficzne warunki, w jakich się ćwiczy. Zobacz na czym polega wyjątkowość bikram jogi!
Międzynarodowy Dzień Jogi obchodziliśmy na całym świecie już po raz trzeci. Wspólnie świętowaliśmy w tym roku hasło przewodnie "Joga na stres". Główne obchody w Polsce odbyły się 25 czerwca na warszawskim Polu Mokotowskim - ponad 20 000 osób brało udział w całodniowym pikniku rodzinnym.
Joga to skuteczny rodzaj ćwiczeń na płaski brzuch. Asany jogi mogą być pomocne w walce ze wzdęciami, ponieważ każda z nich usprawnia trawienie i oczyszcza organizm z toksyn. Niektóre pobudzają perystaltykę jelit, sprzyjając uwolnieniu nadmiaru gazów i poprawie samopoczucia. Sprawdź, które asany pomogą ci, gdy chcesz mieć płaski brzuch.
Już po raz trzeci zapraszamy na Międzynarodowy Dzień Jogi w Polsce! Polska jest jednym z blisko 200 krajów zaangażowanych w to wyjątkowe święto ustanowione przez ONZ. Obchody Międzynarodowego Dnia Jogi odbędą się 25 czerwca na Polu Mokotowskim w Warszawie, a także w innych miastach Polski. Serwis Wformie24.pl objął patronat nad tym wydarzeniem.
Natalia Przybysz już od kilku lat jest ambasadorką Międzynarodowego Dnia Jogi - wokalistka i autorka tekstów udzieliła nam wywiadu, w którym wyjaśnia, jak joga wpłynęła na jej życie i dlaczego, jak sama zaznacza, można ją nazwać "dobrodziejstwem". Zapraszamy do lektury!
Yoga beat to połączenie jogi, tańca i fitnessu, dlatego pomysłodawczyni tej dyscypliny - Karolina Erdmann - nazwała ją "baletem na macie". Ta odmiana jogi przeznaczona jest dla osób, które chciałyby postawić na większą aktywność fizyczną niż podczas zajęć jogi tradycyjnej. Przeczytaj, na czym polega yoga beat i jakie daje efekty.
Kto powinien ćwiczyć jogę, a dla kogo nie jest wskazana? Odpowiedź na to pytanie może pomóc w doborze odpowiednich asan oraz uniknąć ryzyka związanego z kontuzjami. Sprawdź, jakie dolegliwości i schorzenia są wskazaniem do uprawiania jogi, a które wymagają większej ostrożności bądź zupełnej rezygnacji z tej formy ćwiczeń.

W treningach jogi silny nacisk kładzie się na synchronizację ciała z oddechem. Każdy ruch jest ściśle powiązany z wdechem lub wydechem, aby był maksymalnie efektywny i przynosił jak najwięcej korzyści. Joga opiera się na pozycjach, tzw. asanach. Ich wykonanie, a w niektórych przypadkach także kolejność, są dokładnie określone. Żadnych asan nie należy wykonywać w pośpiechu, a opanowanie ich do perfekcji zajmuje długie lata. Wśród tysięcy możliwych kombinacji wyróżnia się pozycje ukierunkowane na poprawę siły, równowagi, gibkości, elastyczności lub wydolności. Zmieniając wykonywane ćwiczenia można w harmonijny sposób rozwijać organizm.

Ćwiczenia jogi są szczególnie zalecane osobom, które chcą wzmocnić mięśnie głębokie nawet jeżeli nie trenują innej dyscypliny i traktują ten sport wyłącznie prozdrowotnie. Dlatego skorzystają z niej m.in. osoby w podeszłym wieku, osoby, które borykają się ze skoliozami lub kobiety w ciąży.

Ogromną zaletą jogi jest możliwość wykonywania treningów w niemal każdym miejscu. Nie wymagają one dużo przestrzeni, ani wykorzystania dużej ilości dodatkowego sprzętu. Aby uprawiać tę dyscyplinę w zupełności wystarczy mata, drewniane klocki oraz pasek wykorzystywany do zwiększania naciągu (głównie w nogach i plecach).

Wyróżnia się wiele rodzajów jogi. Oprócz typowo relaksacyjnej, w studiach jogi odbywają się również zajęcia z jogi siłowej, do której można zaliczyć m.in. power jogę, ashtangę czy Bikram. Joga siłowa pozwala spalić znacznie więcej kilokalorii i sprawdzi się również jako forma zajęć redukcyjnych.