Dieta po kolonoskopii i usunięciu polipów jelita grubego [Porada eksperta]

2017-07-10 10:51

Co mogę jeść, a czego nie po zabiegu kolonoskopii i usunięciu polipów? Jeden z zagięcia wątrobowego 13 mm, a drugi z zagięcia śledzionowego. Czy można dla toastu wypić parę kieliszków alkoholu? Stwierdzono u mnie guzek krwawniczy. Czy to niebezpieczne? Pobrano mi biopsję z polipów. Przed zabiegiem z tyłu pleców były dolegliwości, teraz się zmniejszyły. Czy z czasem po usunięciu polipów objawy zanikną?

Porada fizjologa żywienia
Autor: Getty Images

Po zabiegu kolonoskopii 2-3 doby odżywiasz się lekkostrawnie. Co zjesz, zależy to od twojego samopoczucia i sprawności przewodu pokarmowego po zabiegu. Białe pieczywo - lekko podsuszane, zupy kremy, gotowane, chude mięso i nabiał. Po tym czasie powinnaś wdrożyć normalny sposób odżywiania, unikając tłustych i ciężko strawnych potraw i produktów (w tym alkoholu).

W twojej diecie powinno znaleźć się 0,5-0,7 kg warzyw, aby dostarczyć jelitom odpowiedniej ilości błonnika oraz antyoksydantów. Do tego włącz pełnoziarniste pieczywo i grube kasze. W ten sposób skrócisz czas pasażu jelitowego i zapobiegniesz pojawianiu się nowych polipów. Dwa razy w tygodniu jedz ryby morskie, aby dostarczyć kwasy omega-3 zapobiegające stanom zapalnym w organizmie. Warto też zbadać o dobrą florę bakteryjną jelit i zaaplikować sobie odpowiednią suplementację szczepami bakterii (trzeba wykonać posiew kału np. w Instytucie Mikroekologii). Póki co wybieraj produkty mleczne fermentowane zawierające bakterie probiotyczne, czyli takie, które dotrą do jelita i będą się tam rozmnażać. Są to pałeczki kwasu mlekowego i niektóre szczepy Bifidobakterii. Informacje o nich znajdziesz na opakowaniu oraz to, czy badane były klinicznie. 1-2 kubeczki chudego jogurtu naturalnego dziennie, to jest to. Sporadycznie kieliszek czerwonego lub białego wina można wypić. Z toastami wstrzymaj się przez około 3-4 miesiące od operacji.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Iza Czajka

Autorka książki "Dieta w wielkim mieście", miłośniczka biegów i maratonów.

Inne porady tego eksperta

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE