Gęsi smalec i olej lniany a trójglicerydy [Porada eksperta]

2015-01-09 11:06

Mój wzrost 176 cm, waga 90 kg. Przy odżywianiu się na poziomie przeciętnego, zdrowego człowieka, bez żadnych ograniczeń dietetycznych moje trójglicerydy wahają się w przedziale 660 do 700 mg/dl przy zakresie wartości 200, cholesterol całkowity 186 mg/dl przy zakresie wartości <200, HD-cholesterol 22 mg/dl przy zakresie wartości 35, LDL (opis) przy zakresie wartości 35-135 / Lipemia - przy trójglicerydach powyżej 400 nie wylicza się LDL). Od trzech lat stosuję dietę polegającą na całkowitym wycofaniu tłuszczy zwierzęcych, masła, mięsa wieprzowego, kurczaków, wołowiny, natomiast jem mięso indyka (piersi), chudą cielęcinę i mięso gęsie wspomagając się Lipanthyl 200M, sporadycznie Lipanthyl 267M i wtedy poziom moich trójglicerydów jest na poziomie 150 do 180 mg/dl przy zakresie wartości 200. Poproszę o informację o pozytywnym oddziaływaniu gęsiego smalcu i oleju lnianego tłoczonego na zimno na obniżenie wysokiego poziomu trójglicerydów i odżywianiu się tak, aby się nie wspomagać Lipanthylem.

Porada fizjologa żywienia
Autor: Getty Images

Trójglicerydy są rzeczywiście niebezpiecznymi związkami w organizmie, są to tłuszcze nasycone, których nadmiar ma wpływ na powstawanie miażdżycy tętnic i chorób układu krążenia. Zbyt wysokie ich stężenie może doprowadzić również do stłuszczenia wątroby i zapalenia trzustki. Przyczyną wysokiego poziomu mogą być geny, z którymi niestety nie wygrasz smalcem gęsim ani olejem lnianym. W jednym z obecnych na rynku testów genetycznych oznacza się zestaw różnych apoliprotein i jeśli zrobiłbyś ten test i okazałoby się, że wynik wskazuje na obniżoną aktywność Apoliproteiny 1, jedzenie tłuszczy roślinnych i w ogóle tłuszczy będzie powodować wzrost poziomu cholesterolu i trójglicerydów. Jedynym sposobem na to, aby utrzymać je w normie jest systematyczna aktywność fizyczna np. spacer z kijami 30-40 minut. Spróbuj.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Iza Czajka

Autorka książki "Dieta w wielkim mieście", miłośniczka biegów i maratonów.

Inne porady tego eksperta

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE