Suplementy i odżywki

Suplementy i odżywki to preparaty przyjmowane przez osoby aktywne fizycznie w celu zwiększenia wydolności organizmu, przyspieszenia redukcji tkanki tłuszczowej lub promowania przyrostu masy mięśniowej. Część suplementów wykazuje również profilaktyczny efekt prozdrowotny i wzmacnia odporność lub uspokaja układ nerwowy. Odżywki i suplementy są stosowane przez przedstawicieli większości dyscyplin sportowych, m.in. kulturystów, biegaczy, kolarzy, czy triathlonistów.

HMB, czyli hydroksymetylomaślan, to składnik odżywek dla sportowców. Ma on wspomagać budowę masy mięśniowej i ułatwiać spalanie tłuszczu. Jednak badania naukowe dotyczące skuteczności HMB nie są jednoznaczne – wątpliwości budzi szczególnie stosowanie suplementu u doświadczonych sportowców. Czy HMB rzeczywiście działa? Komu suplementacja HMB może przynieść korzyści?
Sibutramina to substancja zwiększająca uczucie sytości i podnosząca wydolność organizmu. Sibutramina znalazła się na liście substancji zakazanych w sporcie, bo nawet niewielkie jej ilości stosowane w czasie intensywnego wysiłku fizycznego mogą być niebezpieczne i prowadzić do poważnych zaburzeń zdrowotnych, a nawet do śmierci. Zobacz, składnikiem jakich preparatów jest sibutramina i jakie skutki uboczne powoduje jej stosowanie.

Suplementy i odżywki można dzielić na wiele sposobów. W zależności od strategii wykorzystania, część z nich, np. kreatyna lub BCAA może być stosowana zarówno przed treningiem, jak po wysiłku. Inne, jak np. kofeina, synefryna albo arginina raczej znajdują się w składzie przedtreningówek.

Do najbardziej popularnych suplementów o uniwersalnym działaniu można zaliczyć kreatynę, kofeinę oraz odżywki białkowe. Zadaniem kreatyny jest przyspieszenie resyntezy ATP w komórkach mięśniowych i stworzenie korzystnego środowiska do budowy masy mięśniowej. Dzięki niej szybciej przebiega regeneracja i rośnie generowana moc. Kofeina to ergogenik zawarty przede wszystkim w kawie. Przyjmowanie jej przed wysiłkiem zwiększa skupienie, oddala efekt zmęczenia i sprawia, że dużo łatwiej utrzymać intensywność wysiłku na wysokim poziomie. Z kolei odżywki białkowe dostarczają organizmowi wyselekcjonowanych frakcji protein o różnej kinetyce wchłaniania. Doskonale nadają się do uzupełnienia niedoborów białka w diecie, ale mogą też służyć jako baza do przygotowania deserów, shake’ów i koktajli.

Racjonalne stosowanie suplementów diety pozwala poprawić osiągi sportowe, znaleźć motywację do wysiłku po ciężkim dniu oraz zadbać o zdrowie. Warto pamiętać, że suplementy diety nie zostały zaprojektowane jako substytut zróżnicowanego modelu odżywiania i nie powinny być tak traktowane.

Odżywki i suplementy stosowane zgodnie z zaleceniami producenta nie stanowią zagrożenia dla zdrowia i życia. Powinny na nie jednak uważać osoby młode, kobiety w ciąży oraz sportowcy, którzy chorują na nadciśnienie lub inne choroby serca. W razie wątpliwości stosowanie suplementacji powinno być poprzedzone konsultacją z lekarzem.