Bieganie

Bieganie na przestrzeni lat zdobyło ogromną popularność. Obok klasycznych zawodów asfaltowych rosnącym zainteresowaniem cieszy się bieganie w terenie, tzw. trail running. Ogromną zaletą tej dyscypliny jest to, że można ją uprawiać praktycznie wszędzie, bez dostępu do sportowej infrastruktury i minimalnym nakładem finansowym. Coraz więcej osób stopniowo wydłuża pokonywany dystans, a obok typowych zawodów na 5, 10 km. półmaratonu i maratonu na stałe zagościły biegi ultra.

W kalendarzach imprez triathlonowych w Polsce znajdziemy dziesiątki terminów zawodów w całym kraju. Które cieszą się największą popularnością wśród zawodników i jakich starów nie wolno przegapić? Sprawdź, czy znasz nazwy wszystkich najważniejszych imprez triathlonowych.
Jestem biegaczem, mam 48 lat, od 6 lat w miarę regularnie biegam co drugi dzień. Kilka miesięcy temu brałem udział w zawodach, imprezie rekreacyjnej (pokonałem dystans 10 km), z czego jestem bardzo dumny. Dużo teraz biegam, bo 30 km tygodniowo i szybko zużywają mi się buty. Moim celem jest zdrowie, a nie jakiś wyczyn. Czy w związku z tym warto kupować do biegania buty firmowe, drogie, które kosztują kilkaset złotych? Z doświadczenia własnego wiem, że drogie buty tak samo szybko się zużywają jak tańsze.
Na jakie partie mięśni będzie działał steper - chodzi mi głównie o to, czy nie będę mieć zbyt umięśnionych łydek i czy jakieś efekty na pupie i udach będzie widać. Na ławce ukośnej pracują mięśnie brzucha, ale które mięśnie jeszcze? A na orbitreku które partie pracują?
Czy przy nadciśnieniu można trenować na tym sprzęcie?
Znowu trenuję. Tym razem do treningu wracam powoli, bo waga mi podskoczyła i nie chcę się przeciążyć. Truchtam 3 x w tygodniu (poniedziałek, środa, piątek) 3x10 z przerwami 3. Chciałabym włączyć do treningu rower - we wtorki i czwartki. Jaki objętościowo powinien być mój trening rowerowy, żeby uzupełnił bieganie?
Mam z figurą taki problem, że szczególnie po bokach brzucha i na brzuchu mam za dużo tłuszczu. Ogólnie jestem chuda i ostatnio często moi znajomi pytają, czy nie jestem w ciąży. Tak przytyłam, jak zaczęłam pracować - tłumaczę i muszę cały dzień siedzieć przy komputerze. Czy mógłby pan poradzić jak można pozbyć się tłuszczu w tych miejscach. Tylko powiem, że po operacji stawów mi nie wolno obciążać kolana. Bieganie, skakanie, fitness - jeżeli jest za dużo stepu, też odpada.
Interesuje mnie działanie pasa neoprenowego, który podczas ćwiczeń zakładany jest w talii i powoduje zwiększenie temperatury ciała w tym miejscu. Na ile jest prawdą, że przyczynia się również do szybszego spalania tkanki tłuszczowej w tym miejscu?
Mam 18 lat i biegam z przerwami od ponad 3 lat biegi długodystansowe. Bolą mnie stawy kolanowe, coś mi w nich chrupie. Czasem bolą mnie jakiś czas, ale później przechodzi. Mam kłopoty z przysiadami i wchodzeniem po schodach. Boli mnie staw kolanowy tylko w lewej nodze. Oczywiście mam odpowiednie obuwie z amortyzacją itd. Czy taka dolegliwość jest normalna w tak młodym wieku? Czy mogę nadal biegać i jak dbać o stawy bym mógł biegać do późnej starości?
Od dwóch lat regularnie biegam i chodzę na treningi. Ja biegam wieczorem, jakieś 4h przed snem. Słyszałam jednak, że lepiej to robić rano, jeszcze przed śniadanie. Wpływa to ponoć korzystnie na sylwetkę i samopoczucie. Czy pora dnia ma znaczenie?? Jak często należy biegać?? Czy codzienne bieganie nie jest za bardzo wycieńczające dla organizmu (mam na myśli godzinę dziennie + 30 min dodatkowych ćwiczeń). Jak ćwiczyć by nie rozbudowywać mięśni? Pomimo, że ilość tłuszczu w organizmie jest u mnie poniżej normy, to masa ciała i sylwetka nie wskazują na to. Czy jest to kwestia tylko ilości powtórzeń? Jakie obciążenia brać na ręce podczas biegania, by ich nie rozbudowywać? Jakie znaczenie maja przerwy między ćwiczeniami na brzuch? Jakie ćwiczenia są najlepsze na pozbycie się "boczków"? Czy lepiej zrobić szybko 100 brzuszków czy pomału z 2 sek przytrzymać przy napiętych mięśniach brzucha?
Biegam prawie codziennie. Zastanawiam się jednak czy robię to dobrze, czy jest jakaś technika, która daje najlepsze efekty poprawy sylwetki i czy samo bieganie wystarczy? A może należałoby jeszcze dodać jakieś ćwiczenia modelujące sylwetkę?
Czy to dobry pomysł zacząć biegać w wieku 55 lat? Widzę coraz więcej pism o joggingu, porad joggingowych, ale mam dużo wątpliwości w swoim wieku. I jak się zmotywować, by się szybko tym bieganiem nie znudzić?
Chciałbym zacząć biegać dla zdrowia i kondycji, ale z uwagi na to, iż jestem dość chudy, nie chciałbym jeszcze bardziej pogłębić tego stanu. Jeść już więcej nie mogę, więc nie wiem czy powinienem uprawiać ten sport, gdyż słyszałem, że bardzo wyszczupla. Czy możliwe jest, aby biegać i nie chudnąć?

Bieganie jest stosunkowo łatwą technicznie dyscypliną, dlatego przyciąga osoby na każdym poziomie zaawansowania bez względu na wiek. Można je traktować zarówno jako treningi uzupełniające, które poprawią wyniki w innych dyscyplinach (np. sporty walki, czy kulturystyka), ale też jako odrębną dyscyplinę.

Bieganie w sposób kompleksowy wpływa na organizm, wzmacniając serce i układ krążenia, układ oddechowy oraz mięśnie. Jednocześnie dzięki wyrzutowi hormonów takich jak adrenalina czy endorfiny poprawia samopoczucie, daje poczucie zadowolenia i spełnienia. Biegacza mówią nawet o tzw. Runner’s High, czyli euforii biegacza spowodowanej odpowiedzią układu hormonalnego na intensywny i długotrwały wysiłek fizyczny. Bieganie jest także jednym z najpopularniejszych wysiłków tlenowych, które wspomagają odchudzanie.

Aby dobrze biegać, nie wystarczą silne nogi. Świadomy biegacz powinien dbać również o wszystkie mięśnie posturalne, których współpraca zapewnia wydajną pracę organizmu, odporność na zmęczenie i możliwość trenowania przez długie lata bez kontuzji.

Dla osób, które ćwiczą regularnie, istotny jest dobór odpowiedniego ekwipunku. Chodzi nie tylko o buty do biegania, odzież termoaktywną i kompresyjną, ale też sprzęt pozwalając mierzyć intensywność wysiłku, pulsometr.

Choć bieganie może wydawać się całkowicie bezpieczne dla organizmu, zbyt szybkie zwiększanie kilometrażu, nieprawidłowy dobór środków treningowych, czy wyposażenia może skończyć się kontuzją. Poza uciążliwymi, ale mało groźnymi jak pęcherze lub odbity paznokieć zdarzają się również te poważniejsze – zapalenie rozcięgna podeszwowego lub pasma biodrowo-piszczelowego. Tego typu urazy należy niezwłocznie konsultować fizjoterapeutą lub ortopedą.